Ståle Nordlie Skrevet 21. august 2021 Del Skrevet 21. august 2021 11 hours ago, stich_it said: Men du kan ikke kreve mer enn det varen er nedsatt i verdi/funksjon vel? Å kreve full refusjon blir som å si at hunden ikke lengre har en verdi? Nå tenker jeg da i forhold til forbrukerkjøpsloven. (Jeg forutsetter at det er en mangel og at TS har reklamert i tide.) Forbrukerkjøpsloven § 33: Quote § 33.Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. TS har brukt kr 26.000 på en operasjon "som følge av at tingen har en mangel". I utgangspunktet må dermed selger dekke dette tapet. Begrensningen kommer i kapittel 11 og § 53. Selger argument kunne eventuelt være at TS ikke har "begrenset tapet", siden han kunne levert tilbake hunden og fått en ny, mangelfri hund for lavere pris enn det operasjonen kostet. Erstatning kan komme i tillegg til prisavslag. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 21. august 2021 Del Skrevet 21. august 2021 Du kan nok ikke kreve hele kjøpssummen tilbake - men ihvertfall opp til 50%. Du får kanskje et hint i denne: https://www.nkk.no/getfile.php/13193696-1494239697/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/Kjop-og-salg.pdf Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) stich_it skrev (På 2021-8-21 den 10.21): Men du kan ikke kreve mer enn det varen er nedsatt i verdi/funksjon vel? Å kreve full refusjon blir som å si at hunden ikke lengre har en verdi? Det man har krav på etter fkjl. § 31 er prisavslag slik at forbrukeren forholdsmessig sett ikke betaler mer enn tingens verdi i mangelfull stand, alternativt, hvis særlige grunner taler for det, slik at prisavslaget settes lik mangelens betydning for forbrukeren (en snever unntaksregel). Prisavslag kan settes til 100 %. Prisavslag kan også settes til 0 %. Er tingen objektivt sett verdiløs pga. mangelen kan et prisavslag bli 100 % av prisen, men som oftest vil forbrukere ønske å heve kjøpet lenge før man kommer hit. Erstatning kan kreves i tillegg til prisavslag, med den begrensning at man ikke kan kreve dobbel dekning for verditapet man krever prisavslag for. Krever du prisavslag fordi hunden har en mangel, og erstatning for operasjon for å utbedre mangelen, vil disse kunne avkortes mot hverandre. Endret 22. august 2021 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Zeroh Skrevet 2. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2022 Til info ble saken løst i konfliktrådet. Jeg godtok et prisavslag på 7500 kr. Mer enn ingenting tenker jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå