Baranladion Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Dart skrev (3 minutter siden): Jeg spiser hest. Både som biff og som pølse. "Dyrekjøtt" innbefatter også hest. Marsvin har jeg spist. Men ikke frosk. Problemet med matregler er at folk plager hverandre med det. Problemet i Oslo var lenge at unger ble trakassert fordi de ikke fastet og at de spiste servelat, skinke eller spekepølse i matpakka i småskolen. Så det er de religiøse som mobber dem som spiser gris. Å kontrollere hva folk spiser eller om de skal få mat og hvor mye er det makt i. Vi vet mange tilfeller der maten styrer mye av folks hverdag. I Norge ble det et sjokk å få vite at barn ikke kom i barneselskap pga frykt for wiener-svinepølsene og smågodtet med svinegelatin i. Det er traumatisk at ingen kommer på bursdagen din når du er 10 år gammel. Ja, folk er forskjellige... jeg kan helt fint og helt lovlig spise hest og frosk i norge, men jeg velger et altså bort, uten noen annen grunn at jeg synes det virker ekkelt å spise. Du velger å spise det. Jeg forstår ikke hvorfor det er slik, det er ikke reglene som forhindrer meg fra å spise det. Problemet i ditt tilfelle er jo ikke matreglene per se, men det faktum at folk velger å plage andre som følger matreglene, eller som velger å avstå fra forskjellige matvarer av andre grunner, som feks at man ikke liker det. Spiser du ikke løk, så er du kresen og blir mobbet da også, som et eksempel. Den etniske norske gutten som ikke drikker brus i bursdagsselskapet, fordi han foretrekker vann får også høre det, uavhengig av om det er regler hjemmefra eller smak som får han til å velge vann. 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Tråden er viser ofte til at det kan være kurante tanker og grunner til det man tenkte og trodde, da Koranen ble skrevet. Poenget er at man bør justere levesett og råd til hva vi vet i dag og dagens verdensbilde. Dette er utfordringen med religion, man tar ikke nok hensyn til vitenskap og forskning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 plankeby skrev (1 time siden): Tråden er viser ofte til at det kan være kurante tanker og grunner til det man tenkte og trodde, da Koranen ble skrevet. Poenget er at man bør justere levesett og råd til hva vi vet i dag og dagens verdensbilde. Dette er utfordringen med religion, man tar ikke nok hensyn til vitenskap og forskning. Det er litt "trist" at mange skal velge bort det kjøttet og proteinet som vi har mye av og som er billig. F eks melk har vi mye av og det er lett tilgjengelig med godt utbygget produksjon og logistikk. Hvis noen får ideer om at f eks melk er urent, så vil det være mye jobb å finne en likeverdig erstatning. - Man kan like så gjerne velge magert kjøtt fra svin som fra annet kjøtt. Hvis du sammenligner næringsinnholdet med kjøtt fra andre dyr som storfe og lam, så kan man like så gjerne velge det kjøttet man liker best, sier de i Videnskab.dk. Opplysningskontoret for kjøtt og egg skriver på sine nettsider at magert kjøtt fra storfe, svin, kylling, kalkun, lam og vilt er alle sunt kjøtt du kan velge med god samvittighet. Opplysningskontoret opplyser også om at fett fra lam og storfe er mindre gunstig enn fett fra svin, men at dette har ubetydelig betydning når fettandelen er såpass lav. Svinefett er altså gunstigere enn annet vanlig dyrefett. Den enkleste regelen for å velge sunt og magert kjøtt, er å velge rent kjøtt uten synlig fett, ifølge Opplysningskontoret. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 På en annen side, så er ikke all den animalske produksjonen som vi bedriver nå særlig bærekraftig, eller bra for kloden vi lever på. Jeg vil si det er positivt om flere mente kjøtt og melkeprodukter var urent, hvis man ser det fra miljøet og dyrevelferdens side. Er det et stort problem for deg at jøder og muslimer ikke spiser svin? Hvorfor er det viktig for deg at de skal gjøre det? Hva grunnen til at folk velger å ikke spise en ting er vel ett fett? om det er religiøse doktriner, personlige valg pga dyrevelferd, smak eller kresenhet? Det er mange utfordringer med folk som følger religiøse doktriner, men hva de velger å putte i munne og hvorfor ser jeg ikke på noe kritikkverdig, skal man ta sine kamper, så er det bedre å fokusere på de som er viktige. Problemet slik jeg ser det er at folk skal legge seg oppi hva man putter i seg, prøv å proklamer at du er veganer blant folk, og du blir angrepet ganske fort av folk som mener det er teit, fordi de ønsker å spise så mye kjøtt de vil. Merkelig. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Hva man spiser er en privatsak. Problemene dukker opp når det kommer i konflikt med andres rett til å spise det DE vil - og ha tilgang til det de vil av mat uten at den enes behov skal hindre at andre spiser det de vil. I Oslos innvandrerstrøk / latinerkvarter er det før jul oftere hvert år vanskelig å få tak i svinekjøtt, som ribbe, julepølse og spekemat. Skolebarn velger vekk svin som pålegg og kjøper ikke lenger wiener i kiosken fordi andre barn kritiserer dem for det. Hva er enklest for dem: la være å spise svin eller stå opp for sin rett? Har en 13-åring rett til å spise spekepølse? Har en annen 13-årig rett til å kritisere andre fordi de spiser svin? Det beste er om de spiste det de ville og ikke blander seg opp i andres mat. Men det er problemer i Oslo, både med ramadan og svinekjøtt. Holdningene har unga med hjemmefra. Foreldre lager "sikkerhetsregler" så deres barn ikke skal få i seg svinekjøtt. De reglene kan være at unga ikke kan sendes ut alene noe sted og ikke komme i bursdager. Mitt råd er å bytte skole eller flytte hvis man ikke får fred. Og det skjer. Kontinuerlig. Et annet spørsmål er hvorfor veganer MÅ proklamere at de er det? Det interesserer vel ikke andre hva de spiser? Jeg har møtt enkelte "fjortiser" som ikke vet et fnugg om ernæring, men er vegetarianere. Resultatet er mangel på høyverdig dyreprotein og muskelsvinn som drar med seg et lass med andre plager, i noen tilfeller skader for livet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) Det blir litt rart at svinekjøttspisere og skalldyrspisere må ha egne butikker og bydeler. Det er litt synd at muslimer ikke tør spise annet enn makrell i tomat av redsel for "svine-demonen"? En pakistansk TV-vert på NRK sa i intervju på TV at han bare turde spise tomatfisk i årevis. Han kjøper også halal-slips, fordi muslimske menn ikke kan bruke silkeklær. La han gjøre det, men kan han ikke tie stille om det? Endret 29. august 2021 av Slettet+6132 på NRK Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Dart skrev (3 minutter siden): Hva man spiser er en privatsak. Problemene dukker opp når det kommer i konflikt med andres rett til å spise det DE vil - og ha tilgang til det de vil av mat uten at den enes behov skal hindre at andre spiser det de vil. I Oslos innvandrerstrøk / latinerkvarter er det før jul oftere hvert år vanskelig å få tak i svinekjøtt, som ribbe, julepølse og spekemat. Skolebarn velger vekk svin som pålegg og kjøper ikke lenger wiener i kiosken fordi andre barn kritiserer dem for det. Hva er enklest for dem: la være å spise svin eller stå opp for sin rett? Har en 13-åring rett til å spise spekepølse? Har en annen 13-årig rett til å kritisere andre fordi de spiser svin? Det beste er om de spiste det de ville og ikke blander seg opp i andres mat. Men det er problemer i Oslo, både med ramadan og svinekjøtt. Holdningene har unga med hjemmefra. Foreldre lager "sikkerhetsregler" så deres barn ikke skal få i seg svinekjøtt. De reglene kan være at unga ikke kan sendes ut alene noe sted og ikke komme i bursdager. Mitt råd er å bytte skole eller flytte hvis man ikke får fred. Og det skjer. Kontinuerlig. Et annet spørsmål er hvorfor veganer MÅ proklamere at de er det? Det interesserer vel ikke andre hva de spiser? Jeg har møtt enkelte "fjortiser" som ikke vet et fnugg om ernæring, men er vegetarianere. Resultatet er mangel på høyverdig dyreprotein og muskelsvinn som drar med seg et lass med andre plager, i noen tilfeller skader for livet. Så da er vi vel egentlig enige, folk bør ikke legge seg opp i hva andre spiser, uansett hva grunnen man har til det er . Poenget mitt er at dette ikke kun er relatert til religiøse dogmer, folk gjør narr av det andre spiser og hvordan de spiser det okke som. Man må ikke proklamere, men det er rivende likegyldig. Av en eller annen merkelig grunn, så legger folk merke til og spør og graver i andres matvaner, og man får fort kritikk uansett hva man svarer. Hæ? Liker du ikke kjøtt, hva er galt med deg det er jo så godt Hæ? Er du veganer, hva er galt med deg, vi mennesker har spisse tenner fordi vi må spise kjøtt Hæ? Spiser du ikke fisk, du kommer til å få mangelsykdommer Hæ? Spiser du ikke svin fordi guden din forbyr det, hva er galt med deg, gud er jo bare en eventyrskikkelse osv osv. 2 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Baranladion skrev (1 time siden): Hæ? Liker du ikke kjøtt, hva er galt med deg det er jo så godt Hæ? Er du veganer, hva er galt med deg, vi mennesker har spisse tenner fordi vi må spise kjøtt Hæ? Spiser du ikke fisk, du kommer til å få mangelsykdommer Hæ? Spiser du ikke svin fordi guden din forbyr det, hva er galt med deg, gud er jo bare en eventyrskikkelse Hæ? Spiser du kjøtt, hva er galt med deg, det er jo farlig med rødt kjøtt Hæ? Er du ikke veganer, hva er galt med deg, vi mennesker må ikke spise dyr, stakkars dyr Hæ? Spiser du fisk, du kommer til å få dårlig samvittighet for den stakkars fisken Hæ? Spiser du svin, hva er galt med deg, Gud sier jo det er haram, du kommer ikke til Paradis Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) Dart skrev (1 time siden): I Oslos innvandrerstrøk / latinerkvarter er det før jul oftere hvert år vanskelig å få tak i svinekjøtt, som ribbe, julepølse og spekemat. Hvis du ikke klarer å skaffe deg julemat i Oslo er du rimelig inkompetent. Hvis du må ta bussen en stasjon for å få maten du vil ha, er det ikke noe overgrep mot deg. Har du ikke verre problemer enn dette, ville jeg sluttet å klage og regnet meg som heldig. Endret 29. august 2021 av Aiven 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Dart skrev (4 minutter siden): Hæ? Spiser du kjøtt, hva er galt med deg, det er jo farlig med rødt kjøtt Hæ? Er du ikke veganer, hva er galt med deg, vi mennesker må ikke spise dyr, stakkars dyr Hæ? Spiser du fisk, du kommer til å få dårlig samvittighet for den stakkars fisken Hæ? Spiser du svin, hva er galt med deg, Gud sier jo det er haram, du kommer ikke til Paradis Jepp, og sånn er det, folk driver å legger seg opp i hva andre spiser. Helt tullete Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Aiven skrev (10 minutter siden): Hvis du ikke klarer å skaffe deg julemat i Oslo er du rimelig inkompetent. Hvis du må ta bussen en stasjon for å få maten du vil ha, er det ikke noe overgrep mot deg. Har du ikke verre problemer enn dette, ville jeg sluttet å klage og regnet meg som heldig. Observasjoner. Jeg bor ikke der. Flyttet for mange år siden. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Mangel på julemat tror jeg nok heller kommer av at prisen dumpes til helt latterlige nivåer, og folk kjøper ekstremt mye mer enn de trenger. Det skapes en falsk etterspørsel pga pris, og det finnes ikke nok råvarer til å dekke behovet. Vi er nok ikke der at de religiøses motstand mot gris er grunnen til at vi ikke får tak i julemat. 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 For noen år siden fikk et sykehus kritikk fordi de hadde strektegninger av griser på veggen. De fikk også kritikk for at de serverte mat til pasienter som ikke var muslimer mens muslimene i samme rom fastet og var sultne på dagtid i ramadan. Det ble krevet at ekstra mat skulle serveres før og etter etter sol-opp/nedgang så muslimske pasienter skulle få det som guden ville. Jeg fikk ikke lese mere om de sakene, men jeg håper at det ikke må åpnes egne avdelinger for muslimer.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Baranladion skrev (4 minutter siden): Mangel på julemat tror jeg nok heller kommer av at prisen dumpes til helt latterlige nivåer, og folk kjøper ekstremt mye mer enn de trenger. Det skapes en falsk etterspørsel pga pris, og det finnes ikke nok råvarer til å dekke behovet. Vi er nok ikke der at de religiøses motstand mot gris er grunnen til at vi ikke får tak i julemat. Det var nok heller at nesten ingen kjøpte grisekjøtt der. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Dart skrev (3 minutter siden): Det var nok heller at nesten ingen kjøpte grisekjøtt der. Kanskje, men det har også vært mangel andre steder, jula gir en kraftig spike i behov for svin og julemat. At gris ikke er bestselger i nabolag der det bør kun muslimer eller jøder er jo naturlig, men du får tak i gris der også. 2 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) 8 hours ago, Dart said: Moseloven omfatter både moralske retningslinjer, forpliktelser, gjennomføringen av ritualer og lover om både familiesaker og andre juridiske spørsmål. Det dreier seg om både påbud og forbud. Rabbinerne har utledet 613 bud (forpliktelser) fra Tora-teksten. 365 bud begynner med «Du skal ikke», og 248 begynner med «Du skal». Moseloven omfatter dem alle. Ifølge teksten i 5. Mosebok 31,9 ble Moseloven nedskrevet av Moses selv, men ifølge moderne forskning er tekstene skrevet av ulike forfattere og satt sammen av forskjellige redaktører. Mosebøkene, slik vi kjenner dem i dag, skal ha fått sin nåværende form i tiden rundt eksilet i Babylon (586–538 fvt.). Kilde: store norske 613 bud ble til 10. Vet ikke hvor mange koranen tok opp. Som sagt dersom man skulle følge alle reglene og lovene blindt hadde det blitt rene idotien Ta ett av de 10 bud som handler om at du skal holde hviledagen hellig Hvis du er Kirurg på ett sykehus har du skikkelige problemer dersom du må gjøre jobb på den syvende dagen Enda verre blir det jo når du faktisk bryter en av de Jødiske reglene av å ikke gå på jobb nemlig av å ha omsorg, medlinehet og medfølelse ovenfor din neste Altså andre mennesker. Jesus kritiserer endog de skriftlærde angående skuebrødene i templet som vistnok var hellig og ikke kunne spises av hvemsomhelst så det betyr altså at selv om du holder på å sulte i hjel så er det ikke tilatt å spise dem dersom man følger reglene og lovene blindt. Det stemmer heller ikke at Moses skrev alle disse reglene Noen ble tillagt senere av de de skriftlærde eller prestene. Eller avsnitttet der det handler om skillsmissebrev Jesus kommenterer jo her at grunnen til at dette ble lagt til var fordi at hjertene til de skriftlærde var harde og det var rett og slett fordi disse overtolket og syntes man skulle følge ting som hvistnok var sagt av gud i små detaljer men ikke følge det gud sa i store detaljer. Endret 29. august 2021 av Lodium 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) Jeg er litt frustrert over mange muslimer i Norge. Haram og Halal dominerer så veldig mye. Hva er egentlig problemet med å spise Halal kjøtt fra en grill det har vært ikke hakalkjøtt tidligere. Eller fra en kjele eller gryte der det tidligere har vært ikke Halal kjøtt. Dette selv om det aldri har vært svin i bilde og alt er renset og vaskes grundig. Overtro kaller jeg det. Det er det som er utfordring med religion. Ingen krav om å begrunne eller dokumentere noe. Hva er forskjell på deler av religion og såkalt trolldom og magi. At det har levd noen som har gjort noe det er greit. Men den sprø dyrkingen og ritualer.... Endret 29. august 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) plankeby skrev (4 minutter siden): Jeg er litt frustrert over mange muslimer i Norge. Haram og Halal dominerer så veldig mye. Hva er egentlig problemet med å spise Halal kjøtt fra en grill det har vært ikkehakalkjøtt tidligere. Eller fra en kjele eller gryte der det tidligere har vært ikke Halal kjøtt. Dette selv om det aldri har vært svin i bilde og alt er renset og vaskes grundig. Overtro kaller jeg det. De fleste mennesker gjør ting som ikke gir mening for andre og har sine rare sider. Jeg ser ikke problemet, igjen har du ikke større problemer ville jeg regnet meg som heldig. Endret 29. august 2021 av Aiven 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Dart skrev (1 time siden): Observasjoner. Jeg bor ikke der. Flyttet for mange år siden. Du dikter opp problemer som du dikter opp kilder mao. Bra stil. 2 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) Aiven skrev (2 timer siden): De fleste mennesker gjør ting som ikke gir mening for andre og har sine rare sider. Jeg ser ikke problemet, igjen har du ikke større problemer ville jeg regnet meg som heldig. Tråden her handler ikke om andre problemer man har 😁 Ikke stort problem, man har egen engangsgrill og eller spør om muslimen tar med seg en kjele selv, diskré til selskapet. Har du hatt mange bursdager med barn, kjenner du dette. Grillmat, egen engangsgrill til Halal. Annen mat egen kjele som aldri har vært brukt til ikke Halal. Selvsagt er ikke dette krise for alle muslimer, men bedre å spørre og si man er bevisst på dette, enn at barna ikke får gå i bursdag til ikke muslimer. Dessuten er ikke problem mitt ord her, men jeg syntes dette er tullete. Slike tolkninger burde man se på for å tilpasse seg et flerkulturelt og flerfoldige samfunn, begge veier. Endret 29. august 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå