Gå til innhold

Hvorfor er det så lav takhøyde for islamkritikk?

Anbefalte innlegg

Lodium skrev (3 timer siden):

Jeg finner to logiske brister med denne forklaringen

Hvis Gud ifølge toraen valgte å vise seg først til Abraham 

hva med Noah og Job?

Gud viste seg ikke for Noah, brennende busk osv.
Det er Abraham som regnes som grunnlegger av de abrahamittiske religioner, gjennom sin pakt med Gud, ved ofring av sin sønn (som ble stanset) osv.

Det er åpenbart en hel del ting som ikke stemmer med de tidlige historiene, personer som man vet levde lenge etterpå, at noen ble hundrevis av år gamle osv. men teologien er fremdeles slik at Abraham er den som er regnet for å være opphavet til jødedommen, kristendommen og islam, selv om Noah snakket med Jahve i en brennende busk.

Lodium skrev (3 timer siden):

Kristne forståelsen?

snakker vi ikke om den jødiske og den Muslimske her?

Poenget var at Jesus tituleres som "messias" også i Koranen.

Dog er "messias" et annet ord for "den salvede", den som skulle redde et folk, mens kristne ofte setter "messias" i sammenheng med nettopp Guds sønn.

Muslimer mener altså at Jesus ikke er Guds sønn, men at han fremdeles er messias, og at han skal vende tilbake osv.

Jødene har også en messias, men de mener at han ikke har kommet enda, og at Jesus kun var en sinnsforvirret snekker.
I følge jødene vil messias komme etter at tempelet er gjenoppbygget for tredje gang på Tempelhøyden, og han vil være av Davids linje, å være konge over Israel osv.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (18 minutter siden):

Dette er eksempel på det motsatte: Hvorfor er det så høy takhøyde i saker der muslimer angriper ?

Når slikt utføres av en vantro mot en muslim, da skrikes det overalt. Når gjerningsmannen er en muslim som slår ned en jøde, da er reaksjonene HELT andre. Forskjellen er svært påtagende: fullt sinne og stor ståhei om en muslim skades - eller nesten helt stille over alt når det er en jøde som skades. Denne uka var det TRE jøder som slås ned på gata uprovosert, likevel er stillheten påtagelig. 

Det samme skjer i Norge. Reaksjonene er helt ulike alt etter ofrenes opprinnelse, religion og kosmetiske uttrykk.

Hva er forskjellen på en svart mann, en hvit kvinne, hvitt barn, svart barn, muslimsk barn, vantro barn?

Hva om Benjamin var en hvit kvinne myrdet av en kvinnehater? Det har skjedd mange ganger.

En muslimsk attentatmann drepte en prest i en kirke i Paris. Det samme skjedde da. 

Er det noen der ute som kan forklare det?

Video her

muslimslaarnedjode.JPG.5f8e3e9415b6e76f7129e2b73980b8b2.JPG

Google oversetter;  Dette er det sjokkerende øyeblikket en ortodoks jødisk mann blir slått i ansiktet med en flaske i det fjerde påståtte hatangrepet av den samme overfallsmannen med bare få timers mellomrom i Nord-London. Opptak viser det 30 år gamle offeret som ble truffet i hodet av en mann iført islamske klær på en gate i Stamford Hill ved 18-tiden sist onsdag. En egen video tatt kort tid etter viser en 14 år gammel gutt på en sykkel som ble 'angrepet uten forvarsel' i samme område klokken 19.10. Og ved 20.30-tiden ble en 64 år gammel bestefar etterlatt bevisstløs etter å ha blitt slått i ansiktet mens han gikk til en synagogen, påført ansiktsskader og en brukket fot. Alle tre ofrene er jødiske, sa politiet, som kobler hendelsene og behandler dem som hatkriminalitet. Betjenter har også blitt informert om et fjerde offer som ennå ikke har kontaktet politiet, la styrken til med henvendelser for å identifisere dem pågående. Det er forstått at dette angrepet skjedde samme kveld. The Met har nå gitt ut et bilde av den mistenkte, som kan sees iført hvit kufi-hette, briller og en grønnbrun frakk i hvert klipp. Ingen arrestasjoner er gjort, men en etterforskning pågår. 

Kilde:  https://www.dailymail.co.uk/news/article-9925201/Shocking-moment-Orthodox-Jewish-man-struck-face-FOURTH-anti-Semitic-attack-London.html 

Jeg tipper at du ikke hører om de fleste tilfeller av vold mot muslimer.
Jeg tipper at de fleste tilfeller av hatkriminalitet ikke havner i mediene -- da det er så mange hundre tusen tilfeller hvert år.

Dette er én person sine gjerninger.
Som Manshaus.

Hvor mange hvite nordmenn måtte lide for hva Manshaus gjorde..?
Ingen. Det finnes ingen kontigent av mennesker som irrasjonelt holder alle hvite kristne ansvarlige for hva enkeltpersoner gjør.

Hvor mange muslimer blir hetset og antatt å være gjerningsmannen og kan bli utsatt for vold på grunn av at Daily Mail postet denne artikkelen?
Det finnes en ekstremt stor gruppe mennesker som bruker enhver mulighet til å hetse og rakke ned på muslimer til å gjøre nettopp det.
Når noen fra deres 'gruppe', deres 'bås', gjør noe galt.

Derfor har vi vær varsom-plakaten.
http://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

---

Daily Mail er for øvrig politisk brunt nettsøppel.
https://mediabiasfactcheck.com/daily-mail/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Red Frostraven skrev (41 minutter siden):

Jeg tipper at du ikke hører om de fleste tilfeller av vold mot muslimer.
Jeg tipper at de fleste tilfeller av hatkriminalitet ikke havner i mediene -- da det er så mange hundre tusen tilfeller hvert år.

Dette er én person sine gjerninger.
Som Manshaus.

Hvor mange hvite nordmenn måtte lide for hva Manshaus gjorde..?
Ingen. Det finnes ingen kontigent av mennesker som irrasjonelt holder alle hvite kristne ansvarlige for hva enkeltpersoner gjør.

Hvor mange muslimer blir hetset og antatt å være gjerningsmannen og kan bli utsatt for vold på grunn av at Daily Mail postet denne artikkelen?
Det finnes en ekstremt stor gruppe mennesker som bruker enhver mulighet til å hetse og rakke ned på muslimer til å gjøre nettopp det.
Når noen fra deres 'gruppe', deres 'bås', gjør noe galt.

Derfor har vi vær varsom-plakaten.
http://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

---

Daily Mail er for øvrig politisk brunt nettsøppel.
https://mediabiasfactcheck.com/daily-mail/

Dette innlegget viser akkurat det jeg mener. Takk.

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Gud viste seg ikke for Noah, brennende busk osv.
Det er Abraham som regnes som grunnlegger av de abrahamittiske religioner, gjennom sin pakt med Gud, ved ofring av sin sønn (som ble stanset) osv.

Det er åpenbart en hel del ting som ikke stemmer med de tidlige historiene, personer som man vet levde lenge etterpå, at noen ble hundrevis av år gamle osv. men teologien er fremdeles slik at Abraham er den som er regnet for å være opphavet til jødedommen, kristendommen og islam, selv om Noah snakket med Jahve i en brennende busk.

Poenget var at Jesus tituleres som "messias" også i Koranen.

Dog er "messias" et annet ord for "den salvede", den som skulle redde et folk, mens kristne ofte setter "messias" i sammenheng med nettopp Guds sønn.

Muslimer mener altså at Jesus ikke er Guds sønn, men at han fremdeles er messias, og at han skal vende tilbake osv.

Jødene har også en messias, men de mener at han ikke har kommet enda, og at Jesus kun var en sinnsforvirret snekker.
I følge jødene vil messias komme etter at tempelet er gjenoppbygget for tredje gang på Tempelhøyden, og han vil være av Davids linje, å være konge over Israel osv.

Her kan jeg skrive litt feil siden det er lenge siden jeg leste noe om dette

men jeg gjør ett forsøk

Tror du forveksler Noah og Moses

Det står at Gud snakket til Noah men ikke noe om at  gud brukte ett medium som en brennende busk eller noe

https://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/8171/jewish/Chapter-6.htm#v9

Dette er den hebraiske bibelen

Det er selfølgelig bare en antagelse at Noah dermed så gud på en eller annen måte

men jeg finner ærlig talt ikke noen annen rasjonell forklaring siden Noah og familiens hans befant seg på en stor trebåt og at ild og tre på en båt ikke går så veldig bra sammen

pluss at gud dukker opp på forkjellige plasser i historien

Er vel lettere å si at gud dukker opp i person enn å bruke masse omveier dersom du skal prate med en antatt guddom mange ganger i akkurat historien om Noah?

Angående kristendommen

så regner ikke kristne Abraham som en grunnlegger

eller opphavet selv om kristne ser på Abraham som ett spirituelt eksemplar til etterfølgelse og noen kretser innen kristendommen 

tror at frelste i 1000 årsriket eller i den dur vil delta i velsignelsene til Den etniske Jødiske Befolkningen.

Den Etniske Jødiske befolkningen har etter som jeg fortått, misfortått eller med vilje ikke skjønt budskapet eller teksten

og fovekslet tidspunktene om hva som skulle skje når

Siden mange av disse tror at frelse kommer med bare å være etnisk jøde

Noe som gjør at store deler av Toraen som handler om messias og hans komme

og tilbudet om velsignelse over hele verden rett og slett bortkastet.

Det stemmer heller ikke at alle Jøder så på Jesus eller mesias som en sinnsforvirret snekker

han hadde jo tross alt 12 disipler som fulgte han av jødisk avstamming og ett visst antall kvinner

I romerne som man kan kryssrefere til andre steder  også gamle testamentet eller toraen så står det følgende

28 A man is not a Jew because he is one outwardly, nor is circumcision only outward and physical. 29No, a man is a Jew because he is one inwardly, and circumcision is a matter of the heart, by the Spirit, not by the written code. Such a man’s praise does not come from men, but from God.…

Her er ett utsitt av gamle testamentet

Jeremiah 4:4
Circumcise yourselves to the LORD, and remove the foreskins of your hearts, O men of Judah and people of Jerusalem. Otherwise, My wrath will break out like fire and burn with no one to extinguish it, because of your evil deeds."

Lenke https://biblehub.com/romans/2-28.htm

Den hebraiske boken har jeg allerede lenket til

så finner det unødig å lenke til den igjen.

Ps. Bøkene bruker mye prosa, bilder, symboler og slikt så jeg er ganske sikker på at ikke alt skal teas bokstavelig

som foreksempel en brennende busk og andre ting

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ennå har ingen gjort det samme i Norge: 4000 sinte unge menn gikk i en voldelig og truende demonstrasjon i Oslo i 1995. Ikke noe som ligner har noensinne skjedd i Norge. Likevel er/var alle media tause, alle politikere var og er enda tause om det. Etterpå kom et tilhørende henrettelsesforsøk med grovkalibret revolver på en forlagsmann og to brannbomber ble antent mot bokhandlere. Det er også veldig sjelden etter 2. VK.

Anders Behring Breivik var en eneste gal mann, og hittil den verste, det er riktig. Men de sinte unge mennene ville drepe og de var 4000 individer. Var de alle gale? Neppe.

Lenke til kommentar
Dart skrev (2 timer siden):

Dette innlegget viser akkurat det jeg mener. Takk.

Nei, tvert i mot.

Hva tror du inspirerte mannen som stod bak disse voldsepisodene..?

Koranen, eller spredningen av ekstreme politiske holdninger, i hans miljø, som konsekvent fremhever hva jødene gjør galt og demoniserer dem?

...

'Medier' som eksakt den du siterte er en del av vestens svar på ekstreme 'imamer'.

Endret av Red Frostraven
Forbannet mobiltastatur
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (52 minutter siden):

Tror du forveksler Noah og Moses

Det har du rett i, kan bli sånn når det tas fra hukommelsen, men det var Moses som så den brennende busken.

Et kjapt søk i Bibelen gir ingen svar på hvordan Gud snakket til Noah, kun at han snakket til ham.
I historien om Adam og Eva snakker jo også Adam med Gud, ved flere anledninger, men hvordan går ikke frem.

Det er noe klarere for Abraham, som angivelig så Gud i et "syn" (en drøm, visjon e.l.) og deretter hørte hans stemme.

Første Mosebok :

Sitat

...Etter at dette hadde hendt, kom Herrens ord til Abram i et syn: «Vær ikke redd, Abram! Jeg er ditt skjold. Lønnen din skal bli stor!»
Men Abram svarte: «Herre, min Gud, hva vil du gi meg? Jeg går jo barnløs bort, og Elieser fra Damaskus er arving til mitt hus.»  
... 
Og han sa til ham: «Jeg er Herren, som førte deg ut fra Ur i Kaldea for å gi deg dette landet i arv.»
Abram sa: «Herre, min Gud.....
....
Da solen holdt på å gå ned, falt en dyp søvn over Abram. Og se, redsel og stort mørke falt over ham.
Og Gud sa til Abram: «Dette skal du vite: Ætten din skal bo som innflyttere i et land som ikke er deres. De skal være slaver og bli plaget av folket der i fire hundre år...
....
Solen gikk ned, og det ble mørkt. Og se, en rykende ovn kom til syne, og en flammende fakkel fór mellom kjøttstykkene.
Den dagen sluttet Herren en pakt med Abram og sa: «Din ætt gir jeg dette landet, fra Egypterelven helt til Storelven, Eufrat, landet til kenittene, kenisittene og kadmonittene, hetittene, perisittene og refaittene, amorittene, kanaaneerne, girgasjittene og jebusittene.....

Det er en grunn til at de tre religionene kalles "abrahamittiske religioner", alle tre anser at Abraham er starten på deres religion, selv om historiene om Gud går helt tilbake til skapelsen.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
31 minutes ago, 0laf said:

Det har du rett i, kan bli sånn når det tas fra hukommelsen, men det var Moses som så den brennende busken.

Et kjapt søk i Bibelen gir ingen svar på hvordan Gud snakket til Noah, kun at han snakket til ham.
I historien om Adam og Eva snakker jo også Adam med Gud, ved flere anledninger, men hvordan går ikke frem.

Det er noe klarere for Abraham, som angivelig så Gud i et "syn" (en drøm, visjon e.l.) og deretter hørte hans stemme.

Første Mosebok :

Det er en grunn til at de tre religionene kalles "abrahamittiske religioner", alle tre anser at Abraham er starten på deres religion, selv om historiene om Gud går helt tilbake til skapelsen.

Jepp nettopp det jeg pekte på

Nei

Abraham regnes ikke som starten for Kristendom

Du forveksler stadig med løftet om Land og å gjøre dem til et stort folk (slektstre) med det spirituelle og åndelige

Ifølge bøkene :

Det finnes ikke noe menneske som i bokstavelig forstand har sett Gud. (2. Mosebok 33:20; Johannes 1:18; 1. Johannes 4:12) Bibelen sier at «Gud er en Ånd», en eksistensform som er usynlig for menneskers øyne. – Johannes 4:24; 1. Timoteus 1:17.

Engler, derimot, kan se Gud i bokstavelig forstand, ettersom de er åndeskapninger. (Matteus 18:10) I tillegg kommer noen mennesker etter sin død til å bli oppreist til liv i himmelen og få en åndelig kropp, og da vil de kunne se Gud. – Filipperne 3:20, 21; 1. Johannes 3:2.

Bøkene snakker altså om det å de i symbolsk forstand og sikter til det å forstå

Jesaja 6:10  Jerimia: 5:21 Johannes 9:39-41

Efeserne 1:18 nevnes også

Den hebraiske bibel

You cannot see My face, for no one shall see Me and live.”

This declaration is as emphatic as any in the Torah.  God issues it in response to Moses’ plea, “Oh, let me behold Your presence.”  God then places Moses in a cleft of a rock, shields him from viewing, then allows Moses to “see My back, but My face must not be seen.”

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (10 minutter siden):

Jepp nettopp det jeg pekte på

Nei

Abraham regnes ikke som starten for Kristendom

Ifølge Dictionary of Biblical Tradition-

Abraham is recognized as the father of Israel and of the Levitical priesthood (Heb. 7), as the "legal" forebear of Jesus (i.e. ancestor of Joseph according to Matt. 1), and spiritual progenitor of all Christians (Rom. 4; Gal. 3:16, 29; cf. also the Visio Pauli)"

https://books.google.com/books?id=zD6xVr1CizIC&pg=PA10#v=onepage&q&f=false

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, jjkoggan said:

Ifølge Dictionary of Biblical Tradition-

Abraham is recognized as the father of Israel and of the Levitical priesthood (Heb. 7), as the "legal" forebear of Jesus (i.e. ancestor of Joseph according to Matt. 1), and spiritual progenitor of all Christians (Rom. 4; Gal. 3:16, 29; cf. also the Visio Pauli)"

https://books.google.com/books?id=zD6xVr1CizIC&pg=PA10#v=onepage&q&f=false

Det er null problem for hvem som helst å lage noen Teorier

Som sagt flere ganger før i tråden

Det finnes visse logiske brister med forklaringen at Kristendommen har Abraham

som stamfar og at jødene har troen på Guden Jahve kun fra Abraham når boken i seg selv beskriver tilbedelse, ritualer, hendelser, syner, symbolikk, prosa osv før Abraham

Når det kommer til Jesus 

så er Adam også regnet som en Forfader til Jesus dersom vi skal ta den veien

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (5 minutter siden):

Det finnes visse logiske brister med forklaringen at Kristendommen har Abraham som stamfar og at jødene har troen på Guden Jahve kun fra Abraham når boken i seg selv beskriver tilbedelse, ritualer, hendelser, syner, symbolikk, prosa osv før Abraham

Det de tre bøkene har felles, er vel troen på at Gud alltid har eksistert, og står litt utenfor "tid".

Gud skapte jo verden og menneskene, så at han eksisterte før Abraham er liksom ikke så oppsiktsvekkende.
Jahve, som Gud, eksisterte også før Abraham, og var en av flere guder før de abrahamittiske monoteistiske religioner, hvor det kun skulle være én gud.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, 0laf said:

Det de tre bøkene har felles, er vel troen på at Gud alltid har eksistert, og står litt utenfor "tid".

Gud skapte jo verden og menneskene, så at han eksisterte før Abraham er liksom ikke så oppsiktsvekkende.
Jahve, som Gud, eksisterte også før Abraham, og var en av flere guder før de abrahamittiske monoteistiske religioner, hvor det kun skulle være én gud.

Nei

her beveger du deg nok på synsing

Bøkene selv beskriver jo at fantes flere guder både før og etter abrahamittiske monoteistiske religioner

Dog så beskriver bøkene de andre gudene som falske guder, guder som ikke svarte eller andre beskrivelser

eller tilstander.

The bible is rife with references to deities other than Yahweh: The prophets didn't deny these gods existed, they just didn't think Jews should worship them

https://www.haaretz.com/archaeology/.premium.MAGAZINE-when-the-jews-believed-in-other-gods-1.6315810

Flere fortellinger i boken handler endog om at en god del isralitter tilba andre guder og ifølge fortellingen ble straffet for dette eller at beskyttelsen/velsignelsen de hadde ble tatt vekk slik at de ble rov for fienden eller annet.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Hva tror du inspirerte mannen som stod bak disse voldsepisodene..?

Jeg tror han bare hadde en dårlig dag. En helt vanlig muslim med litt store tanker om seg selv og sitt kall. Skal hjelpe guden å trakassere jøder, fordi han tror det er det guden vil. Kanskje. 

Jeg er dessuten ikke helt uvitende om hva som foregår der det er mange ortodokse jøder, de har et like stinkende kvinnesyn som Talibaner og kvinnene må bruke burka. De er generelt voldelige og intolerante som bare ekstreme religiøse kan være. Nekter å jobbe, mener de skal forsørges av andre fordi de er så hellige. Det er 6-700 000 av dem i Tel Aviv. De er ikke sionister og har ikke noe i mot muslimer. Tror jeg.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Dart said:

Dette er visst blitt bibelstudier og langt utenfor tema. BTW: Er det to brukere som er samme person?

Mener du at olaf og jeg er samme person?

Det kan jeg avkrefte

Beklager offtopic

begynte egentlig å svare på en påstand

men folk lot det ikke være med det og så ble det en lengre diskusjon enn jeg egentlig regnet med

Tilbake til trådens tema

Tror ikke muslimer er noe værre enn andre religioner angående ekstremisme

all ideologi, all religion eller ideer kan utnyttes av folk 

eller tolkes på ett utall forskjellige vis slik at det kan potensielt skapes Ekstremisme

Det dog jeg har savnet fra Islamister eller folk som erkjenner seg til Islam ikke har voldsomt tatt avstand fra slik ekstremisme.

Det har vært ett par episoder der det var temmelig stille og til og med episoder der terror og ekstremisme ble tiljublet

og da tenker jeg ikke bare på IS, Taliban og al quida men helt vanlige syrere som jublet over at Tårnene i USA ble truffet med det samme fordi de uten å tenke så på USA som Fienden og ikke tenkte på at dette ville ramme uskyldige 

samt muslimer som jobbet eller oppholdt seg i området.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 timer siden):

Nei

her beveger du deg nok på synsing

Bøkene selv beskriver jo at fantes flere guder både før og etter abrahamittiske monoteistiske religioner

Æhm, var det ikke nettopp det jeg skrev.

Jahve (Jehova) var jødenes Gud, og eksisterte samtidig med andre guder, falske eller ikke, lenge før Abraham og de monoteistiske religioner.

Jahve var så vidt jeg husker en krigsgud, som ble tilbedt helt fra bronsealderen, sammen med guder som Ba'al (fra Stargate 😮), Adonis m.fl. og som senere ble til "Gud", som i jødenes Gud, Jesu far osv.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, 0laf said:

Æhm, var det ikke nettopp det jeg skrev.

Jahve (Jehova) var jødenes Gud, og eksisterte samtidig med andre guder, falske eller ikke, lenge før Abraham og de monoteistiske religioner.

Jahve var så vidt jeg husker en krigsgud, som ble tilbedt helt fra bronsealderen, sammen med guder som Ba'al (fra Stargate 😮), Adonis m.fl. og som senere ble til "Gud", som i jødenes Gud, Jesu far osv.

la oss holde oss til tema

Vi blir ikke enige her uansett

Jeg har sagt min del om påstanden som ble ytret tidligere

la det være med det, ellers blir vi aldri ferdige her.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
mickey1928 skrev (11 timer siden):

Nå finner du vel forbud mot alt dette i bibelen også. Like vel finnes det både kristne og muslimer som bedriver disse aktivitetene.

Nei, kristne forbyr hverken alkohol eller svinekjøtt. Homofili er ikke akseptert, men det er ikke forbud mot det andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PerBertil skrev (20 minutter siden):

Nei, kristne forbyr hverken alkohol eller svinekjøtt. Homofili er ikke akseptert, men det er ikke forbud mot det andre.

Det er feil, det finnes kristne sekter som forbyr både svinekjøtt og alkohol.  Syvendedags adventister, for eksempel. 
Det finnes 21.800.000 kristne adventister

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...