KarvaBlad Skrevet 19. august 2021 Del Skrevet 19. august 2021 Jeg føler meg litt noob når jeg spør om dette, men det er et mysterium for meg. Jeg bruker en Nokia 6.2, har Android version 10, med alt av Googles apps kjørende. Alt funker fint, men jeg får ikke varsler når jeg får mail til min Gmail-konto. * Varlser er på for appen Gmail, både lyd og blinkende lys * Telefonen er ikke på lydløs * Jeg vet jeg får mail, fordi desktop-appen min i Windows gir meg varsel nedi varlsingssenteret * Jeg har prøvd å slå av varlser på appen Gmail, så restarte telefonen, så slå på varsler for Gmail igjen * Jeg er på wifi og 4G * Jeg har ventet ca ti minutter etter at jeg har sendt mail til meg selv, men ingenting skjer på mobilen! * Jeg må aktivt gå inn i Gmail-appen og sjekke om jeg har fått mail, og - ja- der ligger en ulest mail. Hva kan være årsaken? Jeg blir litt sprø. Lenke til kommentar
brukernavn331 Skrevet 19. august 2021 Del Skrevet 19. august 2021 Er bakgrunnsdata for Gmail skrudd på? Reinstallert appen? Sjekket at den har nyeste oppdateringen? Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 19. august 2021 Forfatter Del Skrevet 19. august 2021 (endret) brukernavn331 skrev (22 minutter siden): Er bakgrunnsdata for Gmail skrudd på? Reinstallert appen? Sjekket at den har nyeste oppdateringen? Ja, bakgrunnsdata for Gmail er skrudd på. Jeg får ikke lov å slette appen på vanlig måte, da det er innebygd i Android som den eneste mail-appen. Men jeg avinstallerte den via Google Play nå. Da skiftet ikonet til gammeldags Gmail-utseende med den konvolutten, vet du. Men samme atferd, ingen pling når mail kom. Så gikk jeg inn i Google Play og søkte frem Gmail, og trykte på OPPDATER. Da har jeg nå den nyeste oppdateringen. Jeg har også seneste versjon av operativsystemet. Jeg sendte så en mail fra outlook-kontoen min fra dataen til min Gmailadresse med VIKTIG (sånn utropstegn) som kategori, men det plinger altså ikke i mobilen min. 😔 Jeg kan heller ikke finne noen alternativer for "Mail" i telefonoppsettet, da Android på en måte kjører Google som standard på alt (ingen andre tredjepartsapper. Android er jo laga av Google) Så dette er og forblir en gåte for meg. Endret 19. august 2021 av KarvaBlad Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Husk at du har to innstillinger for varlsing i selve Gmail-appen. En for Gmail og en for kontoen det gjelder. Deretter er det mulig varslingssenteret på telefonen overstyrer noe her. Det kan også være begrensninger satt via databruk, bakgrunnskjøring/batterisparing. Jeg har en Nokia 5.3 som inntil nylig kjørte android 10, og dette er den enste telefonen jeg har hatt uten trøbbel med varsling fra forskjellige apper. Den bare fungerer som den skal. Nå har den fått Android 11 og fungerer fortsatt like bra. Når det gjelder lading, i din andre tråd, har ingen forslag. Min lader konsekvent sakte med orginal lader, men den er litt sær på kabeltype. Feks. kan den være trøbblete når jeg benytter min Huawei-lader og ledning. Jeg får heller ikke koblet til pc med huawei-kabelen. Telefonen støtter ingen form for hurtiglading og lades om nettene, den bruker nesten ikke strøm heller Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 21. august 2021 Forfatter Del Skrevet 21. august 2021 Takk for svar og løsningsforslag, men jeg har gitt opp. Lasta ned en tredjepartsmailapp som heter MyMail og kobla gmail-kontoen min til den. Nå plinger det når jeg får mail! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 21. august 2021 Del Skrevet 21. august 2021 Hei! Gå inn på Innstillinger - Apper - Gmail - Lagring Slett både lagret data og buffer. Du må logge inn på Gmail på nytt, men nå vil du varsler igjen. 1 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 22. august 2021 Forfatter Del Skrevet 22. august 2021 sdf123 skrev (11 timer siden): Hei! Gå inn på Innstillinger - Apper - Gmail - Lagring Slett både lagret data og buffer. Du må logge inn på Gmail på nytt, men nå vil du varsler igjen. Jeg gjorde som du sa. Så åpnet jeg Gmail-appen på telefonen. Da fikk jeg en ny option om å "synkronisere primær" hva nå enn dét betyr. Og da jeg trykte på den, kom jeg til noe som het "etiketter", hva nå enn dét er. Der fikk endelig en check-box med "Motta varsler for hver innkommende mail". Det valget har jeg aldri sett før, og det var ikke krysset av. Så nå er mysteriet løst. Hvorfor må det være så jævla vanskelig, og hvorfor må norsken være så jævla dårlig? Hva faen betyr å "synkronisere primær" og hvorfor er valget skjult? Men takk for hjelpen, sdf123! 😄 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) synkronisere betyr her å utveksle data mellom gmail appen og gmail kontoen. Primær er den gmail kontoen som er lagt til først på mobilen. Denne er prioritert før de andre gmail kontoene om der er flere. (jeg er litt usikker på dette) Ordet 'etiketter' kan brukes om lapp (meny) med informasjon. Ellers så har jeg ikke noe svar på hvorfor valget var skjult. En bug kanskje. Endret 22. august 2021 av Svein M Lenke til kommentar
zlpw0ker Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 KarvaBlad skrev (4 timer siden): Jeg gjorde som du sa. Så åpnet jeg Gmail-appen på telefonen. Da fikk jeg en ny option om å "synkronisere primær" hva nå enn dét betyr. Og da jeg trykte på den, kom jeg til noe som het "etiketter", hva nå enn dét er. Der fikk endelig en check-box med "Motta varsler for hver innkommende mail". Det valget har jeg aldri sett før, og det var ikke krysset av. Så nå er mysteriet løst. Hvorfor må det være så jævla vanskelig, og hvorfor må norsken være så jævla dårlig? Hva faen betyr å "synkronisere primær" og hvorfor er valget skjult? Men takk for hjelpen, sdf123! 😄 fordi primær er rett oversettet fra Primary som er Gmail sin hoved email tab. Det er ikke vanskelig å finne ut av for å huke av på innkommende mail på telefon hvis man er kjent med Android. Drit i norsk på mobilen din, sett det på engelsk. Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 22. august 2021 Forfatter Del Skrevet 22. august 2021 Jeg tror zlpw0ker har rett her. Primary er den "fanen" i Gmail (i en browser på PC) som inneholder vanlige, innkommende mail. De andre to fanene er Social og Promotions. 'Etiketter' forstår jeg som det man kan "tagge" mailer med. Det som før fungerte som undermapper. Jeg har eksempelvis "Bank" og "Crypto". Labels heter det. Men når det gjelder de deaktiverte varslene, var det slett ikke lett å finne fram til det valget, fordi det var ikke-eksisterende. Det poppa opp kun når jeg hadde sletta data og buffer under Lagring -> Apper - Gmail. Jeg må ha slått av varsler en gang for lenge siden, og så har valget rett og slett blitt borte, og det var umulig å overstyre via selve OSet sitt varslingssenter. Ja, jeg tror jammen jeg går over til engelsk på mobilen. Det er mange begreper som jeg kjenner best på engelsk. Men igjen, takk for alle innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå