Gå til innhold

Klart for masse­utleveringer: Tesla Model Y kan bli den mest registrerte bilen i august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tullballj skrev (13 minutter siden):

Jeg er spent på hvordan Model Y er i forhold til Model 3 kvalitetsmessig. Jeg har hatt både Model S og Model 3, men valgte å heve kjøpet på min Model 3 fordi den hadde store kvalitets utfordringer, og Tesla nektet å utbedre det de mente var "innenfor standarden" deres. Jeg har sett flere flett nye Model 3 i sommer med masse skjevheter. Mange har også helt feil innstilte/monterte frontlykter (blir blendet) , så det virker ikke som om Tesla har fått kontroll på problemene sine. Likevel velger de å sende ut nye modeller. Jeg holder meg derfor langt unna Tesla. 

Om du ser Plaid-videoen til Doug DeMuro, så ser du at de definitivt ikke har kontroll på kvaliteten fremdeles.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 minutter siden):

Ein kan jo håpe at Kina-Tesla har høgare kvalitet enn USA-Tesla.

Er det noen grunn til at kina-teslaen skal ha høyere kvalitet enn USA-teslaen? Kineserene er jo kjent for å lage produkter av tvilsom kvalitet allerede, og når selskapet som bestiller bilene ikke er kjent for kvalitetskontroll, tviler jeg på fabrikken selv gidder å øke kvaliteten fra det som er Tesla-standarden.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Er det noen grunn til at kina-teslaen skal ha høyere kvalitet enn USA-teslaen? Kineserene er jo kjent for å lage produkter av tvilsom kvalitet allerede, og når selskapet som bestiller bilene ikke er kjent for kvalitetskontroll, tviler jeg på fabrikken selv gidder å øke kvaliteten fra det som er Tesla-standarden.

Teslaene fra Kina HAR bedre kvalitet enn de fra USA. Hva du tenker og mener er uinteressant. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Er det noen grunn til at kina-teslaen skal ha høyere kvalitet enn USA-teslaen? Kineserene er jo kjent for å lage produkter av tvilsom kvalitet allerede, og når selskapet som bestiller bilene ikke er kjent for kvalitetskontroll, tviler jeg på fabrikken selv gidder å øke kvaliteten fra det som er Tesla-standarden.

Kina produserer ekstremt mykje av ting og tang til heile verda. Dei har fått eit stempel pga. dei òg leverer dei billegaste tinga, men dei produserer massevis i god kvalitet. Mange luksusmerker har fabrikkar i Kina.

Eg har ingen problem med å sjå føre meg at dei kan produsere betre kvalitet enn USA.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hvis kvalitet er alt man bryr seg om så hadde man sikkert kjøpt bil som støtter Røde Khmer også.

Så lenge jeg får utbedret de mangler og skavanker bilen blir levert med, så er jeg egentlig happy. Selvfølgelig ser jeg helst at den ikke blir levert med det i utgangspunktet, men vil heller ha en bil som er tech enn å ha utdatert ræl. 

Ut i fra alle anmeldelser jeg har sett på MIC Model 3, så virker det være veldig lite å sette fingeren på. Det samme med Model Y foreløpig :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (45 minutter siden):

Morro å se den Mercedes VS Tesla videoen hvor de spiller Cyberpunk i Teslan og en hakkete utgave av Tetris i Mercedesen. Tro hvilken bil som vil slite med utdatert hardware om noen år :p

Snakker du om EQS? Det kan umulig ha med HW å gjøre, men måten spillet utnytter ressursene å gjøre isåfall. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus said:

Snakker du om EQS? Det kan umulig ha med HW å gjøre, men måten spillet utnytter ressursene å gjøre isåfall. 

Godt mulig, men kommer de isåfall til å gjøre noe med det? Eller er det glemt så snart neste modell er sluppet?

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Godt mulig, men kommer de isåfall til å gjøre noe med det? Eller er det glemt så snart neste modell er sluppet?

Hvem mener du skal gjøre hva? 

Mercedes kommer ikke til å oppdatere HW på 15 år gamle biler nei. Det er tøys å skulle anta at de skal gjøre, da det ikke skalerer.

Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Hvem mener du skal gjøre hva? 

Mercedes kommer ikke til å oppdatere HW på 15 år gamle biler nei. Det er tøys å skulle anta at de skal gjøre, da det ikke skalerer.

Tenkte på om de kom til å optimalisere softwaren så den ikke lagger på helt nye biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Tenkte på om de kom til å optimalisere softwaren så den ikke lagger på helt nye biler.

Selvfølgelig vil det oppdateres? De kjøper jo ikke OTA kompatibel hardware for å kaste ut penger. Men det å anta at bilene får oppdateringer i 18 år gjennom bilens levetid kan man bare glemme. Det skalerer som sagt ikke noe særlig godt. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Selvfølgelig vil det oppdateres? De kjøper jo ikke OTA kompatibel hardware for å kaste ut penger. Men det å anta at bilene får oppdateringer i 18 år gjennom bilens levetid kan man bare glemme. Det skalerer som sagt ikke noe særlig godt. 

Eeeller så er det glemt så snart neste modell kommer. Men det er jo ikke noe problem sier folk, for man bruker jo bare Apple Carplay!

Som neppe ser spesielt pent ut på skjermene i EQS, og som man heller aldri vet hvor lenge det vil støttes. Plutselig kommer apple med Carplay 3.7 som kun fungerer i deres egne biler eller noe.

Uansett så mener jeg det er premium av Tesla å holde bilene sine oppdatert så lenge som de gjør. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Eeeller så er det glemt så snart neste modell kommer. Men det er jo ikke noe problem sier folk, for man bruker jo bare Apple Carplay!

Mercedes "glemmer" ikke muligheten til å tjene penger på software. Hele poenget og grunnen til å innføre OTA er jo mulighetene for å tjene penger på det. Oppdaterer man ikke 3 år gamle biler, så filtrerer man bort mulig fortjeneste mot nye funksjoner som dukker opp som kan kjøpes eller leies. Så nei. 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Som neppe ser spesielt pent ut på skjermene i EQS, og som man heller aldri vet hvor lenge det vil støttes. Plutselig kommer apple med Carplay 3.7 som kun fungerer i deres egne biler eller noe.

Ja, Apple kommer garantert til å luke ut fortjeneste. Slutt å tøys. 

 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Uansett så mener jeg det er premium av Tesla å holde bilene sine oppdatert så lenge som de gjør. 

Så lenge arbeidet som må til innbetales gjennom oppdateringer, så vil alle gjøre det samme over omtrent tilsvarende tidsperioder. 

I starten av Tesla's "liv" så har dem hatt et fåtall HW oppgraderinger satt opp mot normalen innenfor normale R&D sykluser. Så når Tesla får opp dampen, så blir arbeidet med å tilpasse SW til gammelt HW øke. Det eneste som vil oppdateres er ting en kan tjene penger på. F.eks simple spill og slikt er nok greit og enkelt å innføre på gammelt HW. Dog det å trene NN's mot gammelt HW trur jeg man må være en litt mer realist angående. Det vil nok ikke skje.  

Lenke til kommentar

Premium er et omgrep som ikkje har så mykje verdi lengre. Mange merker kan selge deg bilar til 600k og oppover, du kan få bilar til 350k med skinn og oppdatert software.

Det var tydelegare skille tidlegare, men no ser eg ikkje poenget med heile omgrepet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...