Gå til innhold

Klart for masse­utleveringer: Tesla Model Y kan bli den mest registrerte bilen i august


Anbefalte innlegg

52 minutes ago, kremt said:

Da ville jeg satt base prisen på en model y til 2 mill NOK. De selger jo alt uansett, så hvorfor ikke ta mer profitt?

Hvem skrev at de selger alt uansett prisen?

De selger alt de klarer å produsere leser jeg. Hvor prisgrensen er vet vel ingen, den ligger i alle fall minst på dagens pris, men 2 millioner? Hvor har du det fra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (16 minutter siden):

Hvem skrev at de selger alt uansett prisen?

De selger alt de klarer å produsere leser jeg. Hvor prisgrensen er vet vel ingen, den ligger i alle fall minst på dagens pris, men 2 millioner? Hvor har du det fra?

Jeg vil tippe 2 millioner var en sarkastisk kommentar til den meningsløse floskelen "Tesla selger alt de produserer".  Alle gjør det. Alle biler blir solgt, alle leiligheter blir solgt. Det i seg selv sier lite om etterspørselen. Det er bare snakk om å sette rett pris.

Hadde Tesla kunnet øke prisene betydelig så hadde de gjort det. For eksempel så vil jeg tro at prisen på Plaid+ er satt rimeliig høyt selv om det bare er en gammel modell som er fikset litt på. De vet at de første kjøperne er blodfans som vil ha den nesten uansett.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, uname -i said:

Jeg vil tippe 2 millioner var en sarkastisk kommentar til den meningsløse floskelen "Tesla selger alt de produserer".  Alle gjør det. Alle biler blir solgt, alle leiligheter blir solgt. Det i seg selv sier lite om etterspørselen. Det er bare snakk om å sette rett pris.t.

VW hadde jo en hel bøtte med VD ID.3 på lager rett etter lansering, mens Tesla alltid har hatt flere måneders ventetid fra bestilling til man har bil.

Så Tesla har jo alltid fått solgt alt de har klart å produsere - som jo da ikke har vært nok. Det endrer seg nok snart som de får flere fabrikker i drift. Kinafabrikken måtte jo trå til nå for at Norge skulle få Model Y, og det var jo egentlig ikke planen.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

VW hadde jo en hel bøtte med VD ID.3 på lager rett etter lansering, mens Tesla alltid har hatt flere måneders ventetid fra bestilling til man har bil.

Så prisen for ID3 var for høy spesielt sammenlignet med den mer populære id4. Var det så vanskelig å ta poenget?

Selger alt man produserer ER en floskel. Det er bare å sette prisen lavt nok, noe Tesla har gjort i flere år hvor de har solgt biler med tap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Så prisen for ID3 var for høy spesielt sammenlignet med den mer populære id4. Var det så vanskelig å ta poenget?

Selger alt man produserer ER en floskel. Det er bare å sette prisen lavt nok, noe Tesla har gjort i flere år hvor de har solgt biler med tap.

Tydeligvis fortsatt for høy da siden de har masse 2020 modeller på lager enda.

Var det så vanskelig å ta mitt poeng da? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare hvorfor det har blitt en eksplosjon av elbiler som brenner .om ikke så lenge bør det forbud mot å lade elbiler i hus /garasjer og parkeringshus over natten uten tilsyn .

Hvorfor er himmelen blå? Hvorfor er du et troll? Tror du du skal klare å få folk her på diskusjon.no til å slutte å kjøpe elbiler? 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (20 minutter siden):

Kan du forklare hvorfor det har blitt en eksplosjon av elbiler som brenner .om ikke så lenge bør det forbud mot å lade elbiler i hus /garasjer og parkeringshus over natten uten tilsyn .

Har det? 

https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbiler-har-brent-pa-en-maned-1.15585521

Sitat

Det ble registrert 59 elbilbranner i 2019, 2020 og de første fem månedene av 2021, ifølge brannstatistikk publisert hos Motor.

I den samme perioden brant det i 2334 bensin- og dieselbiler. Altså er det langt mindre sjanse for at elbilene tar fyr enn andre biler.

 

Visualisert:
image.png.f571f1c29a050d1c1d2f8dad0529851b.png

Endret av Kajac
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan brannstatistikken ser ut om man tar hensyn til følgende

Type brann, begynte å brenne av seg selv når den stod parkert/ladet.
Skadeomfang, helt utbrent eller lot seg lett slokke med mindre skader.
Årsmodell, la oss se på kun biler produsert fra 2018 og til nå slik at gamle vrak ikke forstyrrer statistikken.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Lurer på hvordan brannstatistikken ser ut om man tar hensyn til følgende

Type brann, begynte å brenne av seg selv når den stod parkert/ladet.
Skadeomfang, helt utbrent eller lot seg lett slokke med mindre skader.
Årsmodell, la oss se på kun biler produsert fra 2018 og til nå slik at gamle vrak ikke forstyrrer statistikken.

Vært mange bilbranner på temmelig nye biler, både diesel og bensin. Både BMW, Volvo, VW og flere har måtte tilbakekalle biler pga brann. I tillegg har du problemer med runaway engines, som ser ut til å opptre oftere, eller bare er blitt mere kjent. Jeg har ikke sjekket statistikk på dette, bare for å ha det klart.

Med lenkene under, har vi vel totalt flere tilbakekalte ice.biler enn det finnes elbiler. Selv antallet tilbakekalte elbiler pga mulig feil på batterier, dekkes vel av disse nevnt her, med god margin.

https://www.click2houston.com/consumer/2021/06/21/millions-of-vehicles-are-at-risk-of-catching-fire-is-yours-one-of-them/

https://www.autosafety.org/bmw-recalls-1-million-vehicles-fire-risk/

https://www.carexpert.com.au/car-news/volvo-recalls-1400-vehicles-over-fire-risk

https://edition.cnn.com/2021/07/23/business/gm-bolt-recall-fire-threat/index.html

https://www.caranddriver.com/recalls/

https://www.businesstoday.in/latest/corporate/story/daimler-to-recall-300000-mercedes-benz-cars-over-fire-risk-fears-250174-2020-02-15

https://www.derricklawfirm.com/blog/vw-recalls-168000-diesel-cars-to-fix-fire-hazard-issue.cfm

https://www.auto123.com/en/news/volkswagen-recall-2016-2018-jetta-fire/67542/

https://autofile.co.nz/audi-recalls-cars-over-fire-risk-

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwio-tX3l73yAhVosYsKHThRAAgQwqsBegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D5nArPtrdWOE&usg=AOvVaw2X3bEvm0hcPtUgHbyOiVM5

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Hvorfor er himmelen blå? Hvorfor er du et troll? Tror du du skal klare å få folk her på diskusjon.no til å slutte å kjøpe elbiler? 

Nå er Pål Hansen (om det er hans egentlige navn, da) havnet på min meget lille liste av blokkerte/ignorerte brukere. Faktisk doblet jeg antallet med denne blokkeringen.

Oppfordrer rett og slett til å ignorere meldingene hans, da han kun slenger ut one-liners som tydelig bare har som poeng å provosere, og som aldri følges opp, annet enn med en eller to ekstra one-liners. Intet av dette bidrar til en saklig diskusjon.

Og om man ignorerer og/eller rapporterer, så vil først og fremst nytten og gleden med dette forsvinne, og kanskje moderatorene etterhvert velger å utestenge vedkommende. Dette bør definitivt tolkes som SPAM!

EDIT: Jeg hadde vist 1 til på lista, en med samme etternavn. Så da var det bare en 50 % økning, ikke 100 %... 🙈🙉🙊

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Tydeligvis fortsatt for høy da siden de har masse 2020 modeller på lager enda.

Var det så vanskelig å ta mitt poeng da? 

Det begynner nok å tynne seg ut nå. For ca 3 måneder siden kunne man lett få en ID3 Plus til 290 tusen. Nå skal man være både kjapp og heldig dersom man får en til 330 tusen. Biler går unna etter det jeg kan se, men det er vel naturlig med en liten opphopning siden biler stod på lager for å vente på oppdatert software.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Vært mange bilbranner på temmelig nye biler, både diesel og bensin. Både BMW, Volvo, VW og flere har måtte tilbakekalle biler pga brann. 

Nei, det har ikke vært mange branner. Det har vært RISIKO for branner og derfor har man tilbakekalt. Noe Tesla burde ta som en pekepinn.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Nei, det har ikke vært mange branner. Det har vært RISIKO for branner og derfor har man tilbakekalt. Noe Tesla burde ta som en pekepinn.

Brannfaren har blitt oppdaget pga faktiske branner, som man har undersøkt årsaken til. Så defintivt har det vært faktiske branner. I Korea så ble BMW banned/eierne nektet å bruke bilene, og BMW ble påkrevd å stoppe salget og undersøke og fikse bilene, fordi BMW da ikke akseptere at det var en risiko. Resultatet ser du i linken på forrige innlegg, men altså 1 million biler tilbakekalt pga brannfare.

https://www.cbsnews.com/news/bmw-recall-south-korea-bans-vehicles-because-of-fire-risk/

Det som bør være temmelig innlysende, er jo at man ikke kaller tilbake biler som allerede har brent, men man kaller inn biler med samme problem, før dette fører til en faktisk brann. Noen av disse bilene vil det selvsagt kunne opptre brann i, før de kommer til dagen for fix, om man ikke reduserer/stopper bruken av kjøretøyet. 

Det burde være så innlysende at det er rart jeg må presisere dette overfor deg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...