Gå til innhold

Klart for masse­utleveringer: Tesla Model Y kan bli den mest registrerte bilen i august


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, Kajac said:

Det var på tide. Den har vel vært i salg i USA i godt over et år nå. Veldig rart at de har brukt så lang tid til å få den til Norge; andre bilprodusenter leverer jo til Norge først.

Model 3 selger jo så det synger her, og Model Y vil nok ødelegge litt for 3ern sitt salg så tipper det har noe med det å gjøre.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

Men Model Y er jo en dyrere bil. Vil tro Tesla tjener mer pr. Y enn 3. 

Tjener nok mere på at folk kjøper seg Model 3 mens de venter på Y også Y når den kommer. Vet om mange som har Model 3 som "ventepølse".

Nå som det endelig begynner å komme litt utvalg av "billige" elektriske suv'er måtte nok Tesla få ut fingeren for å ikke miste kunder.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, Kajac said:

På hva da?

Første som slår meg er at den lader 7kW på AC (11kW på Y) og 120kW på DC (250kW på Y) og det nevnes ikke noe om verken krok (1600kg på Y) eller taklast?

Virker som den har ganske bra interiør dog.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

På hva da?

Første som slår meg er at den lader 7kW på AC (11kW på Y) og 120kW på DC (250kW på Y) og det nevnes ikke noe om verken krok (1600kg på Y) eller taklast?

Virker som den har ganske bra interiør dog.

 

Hengerfeste på 1410. Taklast er mulig, men finner ikke kilo. Den lader ikke like raskt som Y, men mer enn nok for 99 % av befolkningen. Og tesla støtter vel bare 250 kw på sine egne V3-ladere, siden de fremdeles kun bruker 400-volt lading.

Men totalpakken ser ut til å gruse Model Y. Bedre interiør, større plass, syv seter og brannsikkert batteri. Dette er en konkurrent til Model X for prisen av Model Y.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kajac said:

Hengerfeste på 1410. Taklast er mulig, men finner ikke kilo. Den lader ikke like raskt som Y, men mer enn nok for 99 % av befolkningen. Og tesla støtter vel bare 250 kw på sine egne V3-ladere, siden de fremdeles kun bruker 400-volt lading.

Men totalpakken ser ut til å gruse Model Y. Bedre interiør, større plass, syv seter og brannsikkert batteri. Dette er en konkurrent til Model X for prisen av Model Y.

Tesla lader på 250kW på alle ladere som leverer det på 400V, og ikke bare sine egne.

Det er dog en hel drøss av Tesla ladere så man vil jo uansett bare bruke dem.

Model Y kommer forøvrig også som 7 seter, og brannsikkert batteri? Er jo ikke akkurat flust av elbilbranner, iallefall ikke som starter i batterier.

Større plass er jeg også litt usikker på siden den mangle oppbevaring under panseret, og muligens under bagasjerommet også? Hvor det er ganske god plass i Teslan.

Kan godt hende BYD er en knallbil, men ser ikke hvordan den gruser Model Y.

Det er dog en kinabil så forhåpentligvis har de kopiert Dashcam/Sentry modusene fra Tesla som Xpeng har gjort. De funksjonene er gull verdt.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar

BYD er veldig fersk og frå eit nytt merke her i landet. Om bilen er så god som dei påstår og kvaliteten er på plass så kan det fort bli ein suksess, men foreløpig er det ikkje så mange testar å finne. Det er RSA som tar inn BYD, og det kan nok vere positivt for kjøparane at dei har ein forhandlar som er godt etablert i landet.

Det står «50 kg takstativ vekt» her: https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/byd-tang

Det er i alle fall langt større konkurranse i dette segmentet enn tidlegare. Enyaq, ID.4, Q4 e-tron, e-Niro, Ioniq 5, XC40 osv.

Når Tesla-ladarane i tillegg blir opna for den gemene hop så blir det stadig vanskelegare å nå fram til kundane. Tesla har etablert seg bra i Norge og ein stor tilhengarskare, men slit framleis ein del med ryktet og kvalitet.

Det blir interessant å sjå kor godt TMY sel i dagens marknad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Complexity said:

Tesla lader på 250kW på alle ladere som leverer det på 400V, og ikke bare sine egne.

Det er dog en hel drøss av Tesla ladere så man vil jo uansett bare bruke dem.

Model Y kommer forøvrig også som 7 seter, og brannsikkert batteri? Er jo ikke akkurat flust av elbilbranner, iallefall ikke som starter i batterier.

Større plass er jeg også litt usikker på siden den mangle oppbevaring under panseret, og muligens under bagasjerommet også? Hvor det er ganske god plass i Teslan.

Kan godt hende BYD er en knallbil, men ser ikke hvordan den gruser Model Y.

Det er dog en kinabil så forhåpentligvis har de kopiert Dashcam/Sentry modusene fra Tesla som Xpeng har gjort. De funksjonene er gull verdt.

Faktisk feil sjekk når teslabjørn lader model 3 på ionity, bilen får ikke nok ampere til å nå 250kw, tror rundt 200 er maks.

Tang tror jeg kommer til å selge dårlig, er altfor stiv pris for et merke få kjenner pluss at de skal øke prisen etter nyttår.

Endret av onkel_jon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Complexity said:

Tesla lader på 250kW på alle ladere som leverer det på 400V, og ikke bare sine egne.

Tror ikke dette stemmer, sett teslabjørn lade på ionity, max 190 kW mener jeg han fikk. Kanskje sjekke ut den videoen han hadde i tyskland med maks kilometer på ett døgn. Ladet på en åpen ionity stasjon siden det var kjappere enn tesla stasjoner på den tiden. BMW i4 har vel også maks 200 kW, samt iX. Ionity går nok ikke høyere på 400 volts batterier.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Model 3 selger jo så det synger her, og Model Y vil nok ødelegge litt for 3ern sitt salg så tipper det har noe med det å gjøre.

Allerede er 158 TM3 levert ut denne måneden, 132 i dag, de forrige ble vel levert ut i går. Så fremdeles endel som synes TM3 er tilstrekkelig.

Men jeg venter og at TMY kommer til å levere ut i temmelig stort antall. Mulig endel flere enn Tesla har levert ut av TM3 på et kvartal? Skal ihvertfall bli spennende å følge med på elbilstatistikk.no.

:thumbs:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Det var på tide. Den har vel vært i salg i USA i godt over et år nå. Veldig rart at de har brukt så lang tid til å få den til Norge; andre bilprodusenter leverer jo til Norge først.

Du mener andre bilprodusenter med fabrikker i Europa?  

Kajac skrev (1 time siden):

Jada, det har vi hørt før.

(Den ser jo ut til å være dyrere enn Model Y, og med kortere rekkevidde?)

Endret av hekomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 hours ago, onkel_jon said:

Faktisk feil sjekk når teslabjørn lader model 3 på ionity, bilen får ikke nok ampere til å nå 250kw, tror rundt 200 er maks.

At Ionity sine 800V ladere leverer for lite ampeer for at en Tesla skal lade der på 400V betyr jo bare at Ionity sine ladere er for dårlig på 400V, ikke at Teslan ikke kan ta imot den effekten?

Skal sies at Tesla forvarmer batteriet sitt før man ankommer en superlader, og at dette ikke funker på 3eparts ladere enda som også kan gi utslag. Batteriet må være ganske varmt for å takle 250kW.

8 hours ago, kremt said:

Tror ikke dette stemmer, sett teslabjørn lade på ionity, max 190 kW mener jeg han fikk. Kanskje sjekke ut den videoen han hadde i tyskland med maks kilometer på ett døgn. Ladet på en åpen ionity stasjon siden det var kjappere enn tesla stasjoner på den tiden. BMW i4 har vel også maks 200 kW, samt iX. Ionity går nok ikke høyere på 400 volts batterier.

På denne tiden klarte vel ikke Model 3 mere enn 190kW heller. 250kW kom med en software update når de begynte å bygge ut V3 laderne sine.

De blir vel forøvrig oppgradert til 300kW nå som nye S/X skal få kose seg med.

Endret av Complexity
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...