Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ny PC-skjerm, 27" , 1440p

Eplesaft

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å oppgradere PC-skjermen etter hvert. Jeg sitter på en PC fra 2015 med et GTX 970-skjermkort. Den duger greit, men utstyret er altså ikke det mest moderne. Jeg ser derfor for meg noe rundt 27" og 1440p.

Jeg har fått anbefalt denne og lurer hva dere syns? ASUS 27" gamingskjerm TUF VG27AQ

Fra før har jeg denne skjermen og skjermkortet:

Acer 24" LED Predator GN246HLB

Gainward GeForce GTX 970 4GB

Pga. grensesnittet på skjermkortet må jeg antagelig ha overgang også, siden jeg ikke har vanlig HDMI? Vil det i så fall være nødvendig å kjøpe en slik: Belkin Mini DisplayPort to HDMI Adapter

Vil en slik overgang gjøre noe med kvaliteten?

Setter stor pris på alle gode tilbakemeldinger! 😄

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, xClaymanx said:

Du bruker displayport. HDMI på 970 klarer ikke den oppløsningen sammen med oppdateringsfrekvensen (165hz)

Displayport kabel skal følge med skjermen.

Hei, takk for svar.

Jeg ser at grensesnittet på mitt skjermkort er følgende:

DVI-I (dobbeltlenke)
Mini-HDMI
3 x Mini DisplayPort
VGA - med adapter

Med andre ord må jeg vel ha en egen kabel med en av disse til HDMI eller DP - regner med at kvaliteten på bildet da blir dårligere enn det ellers ville blitt, er det da noe vits for meg å oppgradere skjerm?

Lenke til kommentar

For ny skjerm kan du bruke enten Mini Displayport til Displayport kabel. Eller en Mini Displayport til Displayport adapter og en displayport kabel.

Ellers så vil den nye skjermen gi mer oppløsning og er større. Men skjermkortet er nok såpass svakt at det ikke helt greier den høye oppløsningen i så høy kvalitet. Dette kommer selvfølgelig an på hvilket spill en spiller. En får altså ikke utnyttet skjermen fult ut, men det kan uansett være greit å ha en slik skjerm og gir stor forbedring i mange tilfeller.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/20/2021 at 5:36 PM, Svein M said:

For ny skjerm kan du bruke enten Mini Displayport til Displayport kabel. Eller en Mini Displayport til Displayport adapter og en displayport kabel.

Ellers så vil den nye skjermen gi mer oppløsning og er større. Men skjermkortet er nok såpass svakt at det ikke helt greier den høye oppløsningen i så høy kvalitet. Dette kommer selvfølgelig an på hvilket spill en spiller. En får altså ikke utnyttet skjermen fult ut, men det kan uansett være greit å ha en slik skjerm og gir stor forbedring i mange tilfeller.  

Hei, takk for tilbakemelding.

Ettersom jeg uansett ikke får fullt utnyttet en 27" 1440p slik jeg forstår det, tenkte jeg at det kanskje er en bedre idé å velge en billigere skjerm som kun har 1080p - som jeg da senere kan bruke som en skjerm nr. 2 om jeg oppgraderer senere.

jeg tenkte litt på denne: AOC 27g2u

Samme problem oppstår her, ettersom jeg ikke har DP eller HDMI på skjermkortet - vil jeg fortsatt få 1080p, 1ms og 144 hz refresh rate? Evt. noen annen form for reduksjon i kvalitet?

Lenke til kommentar

Mini DP til DP adapter som Svein M sier.

1080p på en 27" ser helt grusomt ut i mine øyne.

En skjerm er noe du vanligvis har i mange år, så det å gå for 1080p skjerm nå er bortkastede penger i mine øyne.

Når du oppgraderer til et bedre skjermkort vil jeg tro du vil angre at du ikke valgte en med 1440p

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/23/2021 at 9:43 AM, xClaymanx said:

Mini DP til DP adapter som Svein M sier.

1080p på en 27" ser helt grusomt ut i mine øyne.

En skjerm er noe du vanligvis har i mange år, så det å gå for 1080p skjerm nå er bortkastede penger i mine øyne.

Når du oppgraderer til et bedre skjermkort vil jeg tro du vil angre at du ikke valgte en med 1440p

Hei,

Var det jeg fikk anbefalt - altså en 1440p, men var redd for at jeg kom til å gå glipp av mye av kvaliteten om jeg ikke kunne bruke DP eller HDMI.

Jeg tenkte på en Asus TUF vg27aq , men om jeg bruker mini DP to DP, vil kvaliteten forringes mye? Hva går jeg glipp av i forhold til om jeg hadde hatt et annet skjermkort jeg kunne koblet til med vanlig DP- eller HDMI-kabel?

Lenke til kommentar

mini DP er bare en annen plugg. Kvaliteten på bildet blir det samme som vanlig DP plug. Så DP er den beste måten å koble en skjerm på.

Ellers så går du ikke glipp av annet enn at bildet kunne hatt bedre kvalitet og høyere FPS med kraftigere skjermkort. Tror ikke du skal være så redd for å kjøpe 1440p skjerm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemeldinger - så lenge skjermkortet takler spillene i utgangspunktet, så går jeg ikke glipp av noe mtp. oppløsning, oppdateringsfrekvens (165hz) eller annet mtp. bildekvalitet? Med andre ord, det at jeg har mini DP- til DP-kabel er ikke noe flaskehals i dette tilfellet med den skjermen jeg lenket til? 

Asus TUF vg27aq

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (2 timer siden):

Takk for oppklaring.

Vil det være noe sånt jeg trenger? 

Mini DP male to HDMI male v.1.2 kabel sort

eller er det bedre med adapter?

mini DP male to HDMI female adapter

Begge deler vil være greit. Bare pass på at ledningen er lang nok. Jeg ville nok foretrukket den første for å slippe adapter.

Edit: Ser nå at den kabelen er til HDMI. Det er mini DP til DP du skal ha.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Begge deler vil være greit. Bare pass på at ledningen er lang nok. Jeg ville nok foretrukket den første for å slippe adapter.

Hei, takk - jeg tenker 2m vil holde.

Jeg ser det er v1.2 - 1.4 er vel nyere, men det har kanskje ikke noe praktisk betydning for skjermen jeg har sett meg ut? 1440p 165ghz

Lenke til kommentar
Eplesaft skrev (34 minutter siden):

Hei, takk - jeg tenker 2m vil holde.

Jeg ser det er v1.2 - 1.4 er vel nyere, men det har kanskje ikke noe praktisk betydning for skjermen jeg har sett meg ut? 1440p 165ghz

Det holder med DP versjon 1.2 til det skjermkortet og skjerm.

https://www.komplett.no/product/846072/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/monitorkabler/mini-dp-til-displayport-kabel-2m-sort

Lenke til kommentar
43 minutes ago, xClaymanx said:

Kabelen du skal ha er denne

https://www.komplett.no/product/1132522/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/monitorkabler/mini-dp-til-displayport-kabel-1m-sort

Den du linket til var mini dp til hdmi som du ikke ønsker.

Hei, takk for oppklaringen - her tror jeg det gikk litt fort i svingene, jeg søkte på mini DP til DP og den dukket opp da jeg søkte, og jeg klippet og limet litt kjapt!

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Svein M said:

Takk, ser dere lenket til samme mini DP til DP-kabel.

Av nysgjerrighet - vil det være noe forskjell i bildekvalitet om jeg har mini DP til HDMI eller mini DP til DP? Har ikke noe særlig erfaring med DP fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...