Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

UIovlig midlertidig førerkortbeslag

Gjest e3983...e83

Anbefalte innlegg

Gjest e3983...e83

Har et førerkortbeslag som utløper idag. Bedt om å få frigjort førerkortet, og en ny og fersk politiadvokat tror da visst han kan beholde det lenger fordi de har sendt begjæring om å beholde det lenger idag.

Det er greit, men de kan forsatt ikke beholde det lenger enn "ut over xx dato" ifølge kjennelse fra tingretten. Ergo, de har ingen hjemmel til å beholde det lenger midlertidig, selv om de prøver seg. Politiet går altså imot retten og da er det jo snakk om rettssikkerhet. 

Hva gjør man når politiet foretar seg en slik ulovlig handling? 

Dette er jo på lik linje som om jeg blir fengslet i 4 uker varetekt i et fengslingsmøte. Politiet glemmer så å forlenge fordi de vil ha meg i varetekt lenger, så når jeg skal slippe ut etter uke 4 sier de "nei, du må bli litt til, for vi glemte be om forlengelse, vi har rettsmøte om 2 uker" - det er ulovlig, Politiet har jo ikke hjemmel.

Anonymous poster hash: e3983...e83

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e3983...e83
Kajac skrev (3 minutter siden):

Har inntrykk av at det er vanlig at politiet prøver seg på dette. Du får bare troppe opp på stasjonen og be om å få det tilbake tenker jeg. Så må du sikkert levere det inn igjen ganske snart når politiet har fått fingeren ut.

Jeg har tatt kontakt med førerkort og forvaltning vedrørende dette - de var behjelpelige, men siden det ikke er et faktisk beslag fra en straffesak, men et midlertidig beslag, så har ikke de noe saksdokumenter eller utløpsdato - og de sier de trenger en "beslutning om opphevelse" fra jurist.

Juristen har startet i jobb nå i august og er helt fersk.

Lenke til kommentar
Gjest e3983...e83
neglesprett skrev (27 minutter siden):

Hei,

førerkortbeslag regnes som en relativt inngripende straff og de skal ha svært gode og konkrete begrunnelser for å ikke gi deg det tilbake.

Skaff deg advokat så blir alt så mye enklere.

Neste svar fra en helt fersk politiadvokat:

"Jeg forstår godt at dette er frustrerende for deg og at du ønsker førerkortet tilbake. Det er imidlertid slik at dersom politiet sender ny begjæring til retten før fristen går ut så kan vi beholde førerkortet frem til ny kjennelse foreligger. Tidligere kjennelse gjelder til og med i dag, slik at begjæringen er sendt rettidig"

Dette stemmer jo selvfølgelig ikke, de har jo ingen hjemmel i loven eller kjennelse til å beholde noe utover dato skrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Gjest e3983...e83

Har ringt spesialenheten som ikke kan gjøre noe, men det nærmeste hjemmelen de finner i loven er for det opprinnelige beslaget 1 år siden der jeg ikke samtykket, som de mener kan være åpen for tolkning. Dette er dog 5. gangen midlertidig beslag er begjært forlenget, men utløper forsatt idag. Jeg mener da jeg skal få det tilbake imorgen, men de mener de kan beholde det lenger, til tross for at hjemmelen deres utløper idag.

"Veitrafikkloven § 33

3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse."

mobile999 skrev (1 minutt siden):

Du har spurt for mye og for tidlig. Du skulle ventet til i morgen.

Jeg har hatt helt lik situasjon i januar. Da gikk beslag ut 4 januar, og de sendte ny begjæring 4 januar. Jeg fikk tilbake førerkort 14 januar når de innså de hadde foretatt et ulovlig beslag.

Selv om jeg har sendt det idag eller imorgen, og selv om de skulle sendt begjæring idag eller imorgen, endrer det ingenting. De har kun 1 hjemmel for å beholde førerkortet mitt per nå - det er kjennelsen som sier de kan beholde førerkortet, men ikke ut over 18 august 2021

Lenke til kommentar
Gjest e3983...e83
mobile999 skrev (19 minutter siden):

Det blir bare rot siden du har kontaktet politiet for tidlig.

Det hadde ikke blitt mindre rot. Jeg har lest høyesterettsdom der de kom fram til at politiet også kan be om forlengelse om de sender den for sent. Så den dagen her sparte meg egentlig bare for en dag.

Etter mye om og men, fikk jeg følgende svar:

"Jeg kan ikke se at dommen slår fast at siktede har krav på å få førerretten tilbake så fremt politiet sender retten ny begjæring før firstens utløp.

Det følger imidlertid av riksadvokatens rundskriv at vi skal levere tilbake førerkortet i påvente av ny kjennelse ved fornyelse av tilbakekall av førerrett. 

Jeg vil derfor fra og med i dag oppheve det midlertidige beslaget. Jeg gjør imidlertid oppmerksom på at ny begjæring er sendt tingretten, slik at siktede muligens må levere tilbake førerkortet i løpet av kort tid."

Slik jeg tolker det så har jeg skriftlig bekreftelse på nå at beslaget er opphevet per IDAG? Selv om jeg ikke enda har førerkortet aktivert i appen mm.

Lenke til kommentar
Gjest e3983...e83 skrev (På 18.8.2021 den 13.13):

Slik jeg tolker det så har jeg skriftlig bekreftelse på nå at beslaget er opphevet per IDAG?

Slik kan du trygt tolke det ja. Men nå er dette snart en uke siden, så fortell oss gjerne hvor lang tid det tok før det ble oppdatert hos Vegvesenet. 

Jeg har selv fått seksifret erstatningsbeløp etter samme problemstilling. Da dokumenterte jeg tapt arbeidsfortjeneste i tre måneder.

Endret av X10anT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest e3983...e83
X10anT skrev (9 timer siden):

Slik kan du trygt tolke det ja. Men nå er dette snart en uke siden, så fortell oss gjerne hvor lang tid det tok før det ble oppdatert hos Vegvesenet. 

Jeg har selv fått seksifret erstatningsbeløp etter samme problemstilling. Da dokumenterte jeg tapt arbeidsfortjeneste i tre måneder.

Jeg kjørte rundt samme dag ettersom jeg hadde en skriftlig epost fra jurist at beslaget er opphevet. 

I autosys ble det dog ikke opphevet før 36t senere cirka, når jeg skulle hente førerkortet på Drammen politistasjon hvor alle blir sendt. 

Lenke til kommentar
Gjest e3983...e83 skrev (På 18.8.2021 den 11.13):

Hva gjør man når politiet foretar seg en slik ulovlig handling? 

For å hoppe tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt, da dette virker som noe du risikerer å oppleve igjen...

Hva _jeg_ ville gjort: Først en telefon til ansvarlig jurist. Dersom jeg merker de har bestemt seg for at lovens regler ikke skal følges ville jeg umiddelbart startet prosessen. Jeg ville først skrevet en klage til politistasjonssjefen der jeg anfører at pågående beslag er ulovlig. Jeg opplyser der at samme klage sendes til politidirektoratet, noe som selvfølgelig også gjøres. I tillegg til dette sender jeg en begjæring om utlevering av FK til tingretten jf. str.pl. § 208 analogisk. Får jeg ikke positivt svar i løpet av et par dager ville jeg også sendt en klage til statsadvokaten og sivilombudet. Alt som sendes til andre instanser sendes i kopi til ansvarlig jurist.

Som du ser ville jeg kjørt på hardt fra første henvendelse, og involvert mange forskjellige instanser. Da trenering er politiets virkemiddel for å slippe unna med dette, er det nødvendig å legge på så mye press som mulig fra første stund. Dette gjør det vanskelig for juristen å late som de bare har blingset litt, og ikke har oppfattet at det pågår et ulovlig beslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...