BadCat Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Det stod ikke hvor mange celler det var ved 10 cm, men basert på doblingsrate og tid kan man beregne at det er så mye som 500-1000 milliarder celler doblet gjentatte ganger fra ca 1 milliard celler ved en svulst på 1 cm. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) On 8/28/2021 at 7:43 AM, Salvesen. said: fjerne skatten har ett stort problem, de rikeste blir null skatteytere. Bare om de ikke har inntekt. Om de faktisk skal ha midler til personlig bruk må man gjerne realisere enten via utbytte, lønn eller salg av verdier og da utløses beskatning. Midler som sitter i et selskap kan ikke lovlig brukes til personlig forbruk (Og ja det forbrytes det en del i mot, men om det er det man er opptatt av får man styrke lovgivningen rund det) Dette var et argument for 20 år siden, men etter at utbytteskatten ble innført er det ikke lengre mulig å være nullskatteyter lovlig uten at man også helt reellt har nær null inntekt. Endret 29. august 2021 av sverreb Lenke til kommentar
0laf Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) sverreb skrev (8 minutter siden): Bare om de ikke har inntekt. Om de faktisk skal ha midler til personlig bruk må man gjerne realisere enten via utbytte, lønn eller salg av verdier og da utløses beskatning. Dette er nok riktig for den middels formuende bedriftseieren med en mindre bedrift, som ikke har noen reelle muligheter til å ta ut penger uten at de beskattes på en eller annen måte. For de som har virkelig mye penger, så ser ikke dette ut til å være et problem. Som nevnt, Kjell Inge Røkke har stått med null i inntekt i snart to tiår, men det ser ikke ut som han mangler midler til biler, båter og annet? Det samme gjelder en rekke andre "rikinger", som har et forbruk som på ingen måte står i stil med inntekten. Dersom formuesskatten fjernes, så vil faktisk disse bli nullskatteytere, da de i dag stort sett bare betaler formuesskatt, og knapt nok det, ettersom de på kreative måter får ligningsformuene til å bli en brøkdel av reell formue. Endret 29. august 2021 av 0laf Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) Gjør det noe om de ikke betaler skatt? Ingen burde betale skatt. Dem norske stat er i stand til å skaffe seg egne inntekter og langt større enn de drar inn i skatt. Norge kan for eksempel bygge verdens største automatiserte fabrikk drevet av grønn energi og med lavt utslipp. Produsere varer og teknologi som kan leveres til resten av verden med neste generasjons skip med lave utslipp. Hvis vi stenger grensene kan vi i tillegg eliminere fattigdom enten ved borgerlønn eller dele ut goder produsert på ovennevnte fabrikk. Høye lønninger har tidligere umuliggjort produksjon i Norge, men det er ikke lenger en faktor da automatisert produksjon trenger langt feære mennesker i loopen. Det er nesten ingen som snakker om å få til noe stort eller fornuftig, kun hvordan vi kan avvikle verdiskapningen og få total elendighet. Endret 29. august 2021 av BadCat Lenke til kommentar
0laf Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 BadCat skrev (3 minutter siden): Gjør det noe om de ikke betaler skatt? Ingen burde betale skatt. Dersom jeg også slipper skatt, så er det helt okay for meg, men da blir det vel dårlig med veier, sykehus, politi, brannvesen og annet? Så lenge noen av oss må betale skatt, så er vel fremdeles parolen at man yter etter evne, og signaleffekten blir noe dårlig når de som har mest betaler minst, og blir rikere mens vi andre blir fattigere? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Les resten Det står ett eksempel på løsning der. Det finnes uendelig mange løsninger. En fellesnevner er dog ut av EØS og stenging av grenser. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) 20 minutes ago, 0laf said: For de som har virkelig mye penger, så ser ikke dette ut til å være et problem. Som nevnt, Kjell Inge Røkke har stått med null i inntekt i snart to tiår, men det ser ikke ut som han mangler midler til biler, båter og annet? Jeg imøteser at du dokumenterer eksakt hvordan, hvis ikke blir dette en meningsløs påstand. Hva røkke angår så ser jeg ikke bort i fra at han tok ut alt det han trengte for resten av livet for lenge siden. Det kan simpelten være så enkelt at han ikke har inntekt. Det er forøvrig forstemmende å stadig se hvordan endel presser frem sin agenda ved å vise til en liten håndfull superrike, som om ikke de reglene som kokes opp ikke også (og gjerne i langt større grad) rammer helt normale mennesker som prøver å starte eller drive virksomhet. Gi nå f. i at du kanskje ikke får tynet de ytterst få ekstremt rike og se på hvordan reglene rammer bedere. Endret 29. august 2021 av sverreb Lenke til kommentar
0laf Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 sverreb skrev (20 minutter siden): Jeg imøteser at du dokumenterer eksakt hvordan, hvis ikke blir dette en meningsløs påstand. Hvordan han har råd til en bilpark det står respekt av, og å bygge superyachter her og der, vet ikke jeg. Det vet vel de færreste. Det jeg vet er at han siden 2006 ikke har hatt en krone i skattbar inntekt. sverreb skrev (21 minutter siden): Det er forøvrig forstemmende å stadig se hvordan endel presser frem sin agenda ved å vise til en liten håndfull superrike.. Mitt argument var at de aller rikeste betaler alt for lite skatt. Hva grundere og mindre bedriftseiere betaler i skatt, er vel ikke særlig relevant for det argumentet, med mindre de også er superrike? At enkelte skatter rammer flere enn de rikeste, er åpenbart, jeg har aldri hevdet noe annet, og jeg har skrevet ovenfor at jeg ikke har løsningen, kun betraktningen, om at noen betaler alt for lite skatt i Norge, alternativt at "folk flest" betaler for mye. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 Det er for meg uansett bare misunnelse og symbolpolitikk at man skal tyne de rike, bare fordi de har mye. Man kan ikke regne med at de rike skal redde velferdsstaten, dette er og blir et splesielag, der vi er best tjent med at folk tjener sine penger fra andre steder enn utbetalinger fra statskassen, og betaler sin skatt. Skatt er egentlig bare en forsikring, som alle er med på å betale. De rikeste betaler mengder med skatt, langt over det de får igjen fra staten, og det motsatte med de fattigste, de får langt mer fra staten enn de selv betaler inn. Allikevel mener jeg formueskatt er ok, men den må være veldig lav. Jeg anser det for å være mye viktigere at man forsøker å få de rike til å investere enda mer i norsk industri og arbeidsplasser, selvom en ulempe med dette er at de muligens blir enda rikere. Ingen er tjent med at de sitter på altfor mye urealiserte papirformuer heller. Det er kanskje lett og være rik i Norge, og et skatteparadis for dem, men samtidig er det jo bedre at de velger å være her fremfor å flagge ut? Hadde jeg vært steinrik, så hadde jeg også vært imot å la staten få forvalte altfor mye penger, de har jo ikke peiling på hva de holder på med og sløser ganske greit 😅 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 3 minutes ago, 0laf said: Hvordan han har råd til en bilpark det står respekt av, og å bygge superyachter her og der, vet ikke jeg. Det vet vel de færreste. Det jeg vet er at han siden 2006 ikke har hatt en krone i skattbar inntekt. M.a.o, du er ikke stand til å komme med noen forklaring på hvorvidt det er mulig å ha en lovlig skattefri inntekt, du bare antar det fordi du ser en person med høyt forbruk. Siden et høyt forbruk også kan betales for med midler opptjent langt tilbake i tid er ikke dette bevis på noe som helst og er dermed bare verdiløse antagelser fra din side. Slutt med antagelser, de bidrar ikke noe positivt. Om du skal komme med påstander så gjør grunnarbeidet med å researche de først. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) sverreb skrev (20 minutter siden): M.a.o, du er ikke stand til å komme med noen forklaring på hvorvidt det er mulig å ha en lovlig skattefri inntekt... Jeg har da aldri hevdet det ikke er mulig å ha lovlig skattefri inntekt. Det er vel nettopp det de rikeste gjør, tar ut pengene uten å betale skatt, og som er problemet. sverreb skrev (20 minutter siden): Siden et høyt forbruk også kan betales for med midler opptjent langt tilbake i tid er ikke dette bevis på noe som helst og er dermed bare verdiløse antagelser fra din side. Selvfølgelig. Det kan godt være det er slik at Røkke tok ut milliarder av kroner i cash før 2006, og at det er de pengene han nå bruker? Jeg har dog mine tvil. Formuen har samtidig økt med noen titalls milliarder siden 2006, mens Røkke ikke har betalt en krone i inntektsskatt i den perioden. Hadde han ikke betalt formueskatt, så ville han ikke betalt skatt i det hele tatt siden 2006. Samtidig så er det ingen tvil om forbruket er skyhøyt, dog er noe av det også kreativt. Han venter jo på sin nye superyacht til tre milliarder kroner, som han hevder er "forskningsskip". Endret 29. august 2021 av 0laf 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) Handlinger blir ikke lovlig eller ulovlig fordi noen har diktet opp et lovverk. Et lovverk folk følger fordi de er under konstant trussel om vold fra staten. Budsjettet til å holde folk i sjakk er på i overkant 20 milliarder i året og skulle noen virkelig komme ut av kontroll kan man sette inn forsvaret med sine 60 milliarder. For å ende slaveri i Norge må folket gå sammen med 100 milliarder årlig til et vaktlag større en statens. Det lar seg vanskelig gjøre og slaveri vil også være normen om 4000 år slik det var 4000 år tilbake hvor de som ikke kunne betale sin skatt fikk betale gjennom tvangsarbeid. Nå skal det sies at jeg er både lovlydig og betaler min skatt, men det betyr ikke at jeg mener at det er riktig. Verken stat eller menigmann har noe med hva Røkke gjør. Selv ikke den episoden med båtsertifikatet. Endret 29. august 2021 av BadCat Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 48 minutes ago, 0laf said: Jeg har da aldri hevdet det ikke er mulig å ha lovlig skattefri inntekt. Det er vel nettopp det de rikeste gjør, tar ut pengene uten å betale skatt, og som er problemet. Les en gang til. Dette blir litt vel mye 'hallo mann økseskaft'. Det er nettopp din antagelse om at det er mulig å ha skattefri inntekt i norge som du må dokumentere. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 (endret) sverreb skrev (6 timer siden): Les en gang til. Dette blir litt vel mye 'hallo mann økseskaft'. Det er nettopp din antagelse om at det er mulig å ha skattefri inntekt i norge som du må dokumentere. For Røkkes del så dreier det seg trolig om skattegrep gjort før 2006, ved diverse fremskrivninger og utbytter før skatt på utbytte ble innført, som har gjort at han har tatt ut penger i en årrekke uten å betale skatt .. altså skatteplanlegging, men det er vel ingen andre enn han selv og hans skatteplanleggere som vet hvordan han har sluppet unna inntektsskatten i 15 år. Jeg trenger forøvrig ikke dokumentere noe, påstanden min er at de aller rikeste betaler for lite skatt, noe selv de fleste Høyre-velgere er enige i, og man trenger kun se på ligningen hvert år for å innse at svært mange av disse ikke tar ut særlig mye lønn, og har lave ligningsformuer (i forhold til reell formue) som gjør at skatten blir betydelig lavere enn for folk flest : https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ernas-skattesmell/74157114 Sitat 39 prosent mener de bør betale litt mer skatt 25 prosent mener de bør betale mye mer skatt Bare fem prosent av de som stemmer Høyre ønsker skattekutt for de rikeste Endret 30. august 2021 av 0laf Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 0laf skrev (17 minutter siden): For Røkkes del så dreier det seg trolig om skattegrep gjort før 2006, ved diverse fremskrivninger og utbytter før skatt på utbytte ble innført, som har gjort at han har tatt ut penger i en årrekke uten å betale skatt .. altså skatteplanlegging, men det er vel ingen andre enn han selv og hans skatteplanleggere som vet hvordan han har sluppet unna inntektsskatten i 15 år. Jeg trenger forøvrig ikke dokumentere noe, påstanden min er at de aller rikeste betaler for lite skatt, noe selv de fleste Høyre-velgere er enige i, og man trenger kun se på ligningen hvert år for å innse at svært mange av disse ikke tar ut særlig mye lønn, og har lave ligningsformuer (i forhold til reell formue) som gjør at skatten blir betydelig lavere enn for folk flest : https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ernas-skattesmell/74157114 Denne rapporten bør sette en strek ved den forbanna formueskatt krangelen og fokus på viktige saker. Det er en minoritet som er enig med de sutrede rikinger, påtide å snakke om viktige tema. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 30. august 2021 Forfatter Del Skrevet 30. august 2021 (endret) 55 minutes ago, Salvesen. said: Denne rapporten bør sette en strek ved den forbanna formueskatt krangelen og fokus på viktige saker. Det er en minoritet som er enig med de sutrede rikinger, påtide å snakke om viktige tema. Geia er å finne noe å markere seg på. Helst noe uviktig med stor symbolsk signaleffekt og patos rundt. Endret 30. august 2021 av lada1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 30. august 2021 Forfatter Del Skrevet 30. august 2021 10 hours ago, BadCat said: Det stod ikke hvor mange celler det var ved 10 cm, men basert på doblingsrate og tid kan man beregne at det er så mye som 500-1000 milliarder celler doblet gjentatte ganger fra ca 1 milliard celler ved en svulst på 1 cm. Ro ro.. Fort gjort å rote med tall i en diskusjon. Det har jeg selv vært skyldig i mange ganger 🙂 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 (endret) Skattesystemet inneholder nokså mange smutthull som de rikeste utnytter til det fulleste. At det skal skattes mer av de rikeste er jo en selvfølge -- og de blir uansett ikke skattet mye mer enn de lave satsene de betaler den dag i dag. De 1% rikeste betalte 25% skatt av sin inntekt, mens de 0,1% rikeste betalte 11% skatt av sin. https://www.nrk.no/norge/trodde-du-norge-hadde-sma-okonomiske-forskjeller_-1.15389190 Det påstås ofte at lavere skatter gir mer arbeid og investeringer, men dette er også feil. De rike investerer ikke i ting som gagner nordmenn flest. Oftest så investerer de i risikable prosjekter utenlands, eller bidrar til at boligbobla forverres. Investeringer i Kina viser boligbobla på sitt aller verste. Til slutt når alt dette feiler, så blir det oss hvermannsen som må dekke tapet. Og da har vi allerede tapt mye på deres spekulasjoner. Det som er satt til verks av Høyre er Reagans "trickle down economics", som kun tilsynelatende fungerte under ham (men var egentlig andre faktorer), og som ikke har fungert andre steder. https://www.thebalance.com/trickle-down-economics-theory-effect-does-it-work-3305572 Endret 30. august 2021 av anon_83104 Typo Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 (endret) 5 hours ago, 0laf said: Jeg trenger forøvrig ikke dokumentere noe, Ja, du trenger bare troverdighet om vi skal vektlegge noe av det du sier. Du kan godt velge å ikke dokumenttere noe og vi kan velge å betrakte det du skriver som oppspinn. Endret 30. august 2021 av sverreb Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 (endret) 4 hours ago, anon_83104 said: De 1% rikeste betalte 25% skatt av sin inntekt, mens de 0,1% rikeste betalte 11% skatt av sin. Dette er basert på en mildt sagt kreativ måte å regne inntekt på. Denne rapporten ville jeg ikke vektlagt. (de regnet bedriftenes inntekter som eiernes inntekter uten å ta hensyn til at om eierne skulle disponert disse inntektene, DA ville de utløst skatt) Endret 30. august 2021 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå