Justtried Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Hei, Jeg eier i dag en leilighet med samboeren min til en markedsverdi på omtrent 8 mill, dvs formuesverdi på rundt 2 mill. Denne eier vi 50/50, og har et felles lån på ca 5 mill hvor vi deler avdrag og renter 50/50. I tillegg har jeg fond/aksjer for omtrent 1 mill og bankinnskudd på ca 5 mill i bankinnskudd. Samboeren min har et par hundre tusen (vi sier 200k for the sake of the arguement) i bankinnskudd. Hadde vi vært gift, skulle formueskatten vår ha blitt noe ala: Formuesverdi bolig: 2 mill Gjeld: -5 mill (ser bort ifra studielån) Fond/aksjer/bankinnskudd: 6,2 mill (ser bort ifra verdsettelsesrabatt da det ikke er relevant for spm mitt) Bunnfradrag formueskatt for ektepar: -3 mill (2x 1.5 mill) Nettoformue: 2-5+6.2-3 = 200 000 kr Men så lenge vi ikke er gift, vil regnestykket for meg se omtrent slik ut: Formuesverdi bolig: 1 mill Gjeld: -2.5 mill Fond/aksjer/bankinnskudd: 6 mill Bunnfradrag: -1.5 mill Nettoformue: 1-2.25+6-1.5 = 3 000 000 kr (Og for henne: Formuesverdi bolig: 1 mill Gjeld: 0 Bank: 0.2 mill Bunnfradrag -1.5 mill Nettoformue: 1+0+0.2-1.5 = 0 kr) Dette resulterer i en mye høyere formueskatt for meg, siden vi ikke er gift. Spørsmålet er egentlig om det er lov (sett fra Skatteetatens side) at vi fører hele lånet på meg (5 mill), slik at skattegrunnlaget for beregning av min formueskatt blir lavere? Det er nok innforstått, men bare så det ikke er noen tvil, er det ikke meningen her å lure samboeren min for og selv få lavere skatt, det er mer at prinsippet mellom ektefelle vs samboer ikke gir "lik" skatt (selv om jeg er klar over at det ikke i alle tilfeller er slik). Det skal altså ikke ende opp med at samboeren min får høyere nettoformue enn bunnfradraget på 1.5 mill, og hun skal også få rentefradrag på betalte renter på lånet for den delen hun faktisk betaler. Det er ikke aktuelt å føre hele boligen over på meg heller, da hun selv ønsker å ha en eierandel (naturlig nok). Setter pris på alle svar! Lenke til kommentar
Loko Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Ha ett lån hvor du står som hovedlånetaker. Bankene rapporterer kun inn 1 personnummer pr lån inn til skatteetaten. Lenke til kommentar
Justtried Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 Ja, det er det vi har, men jeg lurer egentlig på om det er greit og bare la hele gjelden stå på meg, gi henne fradrag for rentene hun har betalt i sin skatteoppgave, og at det ikke blir ansett som "skatteunndragelse". Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 1 hour ago, Justtried said: Ja, det er det vi har, men jeg lurer egentlig på om det er greit og bare la hele gjelden stå på meg, gi henne fradrag for rentene hun har betalt i sin skatteoppgave, og at det ikke blir ansett som "skatteunndragelse". Nei, det er ikke greit. Dere må føre opp eiendeler og gjeld i samsvar med realitetene. Eller gifte dere… 1 Lenke til kommentar
Gjest c0c23...198 Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Hvorfor i all verden har du lån, når du har penger i banken? Virker veldig spesielt å bry seg om formueskatten, når du kaster vekk et høyere beløp på helt unødvendig rente... Anonymous poster hash: c0c23...198 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Fordi renten er lav nå Formue skatt må gå i graven. Hvorfor skal vi betale formue skatt? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 1 hour ago, Kjetil Lura said: Fordi renten er lav nå Formue skatt må gå i graven. Hvorfor skal vi betale formue skatt? Det at renta er lav er jo en enda bedre grunn til å enten få ned gjeldsgraden sin eller investere pengene i noe annet enn hva enn crap rente man får på bankinnskudd om dagen. Man taper jo penger på å ha de banken da rentene er lavere enn inflasjonen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 2 minutes ago, xaco said: Det at renta er lav er jo en enda bedre grunn til å enten få ned gjeldsgraden sin eller investere pengene i noe annet enn hva enn crap rente man får på bankinnskudd om dagen. Man taper jo penger på å ha de banken da rentene er lavere enn inflasjonen. Nope, har ikke mine på bankkonto for å bli millioner. Men raskere å ta dem ut en om jeg må gjøre det fra fondet mitt? Lenke til kommentar
Gjest c0c23...198 Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 7 minutes ago, Kjetil Lura said: Nope, har ikke mine på bankkonto for å bli millioner. Men raskere å ta dem ut en om jeg må gjøre det fra fondet mitt? Trådstarter skriver han har 5m I bankinnskudd som vil si penger han kan innfri lånet med uten kostnad/ventetid. Spiller ingen rolle om renten er lav, den er fortsatt ca 1,5% som betyr at TS kaster nærmere 40 000 kr i dass I året, samtidig som han bekymrer seg for formueskatten på snaue 12 000 kr. Anonymous poster hash: c0c23...198 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Går formue skatten ned om ts gjør det. Lenke til kommentar
Justtried Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 Hvor jeg har pengene er egentlig irrelevant for det jeg lurer på da, og dessuten skal store deler av bankinnskuddet over i fond ila de neste månedene. Formueskatten blir vel på nærmere 25k - 0.85% av 3 mill. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 Som Sverre sier, selvangivelsen skal fylles ut i samsvar med realitetene. Skal du unngå formuesskatt må dere gifte dere, eller du må forbruke midlene eller kjøpe noe med verdsettelsesrabatt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 Aksjar og fond har vel 45% rabatt i 2021, så om du flyttar store delar av bankinnskotet inn der så vil det gje stort utslag på formueskatten. Rabatten kan sjølvsagt endre seg frå år til år, men det vil uansett føre til lågare skattbar formue enn å ha det på konto. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Om jeg forstår deg rett. 20% skatt på rente inntekt, tar du ut fra fondet et det 28% av overskuddet ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå