SIR WOLFIE 87 Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 (endret) Hei, når jeg cold-booter PC'en får jeg denne lyden i et par minutter før det blir stille: Etter et par minutter så forsvinner den. Fant lignende lyd i en annen video: Er det pumpen som er "problemet"? Noe å bekymre seg om ettersom lyden forsvinner? Vært slik i et par måneder nå og PC'en er ~3.5mnd gammel. Vannkjøling er denne: https://www.komplett.no/product/1154902/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-ml240l-v2-rgb Endret 17. august 2021 av SIR WOLFIE 87 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 (endret) Er pumpen din plassert høyere enn inntaket hvor slangene går inn i radiator? se eksempel for riktig plassering for å unngå luft i pumpen: Endret 17. august 2021 av KriZZ Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 (endret) 7 minutes ago, KriZZ said: Er pumpen din plassert høyere enn inntaket hvor slangene går inn i radiator? se eksempel for riktig plassering for å unngå luft i pumpen: Nei, alt er plassert korrekt (Av Komplett). Radiator ligger i topp, pumpen nedenfor. Komplett sa at pumpen kan være i ferd med å dø, så jeg skal nok få de til å sende meg en ny bare så jeg har. Relativt nybegynner, men håper ikke installasjonen er altfor vanskelig. Blir vel lettere når jeg ser hvordan alt er montert nå. EDIT: I følge bildet ditt så er pumpen øverst? Er det riktig plassering? Endret 17. august 2021 av SIR WOLFIE 87 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Toppen av radiator litt høyere enn pumpe, men inntak og uttak på radiator lavere enn pumpe. Dette føre til at luften legger seg øverst i radiator og aldri når pumpen. Relativt enkelt å montere ny pumpe og gjort på få minutter Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 1 minute ago, KriZZ said: Toppen av radiator litt høyere enn pumpe, men inntak og uttak på radiator lavere enn pumpe. Dette føre til at luften legger seg øverst i radiator og aldri når pumpen. Relativt enkelt å montere ny pumpe og gjort på få minutter Slik er min og det skal være ypperlig i følge Corsair f.eks: https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360049358271-How-should-I-mount-the-radiator-of-my-AIO-cooler- Quote One good mounting position is to place the radiator at the top of the case with the tubes pointing downwards. This ensures the pump is below the radiator and that air will sit at the top of the loop and not be sucked into the tubes. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Napp ut strømmen til pumpa og hør om lyden forsvinner. Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 4 minutes ago, sedsberg said: Napp ut strømmen til pumpa og hør om lyden forsvinner. Fant en video som gjorde det, var samme lyd i den visstnok. Skal se nærmere på den neste gang jeg cold-booter, blir nok i morgen tidlig. Lyden forsvinner som sagt et par-tre minutter etter oppstart. Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 1 hour ago, KriZZ said: Den videoen viser jo at alt er koblet riktig hos meg. Hvorfor virker det da som at det er luft i pumpa? Lyden der virka jo litt lik som den jeg har. Er det normalt at det samles luft i pumpa når PC'en er avslått over tid? Lyden går også over av seg selv, er det normalt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Har du fått bekreftet 100% at det er pumpa og ikke en vifte? Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 5 minutes ago, sedsberg said: Har du fått bekreftet 100% at det er pumpa og ikke en vifte? Nei, vet mer i morgen. Åpner kabinettet og sjekker hvor lyden kommer fra, bør være lett å finne ut. Kan jo selvfølgelig være vifta og, men rart at lyden ikke er konstant isåfall. Er litt mer logisk om det er luft i vann som flyttes fra pumpe til radiator ved oppstart. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Lyd som forsvinner etter litt tid er et klassisk tegn på ødelagt lager. Ganske typisk på vifter. Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 17. august 2021 Forfatter Del Skrevet 17. august 2021 (endret) 5 minutes ago, sedsberg said: Lyd som forsvinner etter litt tid er et klassisk tegn på ødelagt lager. Ganske typisk på vifter. Er ikke det veldig rart når alle komponentene kun har vært i bruk 2mnd? Ødelagt lager er jo et slitasjeproblem. Endret 17. august 2021 av SIR WOLFIE 87 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 Høres ut som en ledning som kommer innat viftebladene. Men der er jo snodig hvis det forsvinner av seg selv etter x minutter. Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 18. august 2021 Forfatter Del Skrevet 18. august 2021 2 hours ago, KarvaBlad said: Høres ut som en ledning som kommer innat viftebladene. Men der er jo snodig hvis det forsvinner av seg selv etter x minutter. Det jeg trodde når jeg begynte å høre lyden for rundt 1.5mnd siden også. I dag tidlig forsøkte jeg å finne frem til lyden og det virker som at den kommer fra høyere opp enn selve pumpa, nær vifta bak i kabinettet eller selve radiatoren i toppen. Virka hvertfall ikke som at det var pumpa som lagde lyden. Uansett har Komplett sendt en ny kjøler, så om lyden blir verre eller kjølingen endrer seg så vil jeg bytte. Nå ligger CPU (5900x) på rundt 37c idle og max 80-85c ved gaming. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 Går ut i fra du koblet av en og en vifte samt pumpa for å bekrefte hvor lyden kom fra? Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 19. august 2021 Forfatter Del Skrevet 19. august 2021 11 hours ago, sedsberg said: Går ut i fra du koblet av en og en vifte samt pumpa for å bekrefte hvor lyden kom fra? Nei, venter nok med det til jeg har ny kjøler i hus. Om pumpen synger på siste vers så vil jeg ikke fremprovosere en tidlig død ved å koble til/fra før jeg har muligheter til å koble til ny. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå