Gå til innhold

Norge vs Sveits

pHminmax

Anbefalte innlegg

Synes det snakkes veldig lite i media hvor mye har vanlig nordmenn tapt i kjøpekraft siste 10-15 år.

Henger det kanskje mest med oljenedtur i 2014 og enda mer med dårlig norsk valuta som følge av denne krise?

Hvis man sammenligner Sveits og Norge, har de ca. 30% mer kjøpekraft enn vi i Norge. 

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=Switzerland&country2=Norway&displayCurrency=NOK

Er det kun pga den tap i Norsk valuta som er ca. 30% mindre verdt i dag enn i 2014.

Hva kan vi lære av Sveits? De er også en høy kostand land men de klarer fint å blir ledende i mange industrier som er ikke knyttet Natural resurser. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Numbeo er ikke en særlig pålitelig kilde. 
I følge denne siden Sveits 67% dyrere enn Norge. Også bare tull selvfølgelig.
https://www.mylifeelsewhere.com/cost-of-living/norway/switzerland

Personlig er jeg uenig i at kjøpekraften vår har blitt dårlige. Den har tvert om blitt normalisert

Jeg mener også at begrepene "sterk krone / svak krone" er misvisende. I 2013 ga jeg vel 5 kr for 1 usd, og 7 kr for 1 euro. Da er nok alle enige om at krona var "sterk". Man fikk voldsomt mye igjen for krona vår - unormalt mye, vil jeg påstå. Når man da kan få en øl på byen i synden til 7 kroner mot 50 kroner i Norge (2013 altså). Da er det noe som ikke harmonerer. 
Nå er altså krona "svak" - og samme ølet koster 11 kroner, samtidig som den norske halvliteren ligger på 68 kr. Så ja, kostnadsnivået/kjøpekraften har gått ned - men samtidig er det ubalanse i "regnskapet". Da jeg mener det beste for alle land, inkludert Norge - er at både lønnsnivået og kostnadsnivået i ulike land jevner seg bedre ut.

Det har også skjedd. Innføring av minstelønn i flere av EU sine land. Økte lønninger og generelt bedre levekår globalt. At Norge "bremser litt" er bare fordi vi har ligget på toppen nokså lenge. Nå skal andre land komme etter. Jeg tenker at euroen "normalt" burde ligge på 12-13 kr,-. Og USD på rundt 10. 

Jeg et motstander at at det skal være så gigantiske store forskjeller i verden. At Norge får jekket seg ned fem seks hakk er bare bra. Hvis man ser på forbrukerstatestikk, hvor mye vi bruker & kaster - hvor mye vi kjøper. Så ligger vi fremdeles mange mil de fleste andre land (på godt og vondt, mest vondt i grunn..... tenker man på klimaet). 

Så at vi forsvinner fra "toppen" og land som Sveits med en ekstremt tvilsom etikk og moral (mitt syn igjen) på bank. Samt andre tvilsomme land klatrer over oss. Ser jeg på som en naturlig ting. 

Derimot har de med vedvarende lavinntekt i Norge fått svekket sin kjøpekraftig. Dette har pågått siden 2006 - jevnt og trutt.  

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...