Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sliter med lukt fra nabo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På den positive siden slipper du i allefall trinnstøy.
Men som sagt start med å prøve å tette. Evnt. ring en rørlegger & rådfør med han/henne.
Kan vel kanskje hjelpe litt å ha kjøkkenvifte svakt på? Ikke vært borti problemet selv, men er det søppel du lukter? og ikke kloakk feks? Kan være dårlige rør. Jeg hadde ringt en rørlegger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Pizza3333 said:

På den positive siden slipper du i allefall trinnstøy.
Men som sagt start med å prøve å tette. Evnt. ring en rørlegger & rådfør med han/henne.
Kan vel kanskje hjelpe litt å ha kjøkkenvifte svakt på? Ikke vært borti problemet selv, men er det søppel du lukter? og ikke kloakk feks? Kan være dårlige rør. Jeg hadde ringt en rørlegger. 

Ja, vi har bekreftet de gangene det lukter veldig søppel at det er fra naboen. Han sier han selv ikke kjenner lukten, siden skapet er igjen, men lukten siver inn i veggen og opp til oss i 2 etasje. Når han fjerner søpla forsvinner lukten. Han sier selv at avløpsrørene i skapet hans går inn i veggene som igjen fører opp til oss. La ved et bilde av hullet som er under vasken vår. Det at vi må la kjøkkenviften vår stå på når naboen lager mat synest jeg ikke burde være nødvendig. Selv om vi må gjøre det nesten alle dager i uken. Problemet er om han lager seg nattmat våkner vi til en leilighet med meget dårlig luft. 

97BDD8A7-AC00-459C-A19B-851663ABC3AB.jpeg

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Svein M said:

Gulvet må være forholdsvis tett, jeg vil tro at det er det som er problemet her. Bør kanskje ideelt sett fuges igjen rundt rør slik at lukt ikke kommer inn fra naboen og inn i veggen også.

Ja, jeg tenker han også har et ansvar for å holde det tett. Tenker på at en del fuktighet må komme opp som over tid ville kunne føre til fuktskader, selv om jeg eventuelt får tetta hullet.

Lenke til kommentar
epiklemao skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg tenker han også har et ansvar for å holde det tett. Tenker på at en del fuktighet må komme opp som over tid ville kunne føre til fuktskader, selv om jeg eventuelt får tetta hullet.

Om det er så fuktig i første etasje at dette skaper problemer for deg vil dette over tid gi store problemer i hele bygget uavhengig av om man tetter rundt disse rørene. 

Dette er nok heller noe dere bør prøve  å løse i fellesskap. Jeg ville nok også slått meg ganske vrang dersom du hadde krevd at jeg skulle fikset noe som i aller høyeste grad er et felles problem, fra naboens side strengt talt egentlig bare ditt problem.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
epiklemao skrev (12 minutter siden):

Er det fuktighet der da? Trodde det var lukt som var problemet. Jeg vil påstå at dersom en åpning mellom to boenheter fører til plage for deg, så er det du som må foreta noe. Om det er feilkonstruksjoner i bygningen må det jo ordnes, og må vel taes som en felleskostnad for sameiet. 

Lenke til kommentar
epiklemao skrev (46 minutter siden):

han skal holde det tett?hva med deg deg da?du har vel hull i gulvet ditt selv?

Lenke til kommentar
3 hours ago, ITtraktor said:

Om det er så fuktig i første etasje at dette skaper problemer for deg vil dette over tid gi store problemer i hele bygget uavhengig av om man tetter rundt disse rørene. 

Dette er nok heller noe dere bør prøve  å løse i fellesskap. Jeg ville nok også slått meg ganske vrang dersom du hadde krevd at jeg skulle fikset noe som i aller høyeste grad er et felles problem, fra naboens side strengt talt egentlig bare ditt problem.

Grunnen for jeg nevner fuktighet er at om han lager mat hver dag og luften fra han må opp til oss før vi lufter det ut ikke høres ut som en bra kombinasjon i lengden med tanke på damp under matlaging. Noe lukt tåler vi, men den mengde vi får opp hit er til tider så sterk at lukten setter seg i møbler. Vi må til tider be nabo ta ut sin egen søppel slik vi kan få fjernet lukten.

2 hours ago, Oter said:

han skal holde det tett?hva med deg deg da?du har vel hull i gulvet ditt selv?

Hullet er nå tettet, og jeg ba nabo si ifra når de skulle lagde mat slik vi fikk testet løsningen. Ingen forbedring. Jeg var nede hos naboen nå og ser at flere av skapene han på kjøkkenet ikke har bakplate og har flere åpninger direkte inn i veggen blant annet skapet under vasken, ved stekeplate og ovn har store hull som går rett i veggen og videre opp til gulvet på min boenhet. Han sier som noen av dere at det ikke er hans problem, men etter en kort samtale med huseiernes landsforbund kan det tyde på at dette er noe min nabo står ansvarlig for å fikse. Har han dårlig ventilasjon, så må man i så fall holde luften/lukten inne hos seg selv og ikke spre det til vi som bor over. Dårlig ventilasjon i seg selv kan over tid også skape skader. Ifølge vedtekter i sameie går dette ikke under felles ansvar.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kajac said:

Hva for et hus er dette egentlig, som har åpne vegger på denne måten?

Det er et hus fra 70 tallet som ble totalrenovert og seksjonert i 2004. Jeg flyttet inn like før sommeren. Jeg er ganske forundret av det selv. 

Lenke til kommentar
epiklemao skrev (13 minutter siden):

Det er et hus fra 70 tallet som ble totalrenovert og seksjonert i 2004. Jeg flyttet inn like før sommeren. Jeg er ganske forundret av det selv. 

Høres virkelig ikke ut som det ble gjort skikkelig spør du meg. Men da er det bygget som enebolig opprinnelig da. Eneboliger bygget om til tomannsboliger har ofte mye dårligere skille mellom boenhetene siden det i utgangspunktet var bygget som én boenhet. 

Jeg antar huset er satt opp som sameie, eller er del av ett. Så dere må vel egentlig bare finne ut av det sammen, og dele kostnadene.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Pizza3333 said:

Kan vel kanskje hjelpe litt å ha kjøkkenvifte svakt på?

Jeg ville tenkt stikk motsatt.. sug frisk luft utenfra og inn på kjøkkenet, slik at du skaper svakt overtrykk..

Har du på kjøkkenviften, så skaper du undertrykk. Det undertrykket "henter" luft fra nærliggende rom og vil da suge luft/lukt fra naboen.

Ps. Tetting må uansett til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...