Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ladbar hybrid - PHEV - virkemåte - bruk og feilbruk


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Påstander og betraktinger om LADBARE HYBRIDER
Mange har kjøpt en ladbar hybridbil og lot seg friste av skattefordelen. Ingen engangsavgift, bare vrakpant. Det kan være 200 tusen spart i f t en bil med en stor bensin/diesel motor. De fleste er utstyrt med en drivlinje med bensinmotor, som er bygget sammen med et batteri på 10 kWt og en ca 45-50 kW elektrisk parallell hjelpemotor som kan gå alene eller kobles ut og inn for å hjelpe når det er best for drivstofforbruket. F eks en toliters bensinmotor kan hjelpes av elmotor og batteri på turer med mange bakker og åser ved å generere strøm i nedoverbakker og bruke strøm å supplere med i oppoverbakker. Dette forutsetter at bilen lades opp en del, f eks til 75% som et buffer før turen, og bilen settes manuelt i hybridmodus hver gang den startes. Når turen nærmer seg endepunktet på turen der det kan lades på nytt, så settere vi bilen i EV modus og den siste strømmen brukes opp de siste 30-40 km. Bensinforbruket er mindre enn med en vanlig 2-liter uten elmotor og uten 10 kWt batteri. For at det skal virke optimalt må det være minst 40% helst 60-70% strøm på batteriet. Bilen kan også kjøre på EV, 95% på batteri og nesten ikke bruke bensin på småturer på 40-50 km. Litt som en elbil (som vi ikke snakker om i denne tråden) Om vinteren ser du et mye større forbruk av bensin uansett - på grunn av kulda, men hybrid-kjøring på langtur virker like bra om vinteren. Det kan se ut som du kan spare et par-tre dl på mila på langkjøring med middels bakker. Alle biler med klimaanlegget på (evt fullt) bruker opp til en halv liter bensin ekstra i timen, avh av anleggets effekt i kW. Om vinteren kaldere enn 0-5  grader pluss bruker varmeanlegget så mye energi at det ikke er særlig drivstoffsparing å hente på å lade PHEV-batteriet, men det lever best på 75% pga kulda.

Her vil jeg at vi diskuterer fordeler, ulemper, erfaringer, tabber, gleder, egrelser, priser, "funfacts" om ladbar hybrid av alle slag, og kun rundt ladbare hybrider. Hvis noen ønsker å skrive om andre biler eller promotere bilmerker, så ber jeg dem skrive i andre fora eller betale for reklame i avisene. Jeg klager inn alle avsporinger av en viss størrelse til moderator. Det samme skjer med reklame eller mistenkt reklame eller svartmaling uten sannsynlig grunnlag av fakta. Ikke beskriv reklamasjoner og reparasjoner eller annet i lange bolker som ingen orker lese.

Ikke legg ut bare en link - PLIIIS - uten kommentar eller beskrivelse av hva linken peker på. Linker dør veldig fort og vi gidder ikke klikke på dem om vi ikke får et kort resymè om innholdet, eller du klipper ut og limer inn litt av teksten til oss.

Jeg kan ta feil i mine påstander, og det kan være mye å tillegge, mange tips og triks, spesifiseringer og merkverdigheter med disse drivlinjene. 

Sammenligninger mellom de ulike andre typene hybrid eller elbiler - og andre hovedtyper drivlinjer - tar vi i en annen tråd en annen gang.

En vanlig hybrid er det samme, bare med et alt for lite batteri (1 kWt) og alt for lite buffer etter min mening. Vi hopper elegant over de, men nevner dem i en setning om det er viktig for poenget.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
  1. Batteri : I et elektrisk kjøretøy gir hjelpebatteriet strøm for å starte bilen før trekkbatteriet settes i gang og driver også kjøretøytilbehør.
  2. Ladeport: Ladeporten tillater bilen å koble til en ekstern strømforsyning for å lade trekkbatteriet.
  3. DC/DC-omformer: Denne enheten konverterer likestrøm med høyere spenning fra trekkbatteriet til den lavere spenningen likestrøm som er nødvendig for å kjøre biltilbehør og lade tilleggsbatteriet.
  4. Elektrisk generator: Genererer elektrisitet fra de roterende hjulene mens du bremser, og overfører energien tilbake til trekkbatteripakken. Noen kjøretøyer bruker motorgeneratorer som utfører både kjøre- og regenereringsfunksjonene.
  5. Elektrisk trekkmotor: Denne motoren bruker kraft fra trekkbatteripakken og driver bilens hjul. Noen kjøretøyer bruker motorgeneratorer som utfører både kjøre- og regenereringsfunksjonene.
  6. Forbrenningsmotor : I denne injiseres drivstoff i enten inntaksmanifolden eller forbrenningskammeret, hvor den kombineres med luft, og luft/drivstoffblandingen antennes av gnisten fra en tennplugg.
  7. Innebygd lader: Tar innkommende AC -strøm levert via ladeporten og konverterer den til likestrøm for lading av trekkbatteriet. Den kommuniserer også med ladeutstyret og overvåker batteriets egenskaper som spenning, strøm, temperatur og ladetilstand mens du lader pakken.
  8. Kraftelektronikk -kontroller: Denne enheten styrer strømmen av elektrisk energi levert av trekkbatteriet, og styrer hastigheten til den elektriske trekkmotoren og dreiemomentet den produserer.
  9. Termisk system (kjøling): Dette systemet opprettholder et riktig driftstemperaturområde for motor, elektrisk motor, kraftelektronikk og andre komponenter.
  10. Trekkbatteri: Lagrer strøm for bruk av den elektriske trekkmotoren.
  11. Overføring og girkasse: Overføringen overfører mekanisk kraft fra motoren og/eller elektrisk trekkmotor for å drive hjulene.

Tekst oversatt fra : https://afdc.energy.gov/vehicles/how-do-plug-in-hybrid-electric-cars-work 

spacer.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Første feilbruk: å ikke lade batteriet i det hele tatt. På langkjøring i bakker og berg mister du store fordeler du har med et buffer. Jo brattere og flere bakker, jo større buffer trenger du. De strekningene i Norge med størst standard avvik i høydeforskjeller krever opp til 6-8 kWh buffer på en stor bil for å utnytte systemet optimalt. Uten bufferet i hybridmodus kan det gå med 20-30% mere bensin i oppoverbakkene uten hjelp av batteriet og elmotoren. Vi forutsetter at det er like mange og lange opp og nedbakker på strekingen.

Bilen vil alltid ha 10-13% buffer uansett hva du gjør. Det er nok til småkjøring på flata og i småbakker, men besparelsene i drivstoff er små. Den oppfører og gir da det samme som en vanlig 1 kWh hybrid, som vi ikke snakker om her.

Altså: Lad opp til 75%, slå på hybridmodus hver gang du starter før du skal ut på bakkete veier.
Glemmer du å skifte til hybridmodus vil bilen kjøre på EV-modus (som en el-bil) og tappe den strømmen du skal bruke til buffer i hybridmodus nedoverbakke. Blir bufferet for lite, f eks 20%, så har du kanskje ikke strøm nok til første bakken opp, og du bruker mere bensin. Har du flaks og er høyt oppe, er det mulig at du kan generere 10-20% i nedoverbakkene og ha nok hvis resten bare er småbakker opp, eller du bare kjører nedoverbakke og samme vei oppover tilbake. Enda et tips er å ikke lade til 100%, da det krever mye mere tid og strøm å lade de siste 25% til 100%.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...