baldviking Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Aksjefondet mitt går så det suser, og jeg har jobbet på meg mavesår. Til høsten søker jeg derfor delvis permisjon fra jobben (jobber innen helse og omsorg) for å studere noe jeg har lyst til, og som jeg kan ha nytte av. Jeg liker å jobbe med Office, kontorautomasjon, operativsystem, systemadministrasjon og brukeropplæring. Hvilket nettstudium kan anbefales for å lære mer om slikt? Er veldig selvlært og trenger påfyll av alt, også det mest grunnleggende... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Jeg foreslår at du kjøper deg ei bok, leser og studerer i eget tempo etter eget ønske, og så eventuellt tar sertifisering etterpå. Office, kontorautomasjon, operativsystem, systemadministrasjon og brukeropplæring. Eh. Jadda... * Office. - Tror ikke du får kremjobb ene og alene ved å kunne Word og Excel * kontorautomasjon - Hæ? * operativsystem - Du kjører linux / *BSD altså? * systemadministrasjon - Fortell litt mer * Brukeropplæring - luser induhviduals. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 DrDoogie Har passert 30 uten å få kremjobb, tror ikke det er så høyt prioritert lenger... Kontorautomasjon - adminstrere dokumentflyt, makroer, maler, datafanging i form av scannere og OCR, digitale tavler, verktøy for samarbeid Linux? Nei, fikk nok av Unix i forsvaret... Systemadminstrasjon - enkle kontornettverk, epostservere, filservere, brannmurer, VPN... Brukeropplæring - gøy å jobbe med mennesker, da, er som sagt hjelpepleier i dag og i min bransje er datakunnskapene lave... Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Er det virkelig ingen som har erfaring med nettstudium her, på et dataforum? Ingen som har erfaring med annet enn tradisjonell, klasseromsbasert undervisning...? For jeg tar gjerne imot generelle erfaringer med nettstudier også... Endret 8. januar 2004 av baldviking Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Hva med å ta datakortet ? Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Datakortet er minimum det jeg kommer til å ta, kommer vel egentlig an på hvor "snill" arbeidsgiver er til å gi meg (ulønnet...) fri. Men jeg snuser på HiST sitt tilbud om komplett dataingeniør over nettet også. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Etter det jeg har sett, er nettstudium veldig dyrt, og det er nesten likt selvstudium, som bare koster det bøkene koster. Hva me å søke enkelte fag på HiST? Da betaler man kun semester avgift+bøker. Vil også si at hvis du ikke har en bachelor-grad eller sivilinginørstudium innen IT idag, har du ikke mye sjangs på jobb innen dette feltet. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Utdannelsen jeg har nå (hjelpepleier) tok jeg som privatist etter å ha jobbet i flere år. Det gikk bra, men krevde mye selvdisiplin og var litt ensomt til tider. Men kan jo være jeg velger samme ved HiST også. Snuser som sagt rundt nå, både her og mange andre steder for å høre folks erfaringer og lese litt om de enkelte tilbudene. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Jeg har lest at nettstudium på svenske universitet er gratis og at tilbudet også gjelder for nordmenn. Har prøvd å finne lenker til det uten å lykkes. Mulig Dagbla' ljuger. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Har sjekket endel priser. Enkle kurs type sertifisering koster gjerne 1-5.000 pr kursdag. Stormaskinsystemer (uaktelt for meg) er dyrest. Semesteravgift for nettstudium ved HiST ser ut til å ligge på 10.000, pluss bøker, pluss eksamensavgifter. Det er akseptabelt for meg, såfremt de virkelig har klart å mekke et virtuelt klasserom. Rart så få har personlige erfaringer. Alle snakket jo om at dette skulle ta av. Virker ikke slik, nei... Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Du kan jo søke deg inn på høgskolekandidatstudiumet i informasjonsbehandling via samordna opptak. Kommer du inn betaler du bare semesteravgift (ca.1000kr) + bøker. Her har du mange fag som jeg tror du vil like. Etter to år som nettstudent kan du ta et ekstra påbyggingsår slik at du får bachelorsgraden. Går selv dette på andreåret nå, mens jeg grubler på hva jeg skal utdanne meg til videre. Synes det er helt topp å studere på nett. Litt mer info om studiet Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 9. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2004 Spennende, Magnus Kopstad! Jeg skal granske mer på egen hånd, men lurer i første omgang bare på om du må studere (være pålogget noe hos HiST) til bestemte tider av døgnet, altså som fulltids nettstudent via samordna opptak? Jeg kommer som sagt til å jobbe 50 % natt (7-8 vakter/måned) og er ellers utpreget nattmenneske. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Det sjekker på ingen måte om du er pålogget eller noe slikt. Det er ikke slik nettstudier fungerer Det som skjer er at når du er påmeldt til et fag så får du tilgang til fagets hjemmeside, og du får en øvings-veileder. Fra hjemmesiden blir det hver uke åpnet en ny leksjon med tilhørende øving. I et fag er det typisk 12 øvinger, og for å få ta eksamen i faget må du ha minst 2/3 av øvingene godkjent, dvs. 8 øvinger. Fristen for innlevering av øving er gjerne to uker etter at leksjonen ble lagt ut, og øvingen sender du på mail til veilderen din som retter og godkjenner den. På slutten av semesteret er det skriftelig eksamen. Dette betyr at du lett kan kombinere studiet med andre ting siden du kan studere når det passer deg. Jeg tar feks. 3 fag ved en lokal videregående skole samtidig med nettstudiet. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg tok et nettkurs i systemadministrator. Ikke å anbefale. Fikk tilsendt Microsoft sine egne opplæringsbøker i windows 2000, så hadde vi online time med lærer en kveld annen hver uke! Online sesjonene var total waste, da han bare går igjennom det mest grunnleggende. Utdanning over internett betyr en ting.. lær alt selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå