Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (15 minutter siden):

Denne dukket opp nå. Kan forklare hvorfor Tesla-bilene gjør det bra i kræsj-tester, men dårlig i den virkelige verden. Spekuiasjon, men det ville ikke vært overraskende oppførsel fra Elon Musk.

Is Tesla modifying cars and software specifically for crash testing?

"A Tesla decoder has found a number of additional software flags in cars destined for crash testing, potentially bringing crash test results into question."

Det vil være fullt mulig å gjøre dette. VW har gjort det på utslipp. Det vil i såfal være en  NCAP gate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (4 timer siden):

Det vil være fullt mulig å gjøre dette. VW har gjort det på utslipp. Det vil i såfal være en  NCAP gate.

Tja så stor skandale er det nok ikke. Men det er klart en uting å lage ting spesifikt for å 'vinne poeng' men her er nok ikke Tesla alene. Men å gjøre det så åpenbart er jo merkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner virkelig ikke hatet mot Tesla og FSD. Ingen har påstått at det er et perfekt system, mange har sikkert misbrukt systemet, og feil har skjedd.

Men, å avskrive at systemet gjør ting andre ikke er i nærheten av og bare disse hele greia fordi man har bestemt seg for at det er feil. Ser den ikke, men dere om det.

Ut fra hva jeg kan se, så fungerer FSD allerede jevnt over bra, også utenfor motorveiene og de nøye kartlagte områdene. Og selv om mange henger seg opp i L2, L3, L4 osv. så er og blir det et faktum at selv på L2 klarer Tesla ting L3 bilene på markedet ikke er i nærheten av.

Jeg kan naturligvis ta feil, men jeg tror at det å tro at man får selvkjørende biler ut på markedet med det første uten denne typen testingen i beste fall er naivt. Man kommer bare så langt med simuleringer, og man kan ikke kartlegge og eksplisitt "godkjenne" alle veistrekk i hele verden. Bilene må lære å kjøre. Unntaket ville måtte være en plutselig revolusjon i kunstig intelligens.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 10.9.2022 den 12.11):

Det vil være fullt mulig å gjøre dette. VW har gjort det på utslipp. Det vil i såfal være en  NCAP gate.

Det er 20 forsøk. 2 av forsøkene gikk dritt i 2021. Det resulterte i 85% rating av sikkerhetssystemer.

I var det ingen forsøk som gikk i vernet, dette skjedde også med etpar andre biler - noen av disse hadde dårligere 2021 tall er 2022 tall.

Teslas 2022 resultat kan absolutt være at de har fundamentalt forbedret seg, eller så kan det - som i Tech-Huset Subary Outback sitt tilfelle, være snakk om svinginger godt innenfor feilmargin.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (23 minutter siden):

 

Jeg skjønner virkelig ikke hatet mot Tesla og FSD. Ingen har påstått at det er et perfekt system, mange har sikkert misbrukt systemet, og feil har skjedd.

Men, å avskrive at systemet gjør ting andre ikke er i nærheten av og bare disse hele greia fordi man har bestemt seg for at det er feil. Ser den ikke, men dere om det.

Ut fra hva jeg kan se, så fungerer FSD allerede jevnt over bra, også utenfor motorveiene og de nøye kartlagte områdene. Og selv om mange henger seg opp i L2, L3, L4 osv. så er og blir det et faktum at selv på L2 klarer Tesla ting L3 bilene på markedet ikke er i nærheten av.

Jeg kan naturligvis ta feil, men jeg tror at det å tro at man får selvkjørende biler ut på markedet med det første uten denne typen testingen i beste fall er naivt. Man kommer bare så langt med simuleringer, og man kan ikke kartlegge og eksplisitt "godkjenne" alle veistrekk i hele verden. Bilene må lære å kjøre. Unntaket ville måtte være en plutselig revolusjon i kunstig intelligens.

Tesla er helt klart lengst fremme på funksjonalitet på det private markedet, men de holder seg lavt på nivåene. Ser ikke ut som de har hastverk med å øke til Level 3 i latterlig lite tilfeller som noen av tyskerne gjør. Men som du sier, det er ikke perfekt men kjører likevel 'timesvis' uten at sjåføren trenger å gjøre annet enn å holde i rattet og ha øynene på veien, det er ikke annet enn ekstremt rått. Gleder meg i hel til å ta dette i bruk, har ventet siden det kom. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (57 minutter siden):

Tesla er helt klart lengst fremme på funksjonalitet på det private markedet, men de holder seg lavt på nivåene. Ser ikke ut som de har hastverk med å øke til Level 3 i latterlig lite tilfeller som noen av tyskerne gjør. Men som du sier, det er ikke perfekt men kjører likevel 'timesvis' uten at sjåføren trenger å gjøre annet enn å holde i rattet og ha øynene på veien, det er ikke annet enn ekstremt rått. Gleder meg i hel til å ta dette i bruk, har ventet siden det kom. 

Sliter med å forstå all negativiteten rundt det som foregår i Tyskland. En litt annen inngangsmetode, de er forsiktige - men det fungerer jo bra og de skal slippe opp etterhvert. Forstår ikke hvordan dette er så teit?

Det er myndighetene som har satt reglene og fartsgrensen, og de sitter med evnen til å endre det når og om dette går veien.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (9 minutter siden):

Sliter med å forstå all negativiteten rundt det som foregår i Tyskland. En litt annen inngangsmetode, de er forsiktige - men det fungerer jo bra og de skal slippe opp etterhvert. Forstår ikke hvordan dette er så teit?

Det er myndighetene som har satt reglene og fartsgrensen, og de sitter med evnen til å endre det når og om dette går veien.

Mener ikke å være negativ, men deres nivå 3 er så begrenset at det egentlig ikke gir deg noe i hverdagen. Hvor jeg bor er det ikke støttet feks. 

Jeg vill heller at bilen min skal takle 'alle' scenario frem til jobb enn at jeg kan ta øynene av veien i ett minutt når det går rett frem på motorveien. Det gir meg ingenting.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Mener ikke å være negativ, men deres nivå 3 er så begrenset at det egentlig ikke gir deg noe i hverdagen. Hvor jeg bor er det ikke støttet feks. 

Jeg vill heller at bilen min skal takle 'alle' scenario frem til jobb enn at jeg kan ta øynene av veien i ett minutt når det går rett frem på motorveien. Det gir meg ingenting.

Det er jo begrenset for å utvikle det? Det er måten de implrementerer det på, og det er fortsatt et pur ungt prosjekt. All den tid FSD ikke kjører deg rundt i Norge nå forstår jeg ikke helt negativiteten.  FSD har akkurat samme mål, utvikle.

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Det er jo begrenset for å utvikle det? Det er måten de implrementerer det på, og det er fortsatt et pur ungt prosjekt. All den tid FSD ikke kjører deg rundt i Norge nå forstår jeg ikke helt negativiteten.  FSD har akkurat samme mål, utvikle.

Jeg vil ikke si at jeg anser det Salvesen skriver som negativt, ei er jeg det selv heller. Det jeg sikter til er at denne L3 "funksjonaliteten" på disse bilene brukes her på dette forumet og andre steder for å bevise at Tesla er ræl og langt bak, når sannheten er at Tesla med sin L2 er langt foran de andre i å nå generell L4. Slik jeg oppfatter det har ikke L3 nivået som nå lanseres på enkelte modeller vært noe Tesla har fokusert på i det hele tatt. En køassistent når det er stopp i trafikken eller lav fart på motorveien er ikke målet.

Naturligvis kan disse systemene utvides. Og her kommer vi inn på metodikk, og hvilken metodikk som når målet til slutt. Og da må man naturligvis definere hva målet er. Full selvkjøring i veldig avgrensede områder og/eller situasjoner VS generell selvkjøring.

Og, her har vi ikke svaret. Hvilken metodikk som er best for å nå dette får vi ikke svaret på enda, det vil ta flere år. Og selv da vil det ta tid fra man er på nivået "akkurat innenfor" til "fungerer svært bra i alle situasjoner". Og, til syvende og sist kan det være at metodikken ikke blir avgjørende, men at en teknisk nyvinning plutselig endrer spillet.

Men, med det vi har i dag, så har Tesla et datagrunnlag, vedvarende telemtri, og ikke minste umiddelbar verdensomspennende aktiv tilbakemelding på alle endringer de lanserer på systemet. Dette er det ingen andre produsenter som er i nærheten av å kunne matche. Det er ingen andre produsenter som har så mange biler på veiene med disse systemene i drift. Og, selv når de er slått av så vil bilen melde i fra når sjåførens handlinger står i sterk kontrast til det bilen selv ville ha gjort. Dette er big data og maskinlæring på et innenfor bilindustrien unikt nivå. Og, dette mener jeg kan være Teslas joker i dette "kappløpet".

Jeg er på ingen måte noen Tesla fan, og at jeg nekter å kaste meg på "jeg hater Musk og Tesla" vognen gjør meg ikke til en. Jeg har ikke Tesla, kommer trolig ikke til å kjøpe en Tesla, jeg har sett ett lanseringsshow fra Tesla, jeg følger ikke Musk, Tesla eller SpaceX på Twitter osv, men jeg følger interessert med fra sidelinjen på det tekniske aspektet og utviklingen av selvkjøring. Men dette er umulig å diskutere med mange av folka her inne, fordi det tekniske har havnet langt bak i baksetet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Jeg er på ingen måte noen Tesla fan, og at jeg nekter å kaste meg på "jeg hater Musk og Tesla" vognen gjør meg ikke til en. Jeg har ikke Tesla, kommer trolig ikke til å kjøpe en Tesla, jeg har sett ett lanseringsshow fra Tesla, jeg følger ikke Musk, Tesla eller SpaceX på Twitter osv, men jeg følger interessert med fra sidelinjen på det tekniske aspektet og utviklingen av selvkjøring. Men dette er umulig å diskutere med mange av folka her inne, fordi det tekniske har havnet langt bak i baksetet.

Det snakkes kun om begrensninger med den tyske modellen. Det er ikke begrensninger, men måten de faser det inn. Det er ingenting i MBs drivepilot som er begrenset til 60kmt, det er nasjonale regler som gjør det.

Jeg vet ikke hva som er rett eller galt, men akkurat nå sitter det noen i trafikk på autobahn med en begrenset og midlertidig nivå 3 support.. Neste år kjører de på en langt større del og i høyere hastighet.

Etter noen år... Hvem vet. Tror ikke vi her inne vet hva den beste innfallsvinkelen er, og mye av FSD hypen er bygget opp rundt mennesker som prøver å sette Tesla i best mulig lys - så det kan være vanskelig å orientere seg.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Det er jo begrenset for å utvikle det? Det er måten de implrementerer det på, og det er fortsatt et pur ungt prosjekt. All den tid FSD ikke kjører deg rundt i Norge nå forstår jeg ikke helt negativiteten.  FSD har akkurat samme mål, utvikle.

Som sagt, jeg prøver ikke være negativ. Jeg liker bare fremgangsmåten til Tesla mot nivå 3 fremgangsmåten som gir enorme begrensninger. Det er kun ut i fra hva jeg selv ville ønsket og hatt muligheten til å bruke det. Altså kun bias hva jeg ønsker meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (57 minutter siden):

Er det noen andre enn Tesla-aksjonærer med egen Youtube-kanal som bruker FSD? Virker som de fleste andre prøver det littegrann, finner det ubrukelig/livsfarlig og så ikke gidder mer. Selv hvor mye det svir å ha brukt 150 000 kroner på dette.

Tja, det er vell 100 000 som har fått dette, så jeg antar at det brukes. Slik statistikk går jeg ut i fra presenteres av Tesla i earningscalls? Jeg følger ikke så mye med på de, så vet ikke. Men er alle de "typiske" fsd youtube kanalene tesla aksjonærer? Her har jeg iallefall ikke oversikt. 

Jeg ser ikke helt at folk tenker på den måten, all den tid autopilot brukes mye og av mange. det er ingen tvil om at det er livsfarlig om du ikke gjør som biler sier, følger med og deltar aktivt. Å legge til mer funksjonalitet med FSD bør jo bare gjøre opplevelsen bedre selv om det ikke er perfekt? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Som sagt, jeg prøver ikke være negativ. Jeg liker bare fremgangsmåten til Tesla mot nivå 3 fremgangsmåten som gir enorme begrensninger. Det er kun ut i fra hva jeg selv ville ønsket og hatt muligheten til å bruke det. Altså kun bias hva jeg ønsker meg. 

Hvilke begrensinger er det snakk om rent praktisk for deg som sjåfør?

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

Hvilke begrensinger er det snakk om rent praktisk for deg som sjåfør?

For meg i mitt område ville jeg aldri kunne brukt nivå 3 funksjonene til Tyskerne, altså hadde det gitt meg null verdi. FSD ville gitt meg verdi, når de lanserer det. Men pr i dag gir de to meg like lite verdi, det er absolutt sant :)

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Hvilke begrensinger er det snakk om rent praktisk for deg som sjåfør?

Autonomi som virker med begrensninger. Kan dermed ikke aktiveres overalt.
eller
Autonomi som oppfører seg som en full tenåring på sin første kjøretime. Kan aktiveres overalt der barnevogner og syklister ferdes.

Av en eller annen uforståelig grunn så er det noen som foretrekker det siste.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

Autonomi som virker med begrensninger. Kan dermed ikke aktiveres overalt.
eller
Autonomi som oppfører seg som en full tenåring på sin første kjøretime. Kan aktiveres overalt der barnevogner og syklister ferdes.

Av en eller annen uforståelig grunn så er det noen som foretrekker det siste.

Videoer på nett viser at FSD er langt forbi "full tenåring på sin første kjøretime" der dette vises, men om det hadde vært tilfellet i mitt område hadde jeg såklart vært skuffet. Men jeg hadde vært skuffet over nivå 3 system jeg ikke fikk brukt også pga jeg ikke bor i de svært begrensede områdene der det fungerer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

For meg i mitt område ville jeg aldri kunne brukt nivå 3 funksjonene til Tyskerne, altså hadde det gitt meg null verdi. FSD ville gitt meg verdi, når de lanserer det. Men pr i dag gir de to meg like lite verdi, det er absolutt sant :)

Å implementere tyskernes system er nok det som skjer, og da med hovedveiene våre først. Når FSD kommer på banen tør jeg ikke gjette på, men jeg tipper vi har tyskernes løsning innen 1-2 år i en eller annen form. Australia har godkjent bl.a

Jeg vil mest sannsynlig kjøre på en av teststrekkene da jeg farter mye rundt Oslo, og tenker E18 kan være en typisk teststrekke for noe sånt. Vi har ihverfall køen man kan øve seg i, og jeg tipper sjansen kommer først om jeg kjører MB. Nå har jeg:

A: Ikke råd

B: Ikke lyst

På de nye såpestykkene fra Mercedes, men kult allikevel synes jeg. Det å ha en pre-programmert "matte" å kjøre på ser jeg både sikkerhetsmessige og trafikale fordeler med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...