Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

Nå har Tesla model Y uten radar offisielt fått beste score, 97%, (med god margin til nest beste), i kategorien førerassistent systemer i Euro NCAP. Men det er vel enkelte her det tydeligvis fortsatt ikke er godt nok for.

Legg merke til Mercedes EQS som kun oppnår 80% - hadde det vært omvendt kan du være sikker på at Tesla hadde blitt fullstendig latterliggjort og kalt en drapsmaskin, og krav om fengsling av Elon Musk for aktsomme drap som følge av fjerning av radar.


Model Y oppnådde for øvrig totalt også tidenes beste resultat i Euro NCAP: https://www.tesla.com/blog/model-y-earns-5-star-safety-rating-euro-ncap

 

Endret av John-B
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/6/2022 at 9:31 AM, oophus said:

 

Sensorer som er uenige er hele poenget med å kombinere dem. Deres input gjennom ei god NN velger det som er rett. CMOS som bremser for ei skygge? Nei, det finnes ingen objekter der - sier radar, så kan man mate CMOS linja med den dataen og dermed velge neste sannsynlighet for hva den ser - ei skygge. etc

Verdensmester i stammespråk igjen?

Mener du dette med CMOS?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, John-B said:

Nå har Tesla model Y uten radar offisielt fått beste score, 97%, (med god margin til nest beste), i kategorien førerassistent systemer i Euro NCAP. Men det er vel enkelte her det tydeligvis fortsatt ikke er godt nok for.

Legg merke til Mercedes EQS som kun oppnår 80% - hadde det vært omvendt kan du være sikker på at Tesla hadde blitt fullstendig latterliggjort og kalt en drapsmaskin, og krav om fengsling av Elon Musk for aktsomme drap som følge av fjerning av radar.


Model Y oppnådde for øvrig totalt også tidenes beste resultat i Euro NCAP: https://www.tesla.com/blog/model-y-earns-5-star-safety-rating-euro-ncap

 

Jeg kjenner en med EQS. Den prøvde å drepe ham for noen dager siden fordi den tok over da han svingte unna en elg. Ro ned offerrollen.

Lenke til kommentar

Euro NCAP tar ikke hensyn til trådens tema, men det er virkelig imponerende. Om du først havner i ulykke er det den tryggeste bilen i verden, fra et ungt bilmerke - det er kult. Nå må de andre følge på.

Med hensyn til trådens tema er det en undersøkelse om det kan være sikkerhetsbrister i systemet. Dette har sitt utspring i en langt høyere sjanse for å krasje med AP aktivert enn andre biler på markedet, samt resutater fra undersøkelser ved kollisjon. Euro NCAP vil ikke avsløre det da de ikke har noe med ulykkene på veien å gjøre, og heller ikke opererer i USA.

Det sagt, så tar ikke det vekk noe fra resultatene i krasjtesten som var enestående. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Euro NCAP tar ikke hensyn til trådens tema, men det er virkelig imponerende. Om du først havner i ulykke er det den tryggeste bilen i verden, fra et ungt bilmerke - det er kult. Nå må de andre følge på.

Med hensyn til trådens tema er det en undersøkelse om det kan være sikkerhetsbrister i systemet. Dette har sitt utspring i en langt høyere sjanse for å krasje med AP aktivert enn andre biler på markedet, samt resutater fra undersøkelser ved kollisjon. Euro NCAP vil ikke avsløre det da de ikke har noe med ulykkene på veien å gjøre, og heller ikke opererer i USA.

Det sagt, så tar ikke det vekk noe fra resultatene i krasjtesten som var enestående. 

Tester for stillestående kjøretøy, jo.

 

Three scenarios are tested for a car approaching the rear of another vehicle: where the target vehicle has stopped; where the target vehicle is moving but at a slower speed than the test vehicle; and where the target vehicle is decelerating, both gently and harshly, at different distances in front of the test car. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Tester for stillestående kjøretøy, jo.

 

Three scenarios are tested for a car approaching the rear of another vehicle: where the target vehicle has stopped; where the target vehicle is moving but at a slower speed than the test vehicle; and where the target vehicle is decelerating, both gently and harshly, at different distances in front of the test car. 

Jeg er innefotstått med hvordan testen foregår, men sa akkurat at undersøkelsen gjelder et knippe ulykker. NCAP er et sett tester - det som foregår i saken tråden handler om er allerede ulykker som har krevd liv eller skadd noen. 
 

Vi kan altså ikke bruke NCAP krasjtest-data for å avgjøre hva som skjedde i en ulykke - men igjen, utrolig bra av Tesla. Jeg er imponert!

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tidenes score for model y i NCAP i dag, 98% på driver assist... ingen er i nærheten. I4 var vell på 60 tallet som ett eksempel 

Eh. Ok!

Nissan Quashcai (?) - har 93%. Mange mot 90, de fleste bestselgerne inn på 80-90%.

Merkelig med i4 da, er jo ikke store forskjellen på den og de øvrige beemerne? iX3 fikk jo 85% - samme som Y av samme årgang.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (12 minutter siden):

Jeg er innefotstått med hvordan testen foregår, men sa akkurat at undersøkelsen gjelder et knippe ulykker. NCAP er et sett tester - det som foregår i saken tråden handler om er allerede ulykker som har krevd liv eller skadd noen. 
 

Vi kan altså ikke bruke NCAP krasjtest-data for å avgjøre hva som skjedde i en ulykke - men igjen, utrolig bra av Tesla. Jeg er imponert!

Ja såklart ikke, men saken omhandler at Tesla ikke detekterer stillestående kjøretøy. Og det tester de i NCAP.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Eh. Ok!

Nissan Quashcai (?) - har 93%. Mange mot 90, de fleste bestselgerne inn på 80-90%.

Merkelig med i4 da, er jo ikke store forskjellen på den og de øvrige beemerne? iX3 fikk jo 85% - samme som Y av samme årgang.

Ja veldig overrasket over i4. Kanskje den rett og slett er for ny og ikke har aktivert alle funksjoner? Er ikke for kjent med bilen. Kanskje @Trestein vet? Han venter vell på en og er nok super oppdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja veldig overrasket over i4. Kanskje den rett og slett er for ny og ikke har aktivert alle funksjoner? Er ikke for kjent med bilen. Kanskje @Trestein vet? Han venter vell på en og er nok super oppdatert.

Kan ikke se for meg at det er noe annet utstyr på denne enn øvrige modeller fra BMW på samme plattform - kanskje en feil under test? Overrakende lavt.

 

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ja såklart ikke, men saken omhandler at Tesla ikke detekterer stillestående kjøretøy. Og det tester de i NCAP.

Det er det de undesøker. Synes du de bør slutte nå som NCAP resultater er ute? Forstår ikke helt hva du skal frem til. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (16 minutter siden):

Kan ikke se for meg at det er noe annet utstyr på denne enn øvrige modeller fra BMW på samme plattform - kanskje en feil under test? Overrakende lavt.

 

Det er det de undesøker. Synes du de bør slutte nå som NCAP resultater er ute? Forstår ikke helt hva du skal frem til. 

Nei såklart ikke, undersøkelser er bra det. Jeg bare sa at det er en del av testen, da din post så ut til å påstå at det ikke var det:)

 

Men ja, mulig i4 hadde en dårlig test dag rett og slett? Er vell vanskelig å si

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei såklart ikke, undersøkelser er bra det. Jeg bare sa at det er en del av testen, da din post så ut til å påstå at det ikke var det:)

 

Men ja, mulig i4 hadde en dårlig test dag rett og slett? Er vell vanskelig å si

Jeg har sett hvordan de kjører tester, det er en omfattende test med flere forsøk imot stillestående og folk i bevegelse. Tesla må ha nailet alle disse, for trekket er større en n 2% - lover veldig bra! 
 

Men, topplisten er någet spesiell eller? Subaru Outback, Nissan Q(klarer ikke stave), Ren Motors, Nio. Ikke det jeg kanskje hadde gjettet først når det kom til assistansesystemer.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Jeg har sett hvordan de kjører tester, det er en omfattende test med flere forsøk imot stillestående og folk i bevegelse. Tesla må ha nailet alle disse, for trekket er større en n 2% - lover veldig bra! 
 

Men, topplisten er någet spesiell eller? Subaru Outback, Nissan Q(klarer ikke stave), Ren Motors, Nio. Ikke det jeg kanskje hadde gjettet først når det kom til assistansesystemer.

Ja helt enig! Uforventet

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (43 minutter siden):

Ja veldig overrasket over i4. Kanskje den rett og slett er for ny og ikke har aktivert alle funksjoner? Er ikke for kjent med bilen. Kanskje @Trestein vet? Han venter vell på en og er nok super oppdatert.

Vanskelig å finne ut hva testbilen var utstyrt med. Det sto bare standard. Noen andre hadde safety pack hva nå det betyr. Det finnes 3-4 ulike assist systemer til I4. Billigste koster 8000kr og har det man trenger i denne testen. Dyreste er vel 17000kr og har selvstyring. Bilen er I4 vel testet tidligere men reglene endrer seg underveis. 

Model Y klarte seg bra i testen. Virker som MIG er stivere enn MIC og MIA bilene. Ellers er jo testene rimelig  forutsigbar for bilfabrikantene og de som tester først med ny prosedyre har nok ikke noe fordel av det

Lenke til kommentar
Trestein skrev (27 minutter siden):

Vanskelig å finne ut hva testbilen var utstyrt med. Det sto bare standard. Noen andre hadde safety pack hva nå det betyr. Det finnes 3-4 ulike assist systemer til I4. Billigste koster 8000kr og har det man trenger i denne testen. Dyreste er vel 17000kr og har selvstyring. Bilen er I4 vel testet tidligere men reglene endrer seg underveis. 

Model Y klarte seg bra i testen. Virker som MIG er stivere enn MIC og MIA bilene. Ellers er jo testene rimelig  forutsigbar for bilfabrikantene og de som tester først med ny prosedyre har nok ikke noe fordel av det

Vil da anta at de tester biler med det høyeste utstyr nivået som er mulig, ellers kan det jo gi feil score.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Vil da anta at de tester biler med det høyeste utstyr nivået som er mulig, ellers kan det jo gi feil score.

Det ser ut som om de testet Kia Niro både med og uten sikkerhetspakke, til hhv 5 og 4 stjerner. I denne artikkelen er det sammenlignet med litt fler scores fra andre biler også: https://bil24.no/tesla-model-y-satte-ny-rekord-i-krasjtest/

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Vil da anta at de tester biler med det høyeste utstyr nivået som er mulig, ellers kan det jo gi feil score.

De skal bare ta ut biler tilfeldig, og som Trestein nevner, det er normalt at de beste resultatene oppstår mot slutten av teståret. Nye prosedyrer blir innført hver Januar, og slikt følger nok produsentene greit med. Anta altså at biler som testes nå får bedre score en de som ble testet tidligere i året. 

Det at Tesla scorer bra på en ADAS test med hardware som skal klare nivå 5 selvkjøring burde være åpenbart i optimale forhold. Det hjelper ikke for motorsyklister som har dødd av manglende AEB i mørket. 

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (16 timer siden):

Jeg kjenner en med EQS. Den prøvde å drepe ham for noen dager siden fordi den tok over da han svingte unna en elg. Ro ned offerrollen.

Han legger fram fakta. Hva har det med "offerrolle" å gjøre? Mener du at han skal roe ned å legge fram fakta? Fordi de er positive om Tesla? Fatter ikke at positive fakta om Tesla skal føles så sårt hos endel personer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...