Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (7 timer siden):

Haha tester olje utstyr og plutselig ekspert😅

Jeg leder en avdeling som driver med teknisk støtte innenfor 'selvkjørende' robotikk. All utdanning innenfor automasjon. Jeg har en viss pekepinn på ting jeg også, så du kan roe deg helt ned mister olje tester🤣

Om du mener støy som i fakta så er det jo litt kjipt om du ignorerer det da, men det er jo ditt eget valg såklart mer olje tester🤣

Kanskje like greit å gi seg nå? 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (1 time siden):

Argumentet om at Tesla har mer funksjonalitet ute blant det offentlige er bevis på forhøyet risikovilje, og ingenting annet. 

Ja men det er fortsatt sant. Nevnte også dette med sikkerheten flere ganger:)

I tillegg til at flere også er 'bedre' men dette er ikke på det private. Ja det meste er egentlig nevnt tror jeg.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Ja men det er fortsatt sant.

Men det har ingenting med teknologi-ledelse å gjøre? Det å velge å ta høyere risiko er å velge å ta høyere risiko. That's it. Som resultat så tvinger man altså frem strengere regulasjoner for utvikling av ADAS og AV teknologi, om enkelte firma ikke gjør noe med egen risikoprofil. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (11 minutter siden):

Men det har ingenting med teknologi-ledelse å gjøre? Det å velge å ta høyere risiko er å velge å ta høyere risiko. That's it. Som resultat så tvinger man altså frem strengere regulasjoner for utvikling av ADAS og AV teknologi, om enkelte firma ikke gjør noe med egen risikoprofil. 

Sa jeg det? Nei. 

Tesla presser grensene på godt og vondt, vi som liker å teste slik er selvfølgelig glad i å kjøre de bilene som leverer mest funksjonalitet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Tesla presser grensene på godt og vondt

Mest vondt. Er jo derfor de granskes av myndighetene. Det gir null mening å hente data fra tusenvis av biler, når man ser hva man skal forbedre ved å slenge én bil ut, med tilhørende testsjåfør. 

En testsjåfør som rapporterte ordentlig alt som er galt, hadde gitt dem nok å jobbe på for en god del uker. Så kjapt de involverer oss, så skal NHTSA være involvert i utviklingen. Tesla bryter alle normer her. 


 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 minutter siden):

Mest vondt. Er jo derfor de granskes av myndighetene. Det gir null mening å hente data fra tusenvis av biler, når man ser hva man skal forbedre ved å slenge én bil ut, med tilhørende testsjåfør. 

En testsjåfør som rapporterte ordentlig alt som er galt, hadde gitt dem nok å jobbe på for en god del uker. Så kjapt de involverer oss, så skal NHTSA være involvert i utviklingen. Tesla bryter alle normer her. 


 

Nå har vell autopilot blitt gransket ganske mange ganger uten særlige endringer, det gjøres stort sett likt. Og nå har det vell heller ikke kommet noe ut av den siste ett kvartal etterpå.

Usikker på hva du refererer til med 'ved å slenge én bil ut, med tilhørende testsjåfør.' Å samle mye data er selvfølgelig bra for AI utvikling. Går faktisk ikke uten.

Tesla bryter åpenbart ingenting da de har holdt på slik siden 2016ish..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Nå har vell autopilot blitt gransket ganske mange ganger uten særlige endringer, det gjøres stort sett likt. Og nå har det vell heller ikke kommet noe ut av den siste ett kvartal etterpå.

"Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene" står det i overskriften her. Autopilot er ADAS og det blir regulert like lite som alle andre generelle systemer for assister. FSD's "design intent" er mer enn å være en assist. 

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Usikker på hva du refererer til med 'ved å slenge én bil ut, med tilhørende testsjåfør.' Å samle mye data er selvfølgelig bra for AI utvikling. Går faktisk ikke uten.

Det er nok å se på én FSD video for å se mengder med feil de må rette opp i. Det er null behov for å hente data fra tusenvis av biler ute på veiene med FSD beta aktivert. Slik data kan man fint hente inn uten at bilene utfører DDT (Dynamic Driving Tasks). 

Hva mener du FSD Beta lærer av at folk lar den gjøre feil? 

 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Tesla bryter åpenbart ingenting da de har holdt på slik siden 2016ish.

De bryter alle selvreguleringsnormer som den bransjen har satt opp for å regulere seg selv. Ny teknologi går forbi regelverk der regelverk ikke har fått tid på seg til å dannes. Ergo gikk dem jo sammen og formet blant annet SAE J3016. Hvorfor skal ikke Tesla følge de retningslinjene? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

"Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene" står det i overskriften her. Autopilot er ADAS og det blir regulert like lite som alle andre generelle systemer for assister. FSD's "design intent" er mer enn å være en assist. 

 

Det er nok å se på én FSD video for å se mengder med feil de må rette opp i. Det er null behov for å hente data fra tusenvis av biler ute på veiene med FSD beta aktivert. Slik data kan man fint hente inn uten at bilene utfører DDT (Dynamic Driving Tasks). 

Hva mener du FSD Beta lærer av at folk lar den gjøre feil? 

 

De bryter alle selvreguleringsnormer som den bransjen har satt opp for å regulere seg selv. Ny teknologi går forbi regelverk der regelverk ikke har fått tid på seg til å dannes. Ergo gikk dem jo sammen og formet blant annet SAE J3016. Hvorfor skal ikke Tesla følge de retningslinjene? 

Ja det gjør de, nok engang. Men som sagt det er gått ett kvartal og enda ikke noe begrensninger. Som resten av granskingene:)

Selvfølgelig får en bedre data av å la de faktisk kjøre med fsd. Det er åpenbart. Ikke minst får de direkte flagget problem områdene når de oppstår. Mener ikke det et feilfritt jeg, tvert om.

Så du mener de bryter retningslinjer uten å få sanksjoner? Særlig. De føyer seg innenfor de reglene som finnes. En kan gjerne være uenig i det, for all del. Men det er åpenbart at de ikke bryter noe da hadde de ikke fått fortsette. De pusher ut ny versjon til stadig flere uke for uke.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 31.10.2021 den 18.32):

Men som sagt det er gått ett kvartal og enda ikke noe begrensninger. Som resten av granskingene:)

Akkurat som om dette tar 3 måneder? Vi vet at Tesla har spurt pent om NHTSA kan holde svaret deres hemmelig. Noe som jo er litt teit sånn med tanke på at dette har med sikkerhet å gjøre, og Tesla skal liksom være sikrest.. Hva er dem redde for? 

 

Salvesen. skrev (På 31.10.2021 den 18.32):

Selvfølgelig får en bedre data av å la de faktisk kjøre med fsd. Det er åpenbart. Ikke minst får de direkte flagget problem områdene når de oppstår. Mener ikke det et feilfritt jeg, tvert om.

Flaggingen kan fint foregå selv om FSD ikke er påslått og utfører arbeid ut mot DDT. 

 

Salvesen. skrev (På 31.10.2021 den 18.32):

Så du mener de bryter retningslinjer uten å få sanksjoner? Særlig.

Det er ingen regel som sier at man får bøter om man ikke følger SAE J3016/J3018. Dette er der for selvregulering i en tid der teknologien løper i forkant av regelverk og hardere føringer. 

 

Salvesen. skrev (På 31.10.2021 den 18.32):

De føyer seg innenfor de reglene som finnes.

ADAS reguleres ikke i det hele tatt, mens for AV utvikling så må en i det minste søke om rettighetene til å teste slik teknologi ute blant det offentlige. 

Tesla's løsning på dette er ikke å "føye" seg. Det er å lyve til investorer og oss her ute, mens de svarer at FSD Beta ikke er designet for å være autonomi til f.eks DMV. På den måten kan de trene opp et AV system som om det er et ADAS. 

 

Salvesen. skrev (På 31.10.2021 den 18.32):

Men det er åpenbart at de ikke bryter noe da hadde de ikke fått fortsette.

Det er det de undersøker. Hvis svaret til Tesla er godt nok, så kan det jo hende de får fortsette, men ikke uten å rapportere inn til NHSTA hva de faktisk gjør. Spesielt mellom hver OTA mot formålet. 

 

Salvesen. skrev (På 31.10.2021 den 18.32):

De pusher ut ny versjon til stadig flere uke for uke.

Jepp, uten å informere NHTSA. Som er grunnen til at de kom med en rekke spørsmål de ville ha svar på. 

Endret av oophus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
oophus skrev (19 timer siden):

Betalingsmur.

Men kortversjonen om den videoen som ligger på Teslas hjemmesider. Først lagde de et detaljert 3D-map av det området de skulle lage selvkjøringsfilmen. Det er interessant for det er jo noen her(spesielt én) som mener det er juks og at man da kjører på "skinner". Så kjørte de i flere timer(inkludert at de kræsjet én gang). Men med litt krøssklepp så fikk de laget noen minutter video hvor alt så bra ut med den nå klassiske kommentaren

"Bilen kjører seg selv, sjåføren er der kun av juridiske grunner".

Så solgte de full selvkjøring for 20 milliarder kroner som ingen har sett noe til 6 år senere.

Hvis ikke dette er svindel så er ingenting svindel. 

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...