Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Salvesen. said:

Ja en ender opp med ødelagt bil om en ikke bruker systemet til det som det er laget for, som i ditt eksempel rundkjøringer. Samt å ikke følge med(noe de umulig kan gjøre om de flyr over en). 

 

Aha, så Politiet sør-øst deler kollisjonsstatistikk med deg? Med biltype og situasjon? Interessant, kan du ikke dele den med resten da? Og dette er jo ett veldig begrenset område for å si noe om 4 millioner tesla brukere, dog. 

Det ser ut til at Tesla-eiere i større grad enn andre bruker sitt system til andre ting enn det er laget for - hvorfor det, montro? Er de bare mer uoppmerksomme i utgangspunktet, eller har de dannet seg et inntrykk av systemets kapabiliteter som ikke er i samsvar med virkeligheten? (Født sånn eller blitt sånn?)

Politiet Sør-Øst melder kort og nøkternt om bilulykker de rykker ut til. Det er en enkel sak å korrelere dette mot avisoppslag som gjerne bidrar med utfyllende informasjon om bil og eier, samt (deler av) dennes reiserute. Det er neppe 4 millioner Tesla-brukere innenfor Sør-Øst Politidistrikt, men jeg ser ingen grunn til å anta at de verken er bedre eller verre enn Tesla-brukere flest, så i så måte er de representative. (Akkurat som brukere av andre bilmerker er det.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nebrewfoz skrev (3 minutter siden):

Det ser ut til at Tesla-eiere i større grad enn andre bruker sitt system til andre ting enn det er laget for - hvorfor det, montro? Er de bare mer uoppmerksomme i utgangspunktet, eller har de dannet seg et inntrykk av systemets kapabiliteter som ikke er i samsvar med virkeligheten? (Født sånn eller blitt sånn?)

Politiet Sør-Øst melder kort og nøkternt om bilulykker de rykker ut til. Det er en enkel sak å korrelere dette mot avisoppslag som gjerne bidrar med utfyllende informasjon om bil og eier, samt (deler av) dennes reiserute. Det er neppe 4 millioner Tesla-brukere innenfor Sør-Øst Politidistrikt, men jeg ser ingen grunn til å anta at de verken er bedre eller verre enn Tesla-brukere flest, så i så måte er de representative. (Akkurat som brukere av andre bilmerker er det.)

Eller er det som sagt så bra at de stoler for mye på det? Igjen, jeg tror ikke vi kommer til bunns i det. Og jeg tror heller ikke det er likt for alle. Men, du sier det ser ut til. Og ja det kan jeg være enig i, at det ser ut til. Men stemmer det? Jeg vet ikke. 

Altså er det tilfeldig data, som du heller ikke har oversikt over. Igjen, "det ser ut til". 

For min del er jeg mest glad i faktiske tall, og ikke følelser. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Eller er det som sagt så bra at de stoler for mye på det? Igjen, jeg tror ikke vi kommer til bunns i det. Og jeg tror heller ikke det er likt for alle. Men, du sier det ser ut til. Og ja det kan jeg være enig i, at det ser ut til. Men stemmer det? Jeg vet ikke.

Kanskje de erfarer at det fungerer 100% i 99.99% av tiden? Men at det ikke fungerer i det hele tatt i 0.01% av tiden, og da ender man opp med å vrake bilen? Interessant trade-off.

12 minutes ago, Salvesen. said:

For min del er jeg mest glad i faktiske tall, og ikke følelser.

Det er ganske interessant å se hvor mye følelser som settes i spill i diskusjonen om faktiske tall også. Særlig hvis man ikke liker dem.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Kanskje de erfarer at det fungerer 100% i 99.99% av tiden? Men at det ikke fungerer i det hele tatt i 0.01% av tiden, og da ender man opp med å vrake bilen? Interessant trade-off.

Det er ganske interessant å se hvor mye følelser som settes i spill i diskusjonen om faktiske tall også. Særlig hvis man ikke liker dem.

Enda ikke sett noen tall jeg ikke liker :)

Har ingenting i mot at tall beviser at Tesla er trash jeg. Er bare ikke noe jeg ser til vanlig, tvert i mot ref feks ENCAP ift denne samtalen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 timer siden):

Ja jeg tror det er veldig få % som både leser tweets og ser på ai day. Folk flest kjøper en bil for å komme seg fra a - b.

Tror faktisk at det er en mye større andel hatere som både følger tweets og AI day, for det er ingen som er så godt informert som de. At de vrir all informasjonen 180 grader før de videreformidler den er en helt annen sak...

Personlig sø tilhører jeg det STORE flertallet som du refererer til.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 timer siden):

Så du tror ingen overvurderer alle de andre "autopilotene" der ute? At ingen krasjer på cruise kontroll for de ikke står på overskriftene slik Tesla gjør? 

Andre bilmerker kræsjer hele tiden, men det har ingen nyhetsverdi, ingen click-gevinst, så det kommer ikke i avisene eller på nyhetene. Helt utrolig naivt hvis noen virkelig tror at dette kun gjelder Tesla, basert på overskriftene og antall publiserte saker. Utrolig naivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Tror faktisk at det er en mye større andel hatere som både følger tweets og AI day, for det er ingen som er så godt informert som de. At de vrir all informasjonen 180 grader før de videreformidler den er en helt annen sak...

Personlig sø tilhører jeg det STORE flertallet som du refererer til.

Ja det tror jeg også, ikke nødvendigvis "hatere" men jeg er mer eller mindre sikker på at majoriteten som følger ikke eier en tesla. Det er egentlig lett matematikk. Det er solgt 4M tesla, Elon har 140M følgere i følge google. Jeg er ikke en av de, men jeg eier både bil og en del av selskapet Tsla. 

For meg er det urelevant hva Elon sier egentlig, jeg følger selskapet og hva de gjør, som er så mye mer en tweetene til Elon. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Andre bilmerker kræsjer hele tiden, men det har ingen nyhetsverdi, ingen click-gevinst, så det kommer ikke i avisene eller på nyhetene. Helt utrolig naivt hvis noen virkelig tror at dette kun gjelder Tesla, basert på overskriftene og antall publiserte saker. Utrolig naivt.

Helt enig, det er faktisk ganske morsomt når folk kun refererer til overskrifter i agderposten men ikke har tall til å støtte påstandene. Minner meg om ungene i barnehagen til datteren min egentlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (19 timer siden):

Hvis bare en prosentandel av disse overvurderer Autopiloten sin (og ikke følger med på hva den gjør), så kan kanskje det forklare de tilfellene der Teslaen tar "snarveien" rett gjennom rundkjøringer og inn i autovernet på den andre siden. (Dette er vel ikke et case de tester for i Euro NCAP, heller.)

Det er rart med det, men når Elon Musk står på en scene og proklamerer at han er helt sikker på at man om ett år får robo-taxier så gir det et visst inntrykk av hvor langt de har kommet. Ett år er ingenting og inntrykket man får er at det er siste finpuss på et system som så og si er perfekt. Og ikke at bilene etter 10 år fremdeles ikke klarer å se en diger rød brannbil med blinkende sirener som står parkert i veibanen.

Elon Musk har blod på sine hender i hans jag på selvberikelse. Håper han blir stilt til ansvar for det i en kriminell straffesak selv om milliardærer stort sett slipper unna sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 3/16/2023 at 8:09 PM, Salvesen. said:

Kjøpte vell fsd første gang i 2016😅 så har ventet lenge. Men har heldigvis fått testet i USA med hjelp av hyggelige kollegaer. Super gøy!

Men ja, kjøpte ikke bil med 1020hk for å aldri kjøre den selv😅

Har du fått bilen? Åssen var den første dagen? 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (18 minutter siden):

Har du fått bilen? Åssen var den første dagen? 

Om jeg har fått FSD eller Plaid? 😛 FSD har jeg ikke, men plaiden står utenfor her. Første dag var helt ok, hentet i bergen så ble en 4 timer med "kjedelig" kjøring den dagen. Så var kjekkere å få den hjem for så å leke litt i dagene etterpå :)

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Salvesen. said:

Om jeg har fått FSD eller Plaid? 😛 FSD har jeg ikke, men plaiden står utenfor her. Første dag var helt ok, hentet i bergen så ble en 4 timer med "kjedelig" kjøring den dagen. Så var kjekkere å få den hjem for så å leke litt i dagene etterpå :)

Var plaid'n jeg tenkte på ja. Kan du forsøke å beskrive akselerasjonen? Var passasjer i en rallybil på islagt vann med digre ispigger i dekkene. Og da tror jeg vi klarte 0 til 100 på ca 3 sekunder. Det kjentes helt vanvittig ut og bråkte forferdelig. Får spare heftig fremover så kanskje neste bil blir en plaid? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Var plaid'n jeg tenkte på ja. Kan du forsøke å beskrive akselerasjonen? Var passasjer i en rallybil på islagt vann med digre ispigger i dekkene. Og da tror jeg vi klarte 0 til 100 på ca 3 sekunder. Det kjentes helt vanvittig ut og bråkte forferdelig. Får spare heftig fremover så kanskje neste bil blir en plaid? 

Off det er vanskelig, men jeg har kjørt p85d engang og den virket råere fra start. Husker det var helt hinsides. Men plaiden stopper ikke, den drar på, 100, 200 bryr seg ikke. Men, jeg har på vinterdekk og det er dårlig feste. Gleder meg til å få på sommerdekkene :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 4/3/2023 at 10:17 PM, Salvesen. said:

Off det er vanskelig, men jeg har kjørt p85d engang og den virket råere fra start. Husker det var helt hinsides. Men plaiden stopper ikke, den drar på, 100, 200 bryr seg ikke. Men, jeg har på vinterdekk og det er dårlig feste. Gleder meg til å få på sommerdekkene :D

Du får ta en tur til en plass der du ikke risikerer å bli infanterist og pallesnekker og virkelig kjenne draget.

Åssen var overgangen til yoke? Mange her so var skeptiske. Rart de ikke gikk for steer by wire. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

FSD Beta ser ut til å ha fått hår nedentil og er snart voksen, el tenåring i det minste. Denne gangen er det ganske mandig navigering og vi kan se at avgjørelser der FSD tidligere ville ventet nå, nå velger den heller å kjøre straks luken er stor nok. Ganske imponerende alt i starten av video'n der den først tror den er på gatenivå, mens den egentlig er på toppen av et parkeringshus. Den finner likevel veien ut basert på vision og kun det. 

 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

FSD Beta ser ut til å ha fått hår nedentil og er snart voksen, el tenåring i det minste. Denne gangen er det ganske mandig navigering og vi kan se at avgjørelser der FSD tidligere ville ventet nå, nå velger den heller å kjøre straks luken er stor nok. Ganske imponerende alt i starten av video'n der den først tror den er på gatenivå, mens den egentlig er på toppen av et parkeringshus. Den finner likevel veien ut basert på vision og kun det. 

 

Det ligger flere videoer ute. Han der piloten er ikke veldig imponert. bilen bråstopper når det kommer biler i mot. Tror de har noen år å gå. 

Lenke til kommentar

Det sies at i løpet av året og tidlig neste år skal FSD Beta bli tilgjengelig også i europa. Er nok mange som er villige til å delta i den testingen selv om det koster kroner. Vurderer det selv, men har ikke tatt noen avgjørelse ennå. Poenget er at antall fsd betatestere vil stige raskt det kommende året og vil til sist komme til et stort nok antall slik at systemet tar ennå bedre avgjørelser. Og når antallet testere stiger så blir det også flere som kan rapportere inn avvikene, der fsd tok feil avgjørelse og slik kan systemet lære raskere. 

Det er ennå en stund til vi har full nivå 5 selvkjøring, men allerede begynner det å bli et bra "drive assist" system. Hvor lang tid det tar før vi er på nivå 5 aner jeg ikke. Men allerede virker det jo som en gøyal assistent. Så bra at jeg tenker det blir gøy å teste ut. Så får vi se om det bare er gøy første måned eller om en lar abonnementet rulle videre etter første måned. 

Personlig liker jeg jo å kjøre selv, men jeg kunne tenkt meg å bruke tiden som går til pendling til noe mer fornuftig, så den dagen vi er på nivå 5 av selvkjøring da hiver jeg meg på, det er helt sikkert. Men det er spørs om jeg klarer vente så lenge, blir sikkert å teste det ut straks det er tilgjengelig i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • FSD Beta 11.4 skulle egentlig vært FSD 12 ifølge en tweet fra Elon, mtp all ny funksjon. Men pga at de fortsatt har noe legacy kode igjen skjer ikke det. 
  • Dojo er oppe og går og kan temmelig snart begynne å fråtse i rådata - i løpet av sommeren ser det ut til. 
  • FSD 12 - vil ikke være Beta sier elon....ok kan godt tenkes det. Men her velger jeg å avvente og se hva v12 bringer. 

 

Spennende er det uansett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...