RaymondK Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Noen som har bestilt? Noen som har fått? Hva vil hengerfestet koste? Autopilot og øvrige funksjoner er de samme som på andre Tesla biler? Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 16. august 2021 Del Skrevet 16. august 2021 Første levering blir nok rundt midten av september, Y er helt lik model 3 på funksjoner. HF ligger alt tilgjengelig i tesla shop, fordel med y over 3 at man kan ettermontere hf. https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-tilhengerfeste Lenke til kommentar
koots Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 Leveringer begynner neste uke for de tidligste, har selv levering 31.08 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. august 2021 Del Skrevet 19. august 2021 Utsatte min levering til etter nyttår. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) onkel_jon skrev (På 16.8.2021 den 10.15): Første levering blir nok rundt midten av september, Y er helt lik model 3 på funksjoner. Men hva er grunnen til model Y blir produsert? fordi model 3 har for få biler? Lite snakkes om selvkjøring og prisene om det er verdt det? Man får jo billigere biler brukt. Den har jo 2 km ekstra rekkevidde men hjelper vel lite. Usikkert om batteriene er de typene som gir dårligere rekkevidde om vinteren? Endret 22. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 1 hour ago, LMH1 said: Men hva er grunnen til model Y blir produsert? fordi model 3 har for få biler? Lite snakkes om selvkjøring og prisene om det er verdt det? Man får jo billigere biler brukt. Den har jo 2 km ekstra rekkevidde men hjelper vel lite. Usikkert om batteriene er de typene som gir dårligere rekkevidde om vinteren? Er samme grunnen til at man får bmw 3 serie som sedan, coupe(er nå 4 serie) og stasjonsvogn. Man tjener mer penger på å bruke samme deler på flere modeller. For noen passer model 3 mens andre trenger mer plass i bagasjen da må de ha model y, model 3 har faktisk 107km ekstra lengre rekkevidde, 614 wltp mot y sin 507wltp. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Men usikkert om https://www.eenewsautomotive.com/news/next-step-fast-charging-1000-kw og https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/08/18/tesla-hw-4-0-self-driving-chip-tsmc-for-mass-production-q4-2021-report/amp/ Endret 22. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 Henter min på tirsdag, gleder meg som en unge:) spent på hvilke skilter jeg får. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 Finner svar på de fleste spørsmål om Model Y her: https://elbilforum.no/index.php?board=121.0 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Salvesen. skrev (20 timer siden): Henter min på tirsdag, gleder meg som en unge:) spent på hvilke skilter jeg får. Virker som du bytter tesla like ofte som jeg kjøper ny mobil 😛 Men gratulerer! Blir spennende å høre hva du synes. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 (endret) Blir spennende å se verditapet https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058 https://elbilforum.no/index.php?topic=34018.0 https://motor.no/bilhold-bruktbil-elbil/himmel-eller-helvete--eller-begge-deler/112478 Er overrasket slike model S holder seg så bra i pris, men nissan leaf er på under 100 000 kr vesentlig forskjell for man tar risiko å kjøpe elbiler fra 2013 eller eldre. Er neppe nybilgaranti så verkstedregning kan bli høy. Dette er kun fordi eldre biler får gratis ladning på tesla stasjoner og at det er leveringstid på nyeste bilene. Endret 12. september 2021 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 PgUp skrev (21 timer siden): Virker som du bytter tesla like ofte som jeg kjøper ny mobil 😛 Men gratulerer! Blir spennende å høre hva du synes. tja ikke så ofte 😛 2,5 år siden sist. Skulle egentlig bytte tilbake til ny S men de lar vente på seg. Så da blir det en Y enn så lenge. Så får jeg se om det blir S til neste år, avhengig av hvor god Y'en er Gleder meg veldig, plassen i 3 og sittestilling osv begynner å bli ett "problem". drar vell på årene 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 LMH1 skrev (21 timer siden): Blir spennende å se verditapet https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058 https://elbilforum.no/index.php?topic=34018.0 https://motor.no/bilhold-bruktbil-elbil/himmel-eller-helvete--eller-begge-deler/112478 Er overrasket slike model S holder seg så bra i pris, men nissan leaf er på under 100 000 kr vesentlig forskjell for man tar risiko å kjøpe elbiler fra 2013 eller eldre. Er neppe nybilgaranti så verkstedregning kan bli høy. Dette er kun fordi eldre biler får gratis ladning på tesla stasjoner og at det er leveringstid på nyeste bilene. Tesla har historisk holdt seg veldig bra i Pris. Jeg har solgt 3 nå, alle under forventet verditap. Men noen "verre" enn andre. Regner en på normalt verditap så går en iallefall ikke på en smell. Men for all del, biler er dyrt. 1 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 Min Tesla har nok tapt seg med rundt 45-50% på 4,25 år og 156k km. Det kunne vært mye verre. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september 2021 Del Skrevet 14. september 2021 Hentet min helsvarte Y i dag, første inntrykket er at det er nok ett steg opp. Super fornøyd! Kanskje hakket stiv til å være en 'suv' men når en kommer fra Model 3 performance er en vandt til mye verre😅 Uheldigvis hadde de som klargjør(3 part) rygget på noe og det er noen skrammer på bakdør. Men dette fikses snart. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. september 2021 Del Skrevet 15. september 2021 (endret) Salvesen. skrev (15 timer siden): Hentet min helsvarte Y i dag, første inntrykket er at det er nok ett steg opp. Super fornøyd! Kanskje hakket stiv til å være en 'suv' men når en kommer fra Model 3 performance er en vandt til mye verre😅 Uheldigvis hadde de som klargjør(3 part) rygget på noe og det er noen skrammer på bakdør. Men dette fikses snart. Gratulerer. Kjenner at jeg er litt misunnelig. 😉 LR 4WD? Endret 15. september 2021 av Hanhijnn Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. september 2021 Del Skrevet 15. september 2021 SUV er vel meir eit omgrep for å beskrive utsjånad enn bilen i desse dagar. Med 16,7 cm bakkeklaring er det lite som minnar om SUV. Det er for øvrig gjengs for mange elbilar som både produsentar og medier lemper oppi SUV-boksen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. september 2021 Del Skrevet 15. september 2021 Hanhijnn skrev (2 timer siden): Gratulerer. Kjenner at jeg er litt misunnelig. 😉 LR 4WD? Ja stemmer. Fornuftig denne gangen😅 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. september 2021 Del Skrevet 15. september 2021 Zeph skrev (35 minutter siden): SUV er vel meir eit omgrep for å beskrive utsjånad enn bilen i desse dagar. Med 16,7 cm bakkeklaring er det lite som minnar om SUV. Det er for øvrig gjengs for mange elbilar som både produsentar og medier lemper oppi SUV-boksen. Joda jeg er helt enig, det er ikke mye offroad bil. Men én får følelsen av å sitte høyt og at det er rom for å kjøre over greit med ujevnheter. Iallefall ift min 3p hvor jeg føler at jeg sitter på asfalten til tider😅 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. september 2021 Del Skrevet 15. september 2021 (endret) Då kan ein for moro skuld samanlikne med Model 3. Model Y: 16,7 cm bakkeklaring Model 3 (LR): 14 cm bakkeklaring (13 cm for Performance) Litt høgare, men i tillegg har dei heva framsetene på Model Y med skinner som gjer at du sit endå høgare enn i Model 3, men forskjellen i sitjestilling er større i setet enn under bilen. Kom til å tenke på dette med bakseteplass no. Eg har sett ein del bilomtaler på Youtube der høgde på setene frå golvet og takhøgde blir bemerka. Ideellt sett bør ikkje takhøgda vere meir enn nødvendig sidan det går ut over setehøgda. Eit problem i elbilar er at baksetene kjem for langt ned og du får ein liten vinkel på knea. Om bilen har veldig romsleg takhøgde burde dei kanskje heller jekka opp setene litt for å få betre sitjestilling. No skal dei vel ta omsyn til at kjøparane kan vere over 190 cm òg, så eit kompromiss blir det uansett. Det hadde vore fint om ein kunne jekke opp baksetene på same måte som framsetene. Då kan ein justere dei etter eigne behov, ikkje one-size-fits-all. Langturar i baksetene blir fort ubehagelege om det er dårleg lårstøtte fordi du har knea oppi øyrene. Endret 15. september 2021 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå