Gå til innhold

Hvilken er den beste gresstrimmeren? Vi har testet sju modeller

Anbefalte innlegg

3 hours ago, FrihetensRegn said:

Holy crap...

Den er tung:

ghYCVhR.png

Og dyr:

c

Og man får bare 1,5 kWt ut av den. Man får mye mer energi til en lavere pris og vekt ut av bensin.

Ca. 3 ganger det batteriet man har på en gjennomsnittlig elsykkel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes jeg gjorde et godt kjøp ifa. Makita MM4-drevet bensinklipper, men så kjøpte også Dolmar (eies av Makita, de har kun beholdt merkevaren) multitrimmer med mange forskjellige satser, skaftforlenger etc. Summa summarum er nokså stillegående 4-takt trimmer, med eneste ulempe er kanskje at Dolmar sin multitrimmer har en pittelitt mer bråkete potte så jeg tok den fra Makita sin og flyttet den over til Dolmar.

Batteri er fint, men skal man virkelig gjøre en jobb og har en hage som er stor er bensin fortsatt tingen. I tillegg slipper man lading og helhetlig sett blir prisen lavere på lang sikt siden man ikke sløser tid på å lade batterier eller kjøpe flere som koster flesk. For skal man noe som helst annet enn litt arbeid så må man nesten ha bensin.

Ang støy og sånt... vel, min Makita lager mer støy med klippetråden som surrer rundt vel fort, enn hva motoren bråker. Men igjen - 4 takt, ikke 2 takt, så man trenger ikke mye hørselvern heller.

Men om kanskje 10 år med bedre batterier som har høyere energitetthet så klarer de mer eller mindre å hente bensindrevne verktøy.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 timer siden):

Hvilken lader bruker du? 

Det er en enkel Ryobi. https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/tilbehor-elektroverktoy/2253559?v=ObsBygg-4892210150103

Kunne oppgradere til en større, om jeg trengte https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/tilbehor-elektroverktoy/2253729?v=ObsBygg-4892210141873

Lader via en powerinverter fra 12 V. I bilen eller på solcelleanlegg på hytta. Bilen har 80 kWh, så det holder ei stund 🙃

Finnes 12 V-lader også; https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/tilbehor-elektroverktoy/2253629

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 timer siden):

Den er tungstartet, men kunne ha trengt litt vedlikehold, så hadde den sikkert blitt som ny igjen.

Prøvd med Alkylatbensin? Gjør ofte ‘underverker’ på både maskiner som kunne trengt vedlikehold (som pluggbytte, rens/bytte av luftfilter, smøring etc.) og ellers friske maskiner hvor bensinen som brukes har blitt gammel; husk at bensin (og diesel) endrer seg over tid (og ikke til det bedre), etter 3-6 måneder har den allerede begynt å bli dårlig.

Lenke til kommentar
18 hours ago, FrihetensRegn said:

Å ja, så jeg skal holde kjeft fordi du ikke liker at jeg måler teknologier opp mot hverandre? Jeg trodde dette var et diskusjonsfora. Det er bare å pakke sammen og forlate tu og diskusjon, vi har visstnok ikke lov å diskutere lenger. Benny Flaggstand har bestemt at man ikke får lov å stille spørsmål til elmenigheten 😁

Hvis det var det du gjorde hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Det imidlertid ikke det du gjorde. Du stilte ingenting opp mot hverandre.

Og jeg har ikke sagt noe om å ikke ha lov til å stille spørsmål. Sealioning er imidlertid totalt unødvendig og bringer ingen diskusjon fremover.

Lenke til kommentar
Benny Flaggstang skrev (3 timer siden):

Sealioning er imidlertid totalt unødvendig og bringer ingen diskusjon fremover.

Dette høres ut som et tåpelig woke begrep som ikke har noen betydning utenom å beskytte de som er redd for å bli stilt til veggs for sine påstander. Alle må tåle å bli kritisert og stilt spørsmål ved når det kommer til tvilsomme påstander og meninger slik som i denne artikkelen, der man starter med en tom påstand for så å teste elverktøy uten å ta med tilsvarende bensinverktøy. Da er det vår jobb som forumdeltakere å stille spørsmål og komme med fakta og erfaringer. Hadde de tatt med bensindrevne verktøy, som også er i majoriteten av de verktøyene som både brukes og selges (Stihl selger 1 kantklipper som går på batteri, resten er bensindrevne), så hadde jeg kanskje ikke trengt å kommentere forskjellene (er det dette du mener er sealioning?) og komt med min erfaring.

Så langt har ikke du kommentert disse verktøyene i denne testen men bare kommentert mine kommentarer, så kanskje det er du som er sjøløven her?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å stå i totaktseksos-tåka er uaktuelt uansett hvor tung bensintank man gidder å bære med seg for å slippe å fylle opp annenhver time.

Jeg ser heller ikke poenget med to batterier samtidig på gresstrimmeren. Det gir jo bare ekstra vekt. Samme med monsterbatteri på ryggen.

Det er mye bedre å ha akkurat passe lite batteri til å få nok effekt og så spandere noen sekunder på å bytte med det batteriet som står i hurtigladeren. Eller hvis man er høyt til fjells og langt fra strømuttak: ha mange nok passe små batterier ferdig ladet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Å stå i totaktseksos-tåka er uaktuelt uansett hvor tung bensintank man gidder å bære med seg for å slippe å fylle opp annenhver time.

Jeg ser heller ikke poenget med to batterier samtidig på gresstrimmeren. Det gir jo bare ekstra vekt. Samme med monsterbatteri på ryggen.

Det er mye bedre å ha akkurat passe lite batteri til å få nok effekt og så spandere noen sekunder på å bytte med det batteriet som står i hurtigladeren. Eller hvis man er høyt til fjells og langt fra strømuttak: ha mange nok passe små batterier ferdig ladet.

Eksosen fyker ut bak, og har aldri hatt problemer med eksosen.

Batteri på ryggen er for de som klipper større områder, som f.eks. kirkegårder.
Private trenger som regel ikke sånt.

Kjøp hageredskaper i samme serie/merke som du har verktøy, om mulig.
Om du kun skal ha gressklipper, og ikke planlegger å kjøpe andre verktøy i det merket, så kjøp en som går på bensin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Eksosen fyker ut bak, og har aldri hatt problemer med eksosen.

Batteri på ryggen er for de som klipper større områder, som f.eks. kirkegårder.
Private trenger som regel ikke sånt.

Kjøp hageredskaper i samme serie/merke som du har verktøy, om mulig.
Om du kun skal ha gressklipper, og ikke planlegger å kjøpe andre verktøy i det merket, så kjøp en som går på bensin.

Eksosen fyker ut bak, men det turbulens og manglende vind gir en forferdelig eksoståke som neppe er helsekost for lungene og omgivelsene. Jeg er i hvert fall ferdig for min del med bensin-hageredskaper.

Hvorfor bære rundt på 10 kg batterier når man kan sette ~9 kg fra seg i form av flere mindre batterier og bare bære ett lite batteri under arbeidet? Hadde jeg jobbet med gresstrimming på kirkegård ville jeg helt klart foretrukket 10 batterier a 1 kg enn ett batteri a 10 kg. Kanskje noen har som hobby å trene lårmuskler på den måten, men da er det nok billigere med en ryggsekk med stein.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Eksosen fyker ut bak, men det turbulens og manglende vind gir en forferdelig eksoståke som neppe er helsekost for lungene og omgivelsene. Jeg er i hvert fall ferdig for min del med bensin-hageredskaper.

Hvorfor bære rundt på 10 kg batterier når man kan sette ~9 kg fra seg i form av flere mindre batterier og bare bære ett lite batteri under arbeidet? Hadde jeg jobbet med gresstrimming på kirkegård ville jeg helt klart foretrukket 10 batterier a 1 kg enn ett batteri a 10 kg. Kanskje noen har som hobby å trene lårmuskler på den måten, men da er det nok billigere med en ryggsekk med stein.

Virker ikke som du egentlig har erfaring med hageredskaper.

Eksoståke og lårmuskler? 😄

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bosch Advanced Grass Cut 36 har faktisk mulighet for to klippehastigheter, selv om det motsatte nevnes i teksten og tabellen. Trykkes knappen halvveis inn går den med lavest turtall.

Godt fornøyd med min etter ett års bruk. Til enkel hagebruk holder batteriet mange runder før det må opplades, selv om det deles med gressklipperen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...