Gå til innhold

Hvilken er den beste gresstrimmeren? Vi har testet sju modeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har Milwaukee, og skjoldet foran er alt for stort så en har problemer med å komme til på trange plasser.
Brukte opp 2 batterier på samme området jeg har igjen bensin på tanken på den gamle.

Sitat

Mater du for mye er det en kniv som kapper trådene til riktig lengde. 

Er grunnen til at skjoldet er så stort, og klipperen ville vært mye bedre uten, det er tross alt en proff-klipper.

Sitat

Her må du bruke briller

Briller skal brukes uansett, og/eller visir.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (1 minutt siden):

Avhengig av bruk så vil jeg anbefale en maskin som det er plass til to batterier og kjøp gjerne to ekstra som kan ha i reserve, alternativt kjøp en bensindrevet.

Trenger ikke 2 batterier på slike klippere.

Milwaukee er mer enn kraftig nok med 1 batteri, men du må ha noen i reserve.

Skal du klippe store områder så får du kjøpt klippere hvor du kan ha batteri på ryggen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor dyrt blir det om man må drasse på fire fem batterier for å slå tuer på en stor utmark med stålblad? Siste kantklipper jeg kjøpte var en bensindrevet fra Stihl og den beskrivelsen artikkelforfatter har om kantklippere som kjører på bensin kjenner jeg meg ikke igjen i. Kanskje han sikter til gamle modeller fra forrige århundre? For den jeg har er helt fantastisk å bruke. Den er lett, har en behagelig lavfrekvent lyd, er kraftig nok til å håndtere tykke plantevekster, har nesten ingen ubehagelig eksos eller merkbar forurensning, og det beste av alt, den varer lenge på én tank bensin. Og om jeg må fylle, så trenger bare ta med meg en bensinkanne og fylle på så er jeg i gang igjen. Ingen startproblemer har jeg heller, den starter alltid og går uavbrutt gjennom hele dagen.

Om jeg skulle holdt på å drasse på en hel haug med batterier og holde styr på lading og bytte batteri hele tiden hadde jeg nok fort gått lei og gått tilbake til bensin. Om batteriene hadde kostet 1/4, veid 1/4 og hatt fire ganger så mye energi i seg per lading, så hadde jeg kanskje brydd meg med å bytte ut bensin med batteri.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Trenger ikke 2 batterier på slike klippere.

Milwaukee er mer enn kraftig nok med 1 batteri, men du må ha noen i reserve.

Skal du klippe store områder så får du kjøpt klippere hvor du kan ha batteri på ryggen.

Er vel avhengig av bruken som jeg sa, hvis man kun kutter litt gress og noe småtteri så er vel de som er omtalt her greie.

Lenke til kommentar

Batteri eller bensin er veldig avhengig av bruken. Jeg har både gressklipper, motorsag og gresstrimmer/"ryddesag" på batteri. Til motorsag og gresstrimmer har jeg to stk. 18 V/5 Ah-batterier. Når jeg rydder småskog og kratt blir det ganske mye løfting, bæring og draing i forhold til skjæring. Da holder de to batteriene like lenge som meg selv, og vel så det. Jeg er sliten, sulten og tørst før det er tomt for strøm. Dette er noe jeg gjør på fritida og ikke som levebrød. Så jeg kan bruke lang tid. Typisk i helger og ferier. Å måtte ta ei kaffepause går helt fint. Om jeg skal maksimere driftstida så setter jeg batteri nr. 1 på lading når det er på 3/4. Så kjører jeg batteri nr. 2 tomt. Da er batteri nr. 1 fulladet, og jeg setter nr. 2 på lading osv. Har bare en liten treg lader. Med raskere lading kunne jeg antagelig jobbet kontinuerlig. Må file kjedet, fylle olje etc. underveis også. Ved ren kapping av stokker blir det mye saging og mindre dill innimellom. =mer kaffepause 😉 Eller jeg kan kløyve kubbene og stable veden mens batteriet lades. Det handler mye om å legge opp jobben etter verktøyet også. Og faktoren driftstid/ladetid er viktig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Så nå heter det gresstrimmer kontra kantklipper?

Kantrimmer, kantklipper og gresstrimmer. Kjært barn har mange navn...


De større modellene som tar gress, buskas, småtrær og annet, heter vel egentlig "ryddesag", og er etter min mening generelt et bedre kjøp ettersom de er langt mer effektive på gress, og samtidig kan brukes til mye annet.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (35 minutter siden):

https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Trimmer-ryddesag/Trimmer-batteri/2126162-1546/FSA-135.aspx

Stihl har batteri man kan ha på ryggen, og kan da klippe store områder.

Sikkert andre som har tilsvarende.

Holy crap...

Den er tung:

ghYCVhR.png

Og dyr:

WG0wHJm.png

Og man får bare 1,5 kWt ut av den. Man får mye mer energi til en lavere pris og vekt ut av bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Hvilken lader bruker du? Å dra rundt på et bensinaggregat for å lade blir litt tungvint. Og hvor mye koster det å kjøpe et ekstra stort batteri som kan brukes som ladestasjon?

Jada, vi tar hintet. Du har funnet ett scenario hvor du kan si at bensin har et fortrinn. Så bruk en bensindrevet en til det formålet da! Så kan du la de som har andre behov enn deg få velge verktøy som passer dem i fred?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benny Flaggstang skrev (1 minutt siden):

Jada, vi tar hintet. Du har funnet ett scenario hvor du kan si at bensin har et fortrinn. Så bruk en bensindrevet en til det formålet da! Så kan du la de som har andre behov enn deg få velge verktøy som passer dem i fred?

Å ja, så jeg skal holde kjeft fordi du ikke liker at jeg måler teknologier opp mot hverandre? Jeg trodde dette var et diskusjonsfora. Det er bare å pakke sammen og forlate tu og diskusjon, vi har visstnok ikke lov å diskutere lenger. Benny Flaggstand har bestemt at man ikke får lov å stille spørsmål til elmenigheten 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Men 20k... man får mye bensin for de pengene, selv med 20 kr literen.

Firma som kjøper slike.
De bruker sånne på kirkegårder.
I teorien kan de klippe mens det pågår begravelser, noe de ikke kan med bensinklippere.

Også slipper man å kjøpe bensin, som koster mellom 30 og 40 kroner literen.
De fleste trimmere skal ha totakts, og ikke bensin fra pumper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skaffet en Stihl bensin ryddesag etter å ha hatt elektrisk noen år.

 

For en lettelse med bensin. Den starter lett og alltid på første eller andre drag. Har en firetakst motor som bruker oljeblandet besnin og derfor ingen motorolje eller bytte nødvendig. sterk som fy og lite bråk og merker ikke noe til eksosen.

Motoren virker Honda kvalitet og kommer sikkert til å holde i 15-20 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har Stihl som er minst 20 år gammel.
Den er tungstartet, men kunne ha trengt litt vedlikehold, så hadde den sikkert blitt som ny igjen.
Jeg foretrekker den.

Vi har nyere Stihl også, med ryddesag.
Tar lett små busker og trær.

Har også Stihl motorsag, over 20 år gammel. Hvorfor kjøpe nytt når det gamle fungeer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...