Gå til innhold

Konteiner-frakt i 1000 km/t? Europas første hyperloop-testbane åpnet


Anbefalte innlegg

Ernie skrev (53 minutter siden):

Da tror jeg du bør forklare bedre hva du mener for jeg forstår fint lite av hva du forsøker å si her.

Energien for å bevege et maglev-tog kommer fra skinnene. Denne ideen bruker, som jeg allerede har nevnt, lineær-motorer med poden som rotor og skinnen som stator og energien, kommer fra poden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, dette er i hvert fall ikke så ille konsept som å frakte mennesker i vakuum. Diameteren er også moderert til noe nærmere rørpost.

For å spørre konstruktivt: Hvorfor valgte de en rørdiameter på rundt 40 cm (øyemål) og en svingradie på 20 meter på denne testbanen? Med andre ord, hvilken hastighet og g-kraft er banen konstruert for, samt hvilken størrelse er det meningen at fullskala skal få?

Edit: I artikkelen nevnes det at dagens elbiler har et forbruk på 97-100 Wh/km per passasjer. Hvilke passasjertall ligger til grunn for den beregningen for elbil vs pod vs fly? Djevelen ligger i detaljene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...