Redaksjonen. Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Konteiner-frakt i 1000 km/t? Europas første hyperloop-testbane åpnet Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Konseptet ble utviklet av George Medhurst i 1799. 2 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 (endret) Da er det like om hjørnet at man kan sende levende laks og skrei til Gourmetsentre i EU, og få friske sesongvarer som sydfrukter og grønnsaker i retur! Endret 14. august 2021 av NERVI Lenke til kommentar
molna Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Kan ikke være særlig miljøvennlig, dette vil jo kreve store mengder materialer. Bygg heller skinner. Eller enda smartere: bruk veiene som allerede finnes. 2 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Lurer på hvor lenge tabloide medier skal fortsette hype dette tullet? 6 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Så lenge som det er etterspørsel etter rask transport uten altfor store belastning på helse, miljø, natur og klima. For under 200 år siden fikk en tysk konge i hende en plan om å bygge en jernbanen fra Berlin til Potsdam. Han spurte: – Hvorfor det? Pål Jensen 2 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 All den tid det ikke er noe marked for å sende gods med lyntog, ser jeg ingen grunn til at det skal være noe marked for dette. Det blir i hvertfall ikke billigere. 1 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 De alle fleste kontainere som ankommer Hamburg havn, kommer med containerskip fra fjerne farvann, en overfart som kan ta 2-3 uker, hvor skipene ofte reduserer fart for å spare drivstoff. Da virker det heseblesende idiotisk å kreve at videre transport må gå med 1000 km/t. Dessuten skal kontainerne sendes til mange forskjellige steder over hele Europa. Det skjer best med individuell transport på trailer, eller på tog som går 300 km/t, og hvor begge benytter eksisterende transportnett. Hele hyperloop konseptet er så tåpelig at det burde legges bort av alle for godt. 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 "It's just a hole in the ground, it's not that hard." “It’s like a tube with an air hockey table, it’s just a low pressure tube, with a pod in it that runs on air bearings, on air skis." Idioter sier idiotiske ting. 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg applauderer nok et tappert forsøk, men inntil man klarer å skalere det opp i fart og størrelse så er det en "pipe dream". 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Proton1 skrev (2 timer siden): De alle fleste kontainere som ankommer Hamburg havn, kommer med containerskip fra fjerne farvann, en overfart som kan ta 2-3 uker, hvor skipene ofte reduserer fart for å spare drivstoff. Da virker det heseblesende idiotisk å kreve at videre transport må gå med 1000 km/t. Ikkje berre det, men faren for transportskader som følge av feil pakking eller stabling er stor. Her blir det akselerasjon i alle retningar, 1000 km/t er veldig raskt. Ikkje berre skal toget/kapselen opp i 1000 km/t, den skal også bremsast ned. For ikkje å snakke om akselerasjonskreftene ved retningsendringar. Det må planleggast med store svingar og rett dosering for å endre retning utan dei stor g-krefter. Dette er rørpost i stor format. Og akkurat som rørpost så er det nyttig til heilt spesielle ting der uknuselege varer skal sendast fort, men tilbalt anna er det dyrt, vedlikeholdskrevande, og tek opp areal som kunnr våre utnytta betre. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Proton1 skrev (2 timer siden): De alle fleste kontainere som ankommer Hamburg havn, kommer med containerskip fra fjerne farvann, en overfart som kan ta 2-3 uker, hvor skipene ofte reduserer fart for å spare drivstoff. Da virker det heseblesende idiotisk å kreve at videre transport må gå med 1000 km/t. Tanken er vel at det skal være et alternativ til flyfrakt. 1 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 De skal ha for at banen har en sving (første gang jeg hører om hyperloop som ikke går beint rett frem), men når er det egentlig mening vi skal se en fullverdig bane? Dette er tross alt «bare» maglev-bane i vakuumrør, og maglev-tog går da vitterlig ganske fort unna i Tyskland, Kina og Japan. Hva er det egentlig som er så problematisk her? Hvorfor er Quote En av de største utfordringene for Hyperloop, er fremdriftssystemet. et problem når det åpenbart finnes løsninger allerede som går vesentlig kjapper enn det som er demonstrert hittil? Hva er utfordringen her? Prøver man rett og slett å finne opp hjulet på nytt igjen her? Lenke til kommentar
Covido Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Ernie skrev (10 minutter siden): De skal ha for at banen har en sving (første gang jeg hører om hyperloop som ikke går beint rett frem), men når er det egentlig mening vi skal se en fullverdig bane? Dette er tross alt «bare» maglev-bane i vakuumrør, og maglev-tog går da vitterlig ganske fort unna i Tyskland, Kina og Japan. Hva er det egentlig som er så problematisk her? Hvorfor er et problem når det åpenbart finnes løsninger allerede som går vesentlig kjapper enn det som er demonstrert hittil? Hva er utfordringen her? Prøver man rett og slett å finne opp hjulet på nytt igjen her? Man plukker ikke strøm fra skinnene for å holde kompleksiteten nede derfor må poden ta med seg all energi den trenger. Lineærmotorer har fortsatt veldig stort overføringstap mye pga luftgapet mellom stator og rotor. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 frohmage skrev (48 minutter siden): Tanken er vel at det skal være et alternativ til flyfrakt. I så tilfelle ligger det veldig langt fram i tid. Eit slikt behov for varetransport kunne også fint ha blitt dekt med heilt vanleg togskinne mellom Kina og Europa, men både kostnadar og volum gjer transport på veg eller skinner lite hensiktsmessig. Ein del småpakkar som i dag går som flyfrakt kunne nok eit slikt system tatt unna, men grunnen til at slike småpakkar i dag blir sendt med fly er at det kostar lite å utnytte restplassen på transportføy som uansett må på vingane for å frakte varer som sendast raskt. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 1 minute ago, Covido said: Man plukker ikke strøm fra skinnene for å holde kompleksiteten nede derfor må poden ta med seg all energi den trenger. Lineærmotorer har fortsatt veldig stort overføringstap mye pga luftgapet mellom stator og rotor. Ja, og? Det er nøyaktig hva maglev-tog også gjør. De drives også frem av magneter i banen i stedet for å hente strøm fra ledning eller skinne, og drive toget mekanisk frem. Det forbauser meg ærlig talt at dette er så vanskelig. Både Transrapid og JR Central har testet maglev som går langt kjapper enn noe hyperloop-sett hittil har gjort. Det er for meg et mysterium at man i det heltatt designer egne togsett her. Hvorfor kan man ikke ta et togsett fra Transrapid eller JR Central og putte det inn i et vakuumrør? Det er jo ærlig talt teknologisk sett det som er målet her tydeligvis. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 1 hour ago, The Avatar said: Ikkje berre det, men faren for transportskader som følge av feil pakking eller stabling er stor. Her blir det akselerasjon i alle retningar, 1000 km/t er veldig raskt. Ikkje berre skal toget/kapselen opp i 1000 km/t, den skal også bremsast ned. For ikkje å snakke om akselerasjonskreftene ved retningsendringar. Det må planleggast med store svingar og rett dosering for å endre retning utan dei stor g-krefter. Dette er rørpost i stor format. Og akkurat som rørpost så er det nyttig til heilt spesielle ting der uknuselege varer skal sendast fort, men tilbalt anna er det dyrt, vedlikeholdskrevande, og tek opp areal som kunnr våre utnytta betre. Akselerasjonene er helt overkommelige. 0,5G akselerasjon får deg opp til 1000 km/t på 57 sekunder. Ved ankomst kan man deselerere med 0,5G i 57 sekunder for å stoppe. 4 1 Lenke til kommentar
Covido Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Ernie skrev (1 time siden): Ja, og? Det er nøyaktig hva maglev-tog også gjør. De drives også frem av magneter i banen i stedet for å hente strøm fra ledning eller skinne, og drive toget mekanisk frem. Det forbauser meg ærlig talt at dette er så vanskelig. Både Transrapid og JR Central har testet maglev som går langt kjapper enn noe hyperloop-sett hittil har gjort. Det er for meg et mysterium at man i det heltatt designer egne togsett her. Hvorfor kan man ikke ta et togsett fra Transrapid eller JR Central og putte det inn i et vakuumrør? Det er jo ærlig talt teknologisk sett det som er målet her tydeligvis. Nei, du må lese det jeg skriver. 1 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 24 minutes ago, Covido said: Nei, du må lese det jeg skriver. Da tror jeg du bør forklare bedre hva du mener for jeg forstår fint lite av hva du forsøker å si her. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå