Gjest 99ed9...221 Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Er en mann i 30-årene og har siden jeg var 18-20 år har/fått strekkmerker på ulike deler av kroppen (armer, rumpe, hofter, baksiden av legger, knær blant annet) og litt i ansiktet - hud under belastning muligens. Merkene i ansiktet er heldigvis ikke røde og myke og like synlige slik som vanlige strekkmerker, de har stort sett samme farge som resten av ansiktet. Men den siste tiden så synes jeg merkene i ansiktet har blitt verre, til det punktet at jeg rett og slett blir lei meg. Tenker jo at dette ikke er normalt, så legetime er bestilt - er det noe spesielt jeg bør spørre om eller be om undersøkelse av? At det kan være en slags bindevevssykdom er en tanke som ligger og gnager. Er ikke overvektig (78kg), så skjønner ikke at dette blir verre nå. Tidligere blodprøver etc har stort sett vært fine. Også verdt å nevne at jeg tidligere har fått diagnosen "benign fasciculation syndrome", uten at jeg vet om det er noen sammenheng. Har vært hos en hudlege for ca. 10 år siden, men han bare trakk på skuldrene. Er det noen her som har opplevd det samme, dvs. å få "strekkmerker" i ansiktet? Anonymous poster hash: 99ed9...221 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Den vanligste årsaken til strekkmerker, er hos kvinner graviditet, hos menn overvekt og/eller vekstspurt. Du passer tilsynelatende ikke inn i disse to gruppene. Først: Det finnes ingen dokumentert sammenheng mellom din beskrevne diagnose og strekkmerker. Man kan drøfte om symptomene ved din diagnose henger sammen med andre forstyrrelser nevnt nedenfor. Så til de dårlige nyhetene. Med mindre man hos deg finner andre underliggende forstyrrelser, f.eks hormonforstyrrelser, noen typer reumatoide forstyrrelser, allergier, m.m, så finnes det ingen måte å verken forebygge eller behandle strekkmerker på. Joda, mengder av reklame hevder å kunne både behandle og forebygge, men faktum er at det ikke finnes noen anerkjente forskningsresultater som dokumenterer dette. Likevel er det noen andre ting du kan gjøre selv siden strekkmerker oppstår ved manglende elastisitet i huden, som ved naturlig aldring. Unngå røyking, bruk solkrem på all eksponert hud hele året, unngå overvekt, følg ernæringsrådene for et sunt kosthold. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå