Gå til innhold

Hvordan gjøre skjermegenskapene "sticky"? (AL712)

NuB

Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer AL712. Det er en lang historie, så hopp gjerne tre avsnitt ned. Skjermen har et for blått bilde, den takler ikke helt å gjøre endringer når man bruker analog kabel og har 60hz refresh rate (dette gjelder modellen, ikke bare min, jeg sendte nemlig min inn på service og fikk tilbake en ny med samme problem).

Altså må jeg bruke DVI-tilkobling. Vel og bra skulle man tro, men det er ikke så enkelt. Med analog tilkobling har full kontroll over gamma-verdier, kontrast og lysstyrke, dette justeres på selve skjermen. Med digital tilkobling kan man ikke justere farger og kontrast på skjermen. Det betyr at jeg må rette dette i skjermkort-egenskapene (Har et ATI Radeon 9500 Pro).

Det jeg gjør er å sette blåverdien en smule lavere, og sette lysstyrken litt lavere (kan ikke justere kontrast via software). Da blir fargene riktige, og rutenettet på høyresiden av hardware.no kommer fram (jeg bruker dette som en test på om kontrast/lys er stilt inn riktig).

Vel og bra. Problemet kommer dersom jeg logger av og på som en annen bruker (i XP), ved restart, ved kjøring av Photoshop (jeg bruker bevisst ikke Adobe Gamma, det får holde med et sett av innstillinger for skjermen som kjøres på en gang), eller ved spill. Battlefield 1942 for eksempel, så alltid bra ut før men med dette oppsettet ligger det en grønnbrun hinne over det hele. Verdiene blir satt til standard igjen. Jeg åpner skjermegenskaper, trykker avansert, og idet jeg trykker fanen for "Farge" så blir innstillingene satt til det jeg har valgt igjen. Disse andre programmene "Hijacker" altså fargeinnstillingene på en eller annen måte, samt at de "dør ut" når man slår av maskinen. Er det noen måte å få de til å holde seg konstante?

Endret av NuB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...