Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

bli alvorlig syk, hvis man bor alene?

Gjest 61e9c...a4d

Anbefalte innlegg

Gjest 61e9c...a4d

Jeg leste en historie om en kvinne som hadde blitt dårlig, hostet, ble slapp og med frysetokter, og så videre. Men at hun trodde det bare var influensa, eller noe. Men når ektemannen ser at hun var blå på leppene, kontaktet de umiddelbart sykehus. I virkeligheten var det blodforgiftning, og hun havnet i koma kort tid etter at hun havnet på sykehus.

Men hva om en person bor mutters alene, og ingen andre legger merke til symptomer. Og så blir man for eksempel blå på leppene, samtidig som man sover. Risikerer man å dø i søvne av for eksempel blodforgiftning, eller andre ting, hvis sykdommen er alvorlig nok? 

Anonymous poster hash: 61e9c...a4d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er faktisk et interessant poeng. Man har lavere terskel for å legge inn pasienter på sykehus eller kommunal akutt døgnpost dersom en alene-boer kommer til legevakt, kontra en som har samboer. Å sende hjem en pasient uten nettverk er det faktisk litt risiko i.

Bor man alene, så bør man kjenne til når man skal oppsøke lege. Er man blitt syk, så gjør som Dubious - sett et termometer i rompa og når feber viser sitt nærvær, så har man lov å få en legevurdering. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132
AnnonymG skrev (På 15.8.2021 den 1.52):

Å sende hjem en pasient uten nettverk er det faktisk litt risiko i.

Det tror jeg sykehusene dr.... i. Av erfaring vet jeg at pas blir sendt hjem fra akutten uten at noen spør om noe. Siste nytt var en nyoperert pas som hadde fått behandlet en sprukket blindtarm. Dvs "appendisitt med generalisert peritonitt". Føyset ut på en søndag. Pas fikk beskjed om å oppsøke døgnåpent apotek og løse inn resepter (som de glemte å gi han). Det var to dager etter operasjon. Fastlegen hans sa at det ikke var noen vits å klage, da det ikke ville føre til noe. Der fikk han resepter som fastlegen måtte ringe og få klarhet i først, 4 ulike med. Han hadde ikke fått noe profylaktisk mot trøske, som hadde spredd seg til hele munnhulen og blødde. Selv en ukvalifisert forstår at det er direkte farlig å bli syk og ikke ha noen som passer på. Dette er bare en liten episode av en rekke andre jeg har sett, og jeg kan tenke meg hva tallet blir når man ganger det opp med antallet pas på alle sykehus i Norge. Trolig dør 5000 mennesker i året av feilbehandling. En fagutddannet slektning avverget 5 ulike feil på en mnd med sin syke innlagte ektemann bare ved å sjekke hva helsepersonellet gjorde.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Dart said:

Det tror jeg sykehusene dr.... i. Av erfaring vet jeg at pas blir sendt hjem fra akutten uten at noen spør om noe. Siste nytt var en nyoperert pas som hadde fått behandlet en sprukket blindtarm. Dvs "appendisitt med generalisert peritonitt". Føyset ut på en søndag. Pas fikk beskjed om å oppsøke døgnåpent apotek og løse inn resepter (som de glemte å gi han). Det var to dager etter operasjon. Fastlegen hans sa at det ikke var noen vits å klage, da det ikke ville føre til noe. Der fikk han resepter som fastlegen måtte ringe og få klarhet i først, 4 ulike med. Han hadde ikke fått noe profylaktisk mot trøske, som hadde spredd seg til hele munnhulen og blødde. Selv en ukvalifisert forstår at det er direkte farlig å bli syk og ikke ha noen som passer på. Dette er bare en liten episode av en rekke andre jeg har sett, og jeg kan tenke meg hva tallet blir når man ganger det opp med antallet pas på alle sykehus i Norge. Trolig dør 5000 mennesker i året av feilbehandling. En fagutddannet slektning avverget 5 ulike feil på en mnd med sin syke innlagte ektemann bare ved å sjekke hva helsepersonellet gjorde.

Dette skal ikke skje, og det er uverdig for dem det gjelder. Selv om man har noen personlige opplevelser i negativ retning, så er det allikevel ikke representabelt for hvordan sykehussystemet fungerer som helhet. Det må noen tall på bordet for å belyse hvor mange slike negative hendler som skjer. Personlig opplever jeg god praksis på sykehus, og sjeldent at pasienter opplever jamfør din historie. Det er viktig at hver enkelt lege og sykepleier tar ansvar for pasientene slik at de er best mulig ivaretatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AnnonymG skrev (9 timer siden):

Dette skal ikke skje, og det er uverdig for dem det gjelder. Selv om man har noen personlige opplevelser i negativ retning, så er det allikevel ikke representativt for hvordan sykehussystemet fungerer som helhet. Det må noen tall på bordet for å belyse hvor mange slike negative hendler som skjer. Personlig opplever jeg god praksis på sykehus, og sjeldent at pasienter opplever jamfør din historie. Det er viktig at hver enkelt lege og sykepleier tar ansvar for pasientene slik at de er best mulig ivaretatt.

Nå tenkte jeg og to andre litt over hva vi har opplevet fra offentlig helsevesen. Til sammen har vi opplevet to straffbare handlinger, to forfalskninger av journal/epikrise, to resepter med feil navn, fire manglende behandlinger pga feil diagnose, tre tyverier av medikamenter, et tyveri av penger, et tilfelle av årelangt tyveri av dement sine penger ved å kjøpe varer hver dag til seg selv som pas betalte, og noen tvilsomme tilfeller til. Åtte mennesker mener vi å ha truffet som ikke gjorde jobben sin og ikke passet til den. Rykter har vi sett bort fra.

Dette er bare tre menneskers opplevelser. Gange med antallet pasienter og det blir formidabelt. Statistisk blir det å spørre og analysere flere, pluss minus løgner. 

Tilfelle B: gammel mann med slag. Kan ikke snakke og er dement. Får lungebetennelse og sendes fra sykehjem til Ullevål for behandling. Tilbake etter 6 dager. Det er ikke skiftet bleie og gubben har store smertefulle bleiesår. De på sykehuset sa at de ikke hadde fått epikrisen og ikke visste at han brukte bleier. Amb sjåfør hadde gitt epikrisen til mottaket og jeg så den på sykehuset. Mannen hadde store smerter og det tok to -tre uker før han var rimelig fin igjen. Alle de berørte akket og oiet seg, men ingen gjorde noe. Jeg klaget men klagen ble avvist fordi epikrisen "ikke hadde ankommet". Ingen etterlyste den etter at han kom. Og dette er profesjonelle voksne damer. 6 personer klarte ikke denne oppgaven.

Representatvivt? Nei jeg håper da ikke det........

Lenke til kommentar
14 hours ago, Dart said:

Nå tenkte jeg og to andre litt over hva vi har opplevet fra offentlig helsevesen. Til sammen har vi opplevet to straffbare handlinger, to forfalskninger av journal/epikrise, to resepter med feil navn, fire manglende behandlinger pga feil diagnose, tre tyverier av medikamenter, et tyveri av penger, et tilfelle av årelangt tyveri av dement sine penger ved å kjøpe varer hver dag til seg selv som pas betalte, og noen tvilsomme tilfeller til. Åtte mennesker mener vi å ha truffet som ikke gjorde jobben sin og ikke passet til den. Rykter har vi sett bort fra.

Dette er bare tre menneskers opplevelser. Gange med antallet pasienter og det blir formidabelt. Statistisk blir det å spørre og analysere flere, pluss minus løgner. 

Tilfelle B: gammel mann med slag. Kan ikke snakke og er dement. Får lungebetennelse og sendes fra sykehjem til Ullevål for behandling. Tilbake etter 6 dager. Det er ikke skiftet bleie og gubben har store smertefulle bleiesår. De på sykehuset sa at de ikke hadde fått epikrisen og ikke visste at han brukte bleier. Amb sjåfør hadde gitt epikrisen til mottaket og jeg så den på sykehuset. Mannen hadde store smerter og det tok to -tre uker før han var rimelig fin igjen. Alle de berørte akket og oiet seg, men ingen gjorde noe. Jeg klaget men klagen ble avvist fordi epikrisen "ikke hadde ankommet". Ingen etterlyste den etter at han kom. Og dette er profesjonelle voksne damer. 6 personer klarte ikke denne oppgaven.

Representatvivt? Nei jeg håper da ikke det........

Dere har hatt noen dårlige opplevelser med helsevesenet, det er det ingen tvil om. Dette helsevesenet består av mange mennesker. Mange samvittighetsfulle mennesker som jobber dag og natt for at du og jeg skal kunne bli ivaretatt døgnet rundt. Min opplevelse er at pasienter blir godt ivaretatt, helsehjelpen ytes til det fulle av engasjerte og motiverte helsearbeidere - sykepleiere, leger, bioingeniører, helsefagarbeidere, portører, sekretærer osv. Jeg vet at avvikshendelser forekommer, men jeg kjenner meg ikke igjen at det du beskriver i det hele tatt. Tvert imot. Vi har åpenbart helt ulike opplevelser. 

Norge har akkurat blitt låret til et av verdens beste helsevesener; https://www.nrk.no/urix/norge-topper-karing-over-verdens-beste-helsevesener-1.15606033 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vårt helsevesen er bra. Det koster dobbelt så mye per seng, per pasient, per liggedøgn og per behandling. Vi behandler halvparten så mange pas pr krone. Sammenlignet med Tyskland, England og Spania. Andel offentlig ansatte er 40 % mens de andre nevnte landene har 14% andel. Sverige har 25%. En nobelprisvinner i økonomi sa at en andel på 25% er maks før det blir selvdrevet og alle veier tilbake stenges. 

Et stort privat sykehus i Norge opererer 4 ganger så mange hjertepasienter pr spesialistkirurg som de offentlige sykehusene. 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Norge skal bruke 240 mrd på helse og omsorg i år. Vi kan dele det på antall pas behandlet i sykehus. 

Det samme kan vi gjøre med Tyskland, England og Spania. Det vil si noe om penger hjelper så mye som vi tror?

De dyreste skolene i Norge presterer dårligst på eleveresultater, så det er ingen regel der. 
De dyreste er også de som oftest klager over for lite penger.

Vi forlater det og spør heller pasienter hvor fornøyd de er med behandlingen, selv om vanlige  pas ikke kan vurdere det. 

Eller vi kan spørre dem om effektiviteten, de kan ikke vurdere det heller. 

Og de vil ikke være negative i tilfelle de blir syke og blir gjenkjent som en "undergraver" og sladrehank. Da får de kanskje saltvann i stedet for Fentanyl mot smerter - eller de får amputert feil bein/arm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...