Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Integrert oppvaskmaskinen til kjøkken fra Ikea.

Anbefalte innlegg

Da er tiden kommet for å gå løs på kjøkkenet. Har bestemt meg for å kjøpe kjøkken hos Ikea, men hvitevarer andre steder. Men det virker å være vanskelig rundt oppvaskmaskin.

Har egentlig sett meg ut en fra ASKO, men vanskelig å finne ut om det kan brukes med Ikea eller ikke.

Noen som har en oversikt her over hva som passer sammen og ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Den første er ikke integrert.

Den andre krever først og fremst minimum 860mm fra gulvet til underkant av benkeplata. Passer dette? Det er også andre ting som bør sjekkes.

Det har du helt rett i. Var disse to modellene jeg fikk foreslått fra Elkjøp, så her kunne jeg gått på en blemme.

Kanskje jeg enkelt og greit må droppe ASKO å gå for Siemens, Bosch eller Electrolux som alle påstår de skal passe til Ikea. Eventuelt bare kjøpe oppvaskemaskin hos Ikea. 

Må si jeg ble ganske overrasket over at det skal være vanskelig å finne en oppvaskemaskin som passer til Ikea sine kjøkken. Skulle jo tro det var ganske utbredt.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje det er elkjøp sin informasjon som er feil og at den første kan brukes som helintegrert.

ProphetSe7en skrev (4 minutter siden):

Må si jeg ble ganske overrasket over at det skal være vanskelig å finne en oppvaskemaskin som passer til Ikea sine kjøkken. Skulle jo tro det var ganske utbredt.

Problemet er at du har plukket deg ut XXL-maskiner. Dette kan gi plassproblemer. Det du/dere først å fremst må få bestemt er maks høyde på benkeplaten. Deretter kan det velges oppvaskmaskin.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Da er tiden kommet for å gå løs på kjøkkenet. Har bestemt meg for å kjøpe kjøkken hos Ikea, men hvitevarer andre steder. Men det virker å være vanskelig rundt oppvaskmaskin.

Har egentlig sett meg ut en fra ASKO, men vanskelig å finne ut om det kan brukes med Ikea eller ikke.

Noen som har en oversikt her over hva som passer sammen og ikke?

Utfordringen er at IKEA har 80 cm høye fronter hvis det er snakk om integrert oppvaskmaskin. Mange maskiner er konstruert for max 77 eller 72,5 cm høye fronter. Sjekk monteringsanvisningen til aktuelle maskiner hvis et ikke er oppgitt i spesifikasjonene. Power har laget et søk så man kan se hva de har som passer til IKEA sine 80 cm fronter: https://www.power.no/search/?q=ikea

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Ser ut til at Elkjøp og whiteaway også har tilsvarende lister

https://www.whiteaway.no/ikea-kjokken-oppvaskmaskiner/#/

https://www.elkjop.no/cms/flexifit-integrerte-oppvaskmaskiner/flexifit-oppvaskmaskiner-som-passer-alle-kjokkenfronter/

Men det betyr ikke at jeg stoler blindt på disse listene av den grunn. 

Noen som vet noe om kvalitet på maskiner som Ikea selger?

Vil jeg møte på samme problemstilling ved kjøp av integrert stekeovn og kompaktovn?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at de Asko maskinene kan brukes med 80 cm fronter, men det kan hende at avstanden fra gulvet til underkant benkeplate må være litt høyere enn 860mm.

Ja, du kan møte på  problemstillinger med tilpasning av kjøkkenet til integrert stekeovn og kompaktovn. Dette gjelder alle kjøkken.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (22 minutter siden):

Noen som vet noe om kvalitet på maskiner som Ikea selger?

Sansynligvis samme som andre merker i samme prisklasse. Maskinene er produsert av kjente produsenter som Whirlpool, Electrolux, Bosch/Siemens. Det er ikke opplyst opphav på forhånd, men det er koder for produsent og oppgitte telefonnummer for service viser til kjente leverandører.

Sitat

Vil jeg møte på samme problemstilling ved kjøp av integrert stekeovn og kompaktovn?

Nei, problemet med IKEA er høyden på fronten på benkeskapene. Stekeovn er vanligvis null problem. For kompaktovn kan det kanskje finnes noen sære utgaver, men normalt ikke problem.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (18 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at de Asko maskinene kan brukes med 80 cm fronter, men det kan hende at avstanden fra gulvet til underkant benkeplate må være litt høyere enn 860mm.

Det skal fungere hvis oppgitte mål er korrekte. Men det kan hende at man må skjære litt i sokkellisten avhengig av listens høyde/dybde.

bilde.png.cea86d54661104e6a95c9a318bdcbef9.png

Lenke til kommentar

blir vel litt mere jobb og få montert frontplaten til oppvaskmaskinen,ikea selger vel noe tilbehør for og montere fronter på andre produsenter sine oppvaskmaskiner tror jeg,men de er ikke listet på sidene til ikea.

selv så valgte jeg oppvaskmaskin fra ikea,har fungert utmerket til nå i hvertfall

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt noen telefoner og vært litt rundt for å sjekke.

ASKO har noen modeller de skriver at passer med Ikea. For eksempel DFI4454MBXXL1 og DFI8457MBXXL. Jeg vet ikke hvordan fronten monteres på disse, men ser står at de passer med Ikea.

Bosch, Siemens har maskiner med VarioHinge som passer med Ikea.

Electrolux, AEG og hvertfall Whirpool har monteringsskinner som passer med Ikea på enkelte modeller.

Tror jeg får lage meg noen alternativer på hvitevarer, sammenligne funksjon/pris på Ikea med de store elektrokjedene å se hva jeg lander på. Den store fordelen for min del med Elkjøp er at jeg denne helgen får 31% avslag på hvitevarer, men jeg må da bestemme meg kjapt siden tilbudet utløper søndag.

Tror at oppvaskemaskin ikke er der jeg skal legge mest penger, så mulig jeg dropper ASKO av den grunn og heller legger litt mer penger i en større platetopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...