Gå til innhold

Tesla hevder de kan resirkulere 92 prosent av batteriene sine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjørn Sivertsen skrev (20 minutter siden):

Neinei.. Dette stemmer jo ikke..!

Ifølge skrivebordsoraklene her inne, så blir de (batteriene) enten kastet på havet, eller gjennvunnet av småbarn i Afrika, som står i kviksølv til knærne mens dem smelter dem over åpne bål..!

.. samt kommenterer til alle tider på døgnet, sverger til miljøvennlig diesel og avslutter kommentaren med rofl emo ( 🤣 ).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjørn Sivertsen skrev (1 time siden):

Neinei.. Dette stemmer jo ikke..!

Ifølge skrivebordsoraklene her inne, så blir de (batteriene) enten kastet på havet, eller gjennvunnet av småbarn i Afrika, som står i kviksølv til knærne mens dem smelter dem over åpne bål..!

"Å vi lo!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (55 minutter siden):

Det har du vel skrevet nå 3 ganger de siste 3 timene. Hva med en kilde?

I 2020 skrev BMW at de har 95% som målsetning (innen 2030?). Så kom det artikler om at de kanskje skulle klare 96% etter hvert. Så ja, skulle gjerne også hatt en kilde. Selv om det egentlig ikke er relevant for denne tråden.

Egentlig skjønner jeg ikke helt hvorfor han har heng seg opp i dette og spammer det i alle tråder der Tesla nevnes. Er det misunnelse tro?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (1 time siden):

Du har nokk ikke fått med deg den store økningen i elbil branner den siste måneden samt brannen i Tesla batterifabrikk i Australia .ikke alt kommer ut i norsk elbil sine nettsider .

Teslas batterifabrik i Australia? Tror du må begynne å lese annet en overskriftene 😂

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvis man tar batteriet i en el-bil ut av ligningen, så regner jeg med at resirkulering av el-biler og ICE-biler stort sett består av de samme bestanddelene. Plast, metall og glass.

 

En ICE-bil består av langt flere komponenter enn en el-bil, i hovedsak på grunn av motoren, og det er derfor mer komplisert å resirkulere en ICE-bil. Det er flere deler i en ICE-bil som må demonteres og sorteres for resirkulering.

 

Utover det er den store forskjellen mellom en el-bil og en ICE-bil at batteriet i en el-bil, som er en energibærer, kan resirkuleres med over 90%, og det etter mange års bruk.

 

I en ICE-bil er energibæreren enten diesel eller bensin, som representerer et rent forbruk og forurensning. Altså ingen resirkulering der - kun forurensning.

 

Så prosentmessig kommer en el-bil langt nærmere 100% i resirkulering av råmaterialer i en livsløpssyklus enn en ICE-bil, selv om 100% ikke er oppnåelig.

 

Allikevel er det forurensende ICE-biler enkelte fremdeles sverger til, med vikarierende argumenter, selv om det i kommentarfeltene kan virke som de representerer 60% av befolkningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla confirms that 100% of its scrapped batteries are recycled and 0% end up in landfills

https://www.teslarati.com/tesla-100-percent-battery-recycling-model/

Tesla’s business is built on the strength of the company’s battery innovations. From the days of the original Roadster to the launch of the Model S Plaid this year, it was evident that Tesla’s battery technology is a critical factor that allows the company to maintain its lead against competitors in the sustainable transportation market. 

Batteries, however, still tend to attract criticism, and a key talking point for anti-EV groups usually includes claims about how batteries could not be recycled. This idea was soundly debunked by Tesla in its 2020 Impact Report, with the company stating that 100% of its scrapped batteries are recycled, and 0% end up in landfills. In the recently-released document, Tesla stated that it had established an internal ecosystem to re-manufacture batteries coming from the field to Tesla service centers. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt urovekkende at TU hevder at de resterende 8% gårtapt blant annet gjennom fordampning. Ut fra dette skulle man tro at gjenvinningsprosessen var en massiv kilde til luftforurensning. Det er imidlertid ikke noe som tyder på det i Teslas egen rapport. 
 

92% gjenvinning nevnes ikke der. Det som nevnes, og som Sannsynligvis TU bygger sine 92% på, er at av 1000 KWh av råmaterialet så gjenvinnes 921 KWh. Det kan tolkes på mange måter, men fordampning av metaller er formodentlig kun en neglisjerbar del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (12 timer siden):

Du har nokk ikke fått med deg den store økningen i elbil branner den siste måneden samt brannen i Tesla batterifabrikk i Australia .ikke alt kommer ut i norsk elbil sine nettsider .

Vise til kilder du da, altså den store økningen fordelt på antall biler. Hvor stor økning ser vi fordelt på hver bil? Hva er sannsynligheten  nå ift si samme måned sist år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...