Redaksjonen. Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Tesla hevder de kan resirkulere 92 prosent av batteriene sine Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Model Y i bildet det nå liksom? Lenke til kommentar
Populært innlegg Bjørn Sivertsen Skrevet 13. august 2021 Populært innlegg Del Skrevet 13. august 2021 (endret) Neinei.. Dette stemmer jo ikke..! Ifølge skrivebordsoraklene her inne, så blir de (batteriene) enten kastet på havet, eller gjennvunnet av småbarn i Afrika, som står i kviksølv til knærne mens dem smelter dem over åpne bål..! Endret 13. august 2021 av Bjørn Sivertsen Stavefeil 15 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Det er i så fall veldig positivt og gode tal. Kva tal påstår andre produsentar dei kan resirkulere? 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Bjørn Sivertsen skrev (20 minutter siden): Neinei.. Dette stemmer jo ikke..! Ifølge skrivebordsoraklene her inne, så blir de (batteriene) enten kastet på havet, eller gjennvunnet av småbarn i Afrika, som står i kviksølv til knærne mens dem smelter dem over åpne bål..! .. samt kommenterer til alle tider på døgnet, sverger til miljøvennlig diesel og avslutter kommentaren med rofl emo ( 🤣 ). 2 Lenke til kommentar
molna Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Zeph: BMW ligger på 95% og har vel sagt at de skal opp på 98% om få år. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 molna skrev (22 minutter siden): Zeph: BMW ligger på 95% og har vel sagt at de skal opp på 98% om få år. Går uansett minst 10-15 år til de får noe volum som er verdt å regne på. Lett å skryte på seg tall om noe en skal gjøre langt frem i tid. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 27 minutes ago, molna said: BMW ligger på 95% og har vel sagt at de skal opp på 98% om få år. Det har du vel skrevet nå 3 ganger de siste 3 timene. Hva med en kilde? 2 Lenke til kommentar
Pål Hansen Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Klart det kommer inn få batterier da de fleste brenner opp 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Bjørn Sivertsen skrev (1 time siden): Neinei.. Dette stemmer jo ikke..! Ifølge skrivebordsoraklene her inne, så blir de (batteriene) enten kastet på havet, eller gjennvunnet av småbarn i Afrika, som står i kviksølv til knærne mens dem smelter dem over åpne bål..! "Å vi lo!" 1 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Hvem er det som brenner de? Ifølge Teslas siste rapport brenner fossilbiler 11 ganger oftere enn Tesla. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 trikola skrev (55 minutter siden): Det har du vel skrevet nå 3 ganger de siste 3 timene. Hva med en kilde? I 2020 skrev BMW at de har 95% som målsetning (innen 2030?). Så kom det artikler om at de kanskje skulle klare 96% etter hvert. Så ja, skulle gjerne også hatt en kilde. Selv om det egentlig ikke er relevant for denne tråden. Egentlig skjønner jeg ikke helt hvorfor han har heng seg opp i dette og spammer det i alle tråder der Tesla nevnes. Er det misunnelse tro? 5 Lenke til kommentar
Pål Hansen Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Du har nokk ikke fått med deg den store økningen i elbil branner den siste måneden samt brannen i Tesla batterifabrikk i Australia .ikke alt kommer ut i norsk elbil sine nettsider . 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Pål Hansen skrev (1 time siden): Du har nokk ikke fått med deg den store økningen i elbil branner den siste måneden samt brannen i Tesla batterifabrikk i Australia .ikke alt kommer ut i norsk elbil sine nettsider . Teslas batterifabrik i Australia? Tror du må begynne å lese annet en overskriftene 😂 9 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 (endret) AL123 skrev (1 time siden): Teslas batterifabrik i Australia? Tror du må begynne å lese annet en overskriftene 😂 For å ikke snakke om å lese alle ordene i overskriften. Endret 13. august 2021 av Egil Hjelmeland 4 Lenke til kommentar
Kritisk Skrevet 13. august 2021 Del Skrevet 13. august 2021 Hvis man tar batteriet i en el-bil ut av ligningen, så regner jeg med at resirkulering av el-biler og ICE-biler stort sett består av de samme bestanddelene. Plast, metall og glass. En ICE-bil består av langt flere komponenter enn en el-bil, i hovedsak på grunn av motoren, og det er derfor mer komplisert å resirkulere en ICE-bil. Det er flere deler i en ICE-bil som må demonteres og sorteres for resirkulering. Utover det er den store forskjellen mellom en el-bil og en ICE-bil at batteriet i en el-bil, som er en energibærer, kan resirkuleres med over 90%, og det etter mange års bruk. I en ICE-bil er energibæreren enten diesel eller bensin, som representerer et rent forbruk og forurensning. Altså ingen resirkulering der - kun forurensning. Så prosentmessig kommer en el-bil langt nærmere 100% i resirkulering av råmaterialer i en livsløpssyklus enn en ICE-bil, selv om 100% ikke er oppnåelig. Allikevel er det forurensende ICE-biler enkelte fremdeles sverger til, med vikarierende argumenter, selv om det i kommentarfeltene kan virke som de representerer 60% av befolkningen. 2 Lenke til kommentar
Leif Hansen Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Tesla confirms that 100% of its scrapped batteries are recycled and 0% end up in landfills https://www.teslarati.com/tesla-100-percent-battery-recycling-model/ Tesla’s business is built on the strength of the company’s battery innovations. From the days of the original Roadster to the launch of the Model S Plaid this year, it was evident that Tesla’s battery technology is a critical factor that allows the company to maintain its lead against competitors in the sustainable transportation market. Batteries, however, still tend to attract criticism, and a key talking point for anti-EV groups usually includes claims about how batteries could not be recycled. This idea was soundly debunked by Tesla in its 2020 Impact Report, with the company stating that 100% of its scrapped batteries are recycled, and 0% end up in landfills. In the recently-released document, Tesla stated that it had established an internal ecosystem to re-manufacture batteries coming from the field to Tesla service centers. 1 Lenke til kommentar
Jan K Andersen Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Litt urovekkende at TU hevder at de resterende 8% gårtapt blant annet gjennom fordampning. Ut fra dette skulle man tro at gjenvinningsprosessen var en massiv kilde til luftforurensning. Det er imidlertid ikke noe som tyder på det i Teslas egen rapport. 92% gjenvinning nevnes ikke der. Det som nevnes, og som Sannsynligvis TU bygger sine 92% på, er at av 1000 KWh av råmaterialet så gjenvinnes 921 KWh. Det kan tolkes på mange måter, men fordampning av metaller er formodentlig kun en neglisjerbar del. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Pål Hansen skrev (12 timer siden): Du har nokk ikke fått med deg den store økningen i elbil branner den siste måneden samt brannen i Tesla batterifabrikk i Australia .ikke alt kommer ut i norsk elbil sine nettsider . Vise til kilder du da, altså den store økningen fordelt på antall biler. Hvor stor økning ser vi fordelt på hver bil? Hva er sannsynligheten nå ift si samme måned sist år? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå