Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heving nybilkjøp - hva er rimelig frist for levering

Gjest 20f0e...80e

Anbefalte innlegg

Gjest 20f0e...80e

Har bestilt ny bil med kontraktsfestet levering senest uke 34. Når kontrakten ble signert i juni opplyste selger at bilen ville bli produsert i uke 29 og at dette var bekreftet ved fabrikk.

Nå i uke 32 kontaktet jeg selger og fikk vite at bilen ikke er produsert enda. Selger har aldri kontaktet meg etter at kontrakten ble signert for å varsle om forsinkelsen. Det finnes nå samme type biler på lager hos andre forhandlere, og jeg vurderer derfor å heve kjøpet hvis selger ikke klarer å levere i henhold til kontrakt.

Ut fra hva jeg har funnet ut må man gi selger varsel om heving med en rimelig forlenget frist for levering? Kan det være nok at jeg gir selger en måned ekstra på å levere? Eller vil en rimelig frist være lenger enn det?

Anonymous poster hash: 20f0e...80e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tryggeste er om du finner en lignende sak i arkivene til forbrukerklageutvalget.

https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget/forbrukerklageutvalget-sok-i-vedtak-for-2021

Jeg har en mistanke om at en bil er såpass dyr, kombinert med avansert produksjon, at heving av kjøp ikke mer lovlig før mange måneder etter leveringsdato. Det kan hende du har krav på lånebil, dekt ekstra kostnader eller lignende da.

Lenke til kommentar

Med mindre du har valgt noen ikke-standard kombinasjoner av utstyrsnivå og ekstrautstyr, burde vel forhandler kunne gi deg en bil fra en av de andre forhandlerne. Hvis det derimot er en spesialbestilling, så må du nok belage deg på å vente.

Lenke til kommentar
Gjest 20f0e...80e
Axefjord skrev (1 time siden):

Det tryggeste er om du finner en lignende sak i arkivene til forbrukerklageutvalget.

https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget/forbrukerklageutvalget-sok-i-vedtak-for-2021

Jeg har en mistanke om at en bil er såpass dyr, kombinert med avansert produksjon, at heving av kjøp ikke mer lovlig før mange måneder etter leveringsdato. Det kan hende du har krav på lånebil, dekt ekstra kostnader eller lignende da.

Ja, det er det jeg mistenker. At det må gå noen måneder før jeg eventuelt kan heve kjøpet. Og da har nok bilen jeg bestilte kommet til Norge. Det er da kanskje ikke noe poeng med heving. Mulig jeg heller skal foreslå gratis dekkhotell noen år eller lignende som "plaster på såret".

Nevnte lånebil for selger og han sa det kom an på hvor stor forsinkelsen blir. Han vil altså ikke gi lånebil med en gang leveringsfristen er overskredet.

Kajac skrev (1 time siden):

Med mindre du har valgt noen ikke-standard kombinasjoner av utstyrsnivå og ekstrautstyr, burde vel forhandler kunne gi deg en bil fra en av de andre forhandlerne. Hvis det derimot er en spesialbestilling, så må du nok belage deg på å vente.

Ja, det hadde vært en bra løsning, men forhandleren er en frittstående merkeforhandler med kun en filial/forhandler, og de har ikke noen biler på lager. Bilen er en blå Octavia hybrid stasjonsvogn med normalt utstyr og standard svart interiør.

Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Hva sier kontrakten din om forsinket levering?

Den sier ikke noe om det, bare at levering er antatt uke 33 og senest uke 34.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
7 minutes ago, Guest 20f0e...80e said:

Den sier ikke noe om det, bare at levering er antatt uke 33 og senest uke 34.

Høres merkelig ut. Det er jo kontrakten du har signert som regulerer leveransen. Jeg sjekket kontrakten for min forrige nybil (2019), der er kontrakten på 18 sider, hvorav mer en enn side beskriver konsekvenser ved forsinkelse.

Lenke til kommentar
Gjest 20f0e...80e
Slettet-fsaSP0zV skrev (37 minutter siden):

Høres merkelig ut. Det er jo kontrakten du har signert som regulerer leveransen. Jeg sjekket kontrakten for min forrige nybil (2019), der er kontrakten på 18 sider, hvorav mer en enn side beskriver konsekvenser ved forsinkelse.

Ser ut til at selger har glemt å printe ut/gi meg salgs- og leveringsvilkår. Fant nå en kontrakt fra forrige kjøp fra samme forhandler for 5-6 år siden, og der var det en side med vilkår på baksiden av kontrakten:

Forsinket levering

Blir bilen ikke levert til avtalt tid, og dette ikke skyldes kjøperen, kan kjøperen heve kjøpet dersom forsinkelsen er vesentlig. Er bilen levert, må hevingskravet framsettes innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen (f.kj.l.§19 og §23). Ved forsinkelse kan kjøperen kreve erstatning for påregnelig økonomisk tap som er en følge av forsinkelsen (f.kj.l.§24. jfr §52).

Det store spørsmålet er hva som defineres som en vesentlig forsinkelse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, Guest 20f0e...80e said:

Det store spørsmålet er hva som defineres som en vesentlig forsinkelse?

Kontrakten min (gjelder BMW) sier 6 uker. 

Lenke til kommentar

Det er ikke et lenger krav om at forsinkelsen er vesentlig for å kunne heve kjøpet, vesentlighetskravet ble opphevet fra 2014. Forbrukerkjøpsloven § 23 bestemmer at enhver forsinkelse kan gi grunnlag for å heve kjøpet. 

Hva som er en rimelig tilleggsfrist avhenger av kjøpsavtalen. Frister helt ned i tolv timer har i rettspraksis blitt akseptert som rimelig når kjøperen har et nokså øyeblikkelig behov for varen (f.eks. håndverkere som venter). I FTUs sak FTU-477-2017 ble ti dagers tilleggsfrist etter to måneders forsinkelse akseptert som rimelig. 

Ettersom levering er avtalt i uke 34 vil det imidlertid ikke være snakk om forsinkelse før mandag i uke 35, dvs. 30. august 2021. Hvis du skal vurdere heving allerede nå må vilkårene for heving ved forventet kontraktsbrudd være oppfylt. Disse følger av kjøpsloven § 62 jf. forbrukerkjøpsloven § 55. Her heter det at hvis det allerede nå er "klart" at det "vil inntre kontraktsbrudd som vil gi" hevingsrett kan man heve. 

Hvis forutsetningen for å levere i uke 34 var at bilen skulle være produsert i uke 29, dvs. ca. fem uker fra fabrikk til forbruker, så vil man e.m.m. ha grunnlag for heving nå. Det er klart at bilen vil bli forsinket - hvis den produseres førstkommende uke vil ikke levering skje før i uke 38. Dette innebærer forsinkelse og oversittelse av en eventuell rimelig tilleggsfrist. 

Ditt neste skritt bør være å varsle om at du kommer til å heve kjøpet dersom ikke selger "straks" stiller betryggende sikkerhet for rettidig levering, jf. kjøpsloven § 62 første ledd jf. forbrukerkjøpsloven § 55. Straks vil si i løpet av neste virkedag. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...