Gå til innhold

Tundra 1555P og Intels integrerte grafikk-kort

Anbefalte innlegg

Hei!

Siden dette er mitt første innlegg her vil jeg gjerne få starte med å takke alle seriøse(de fleste med andre ord) for gode og informative innlegg!

Så til mitt innlegg. Vet det har vært mange tråder omkring temaet, men ingen som konkret diskuterer dette, derfor velger jeg altså å starte en ny tråd om emnet.

Jeg har, som mange andre, seriøse planer om å kjøpe en bærbar pc. Jeg har sondert terrenget i lengre tid ut i fra følgende hovedkrav(utover opplagte ting som i dag er på alle nye bærbare modeller):

- God batterilevetid (helst 4 timer + )

- Lett (< 3 kg)

- Lite/Ingen støy

- God langringskapasitet (min. 60 GB)

- Godt arbeidsminne (helst 512 MB)

- Gode tilkoblingsmuligheter

- Pris under kr 15 000

Jeg representerer også en litt utypisk bruker, i alle fall blant oss yngre som er på dette forumet, da jeg ikke vil bruke PCen til spilling. Jeg bruker den derimot til alt annet som programmering, se på filmer, ulike programmer, "vanlig" surfing, og ja, dere vet.

Ut i fra disse kriteriene vurderer jeg altså Tundra 1555P som et godt kjøp. Mitt spørsmål er da spesielt om det integrerte grafikk-kortet er godt nok til mitt bruk? Jeg vil som sagt ikke utsette PCen for spilling, men er samtidig veldig kvalitetsbevisst på kvaliteten på øvrig bruk. Er det godt nok til dette? Har noen erfaringer fra bruk? (Ser dette er ankepunktet mot PCen i de fleste tester, uten at noen kommer med noen god utdyping av hvordan standarden er i forhold til bruk).

Er det for øvrig noen som bruker/har prøvd denne PCen og har spesielle kommentarer/synspunkter?

Er også veldig takknemlig for andre mulige gode kjøp (fortrinnsvis Centrino-PC eller en med "kun" Pentium M) jeg kan ha klart å utelatt i min søken. (Har sett på CL 50 fra Whitebox som et alternativ, men er litt skeptisk. Kanskje uten grunn :) )

mvh,

realisten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelsen i 2d er uklanderlig på Tundra 1555, slik som 2d-ytelsen på nærmest alle bærbare på markedet. Du har funnet en grei maskin for ditt behov, mener jeg.

Enkelt og greit svar, hæh? ;)

PS: Ettersom du nærmest bare skal skrive/arbeide og programmere på din fremtidige bærbare maskin, pass på at du stiller høye nok krav til touchpad/styrepinne og tastatur. Er en del som har brent seg på sånt. Men uansett har du 14 dagers angrerett ved fjernsalg, og det er ingen problemer å bruke denne så lenge du holder deg til seriøse og gode, gamle travere blant internettbutikkene. Personlig har jeg ingen erfaringer med 1555, men om jeg ikke husker helt feil har denne bare dessverre en såkalt 1-rekkers-linjeskift. Alltså at den er halvparten så stor som på vanlige tastatur, men dette er ofte en vanesak. Hører i alle fall at tastaturet er greit nok. Lykke til! :)

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Det er ett smart valg å velge en Pentium -M maskin. Da får du lenger batterilevetid og en maskin uten støy. Enkelte produsenter har stillt inn vifta til å starte på altfor lav temperatur spør du meg. Den enseste maskinen jeg vet man kan stille inn når viftene skal starte ved hjelp av ett eget program er Dell sine maskiner. Hadde jeg hatt noe annet enn min Dell 500m tror jeg at jeg faktisk hadde koblet ut vifa helt da prosessoren har innebygd temp sikring. Finnes faktisk maskiner som kobler ut vifta helt når den går på batteri og lar Intels throttling ta over istedet.

Grunnen til at testere sier at grafikkortet er dårlig er pga. 3D ytelsen ikke 2D ytelsen. 2D ytelsen altså bildekvaliteten er veldig bra såvidt jeg kan se i hvertfall.

Lenke til kommentar
Ytelsen i 2d er uklanderlig på Tundra 1555, slik som 2d-ytelsen på nærmest alle bærbare på markedet. Du har funnet en grei maskin for ditt behov, mener jeg.

Enkelt og greit svar, hæh? 

Hehe, jo takk for raskt og godt svar. :)

PS: Ettersom du nærmest bare skal skrive/arbeide og programmere på din fremtidige bærbare maskin, pass på at du stiller høye nok krav til touchpad/styrepinne og tastatur....

Godt poeng! Er det kanskje noen der ute som har erfaring fra bruk av Tundra og kan komme med synspunkter på tastaturets og touchpadens kvalitet? (Regner med at denne PCen er et aktuelt kjøpt for flere enn meg).

Lenke til kommentar

Siden du skal bruke den til programmering, så ville jeg gått for laptop med SXGA oppløsning (1400:1050). XGA-oppløsning (1024:768) blir for smått (eller for stort...)

Arbeidsflaten blir større. SXGA skjerm var et av mine hovedkriterier når jeg gikk til innkjøp av bærbar. Jeg programmerer ganske mye selv, og kan aldri gå ned i oppløsning igjen. Bare opp!

Lenke til kommentar

Ta en titt på Whitebox CL1557. Dette er en Tundra 1555 med Centrino 1,6, 512MB RAM, Radeon 9600 og SXGA. Jeg bestilte nettopp en slik med 80GB 5400RPM HDD, og får den for 15611,- inkl. mva. Denne modellen er ikke lansert ennå, og de som bestiller før den lanseres vil få den til samme pris som CL50. Når den blir lansert, vil den bli ca 2000 kr dyrere enn CL50. Whitebox sier den blir leveringsklar over helgen, men de har det ganske travelt der nede for tiden, så ta det med et Scania-lass med salt. Sjekk tråden "Whitebox, erfaringer?" for mer info.

Lenke til kommentar
PSData skal etterhvert også begynne å selge denne 1557 modellen med SXGA+ skjerm.

Har jeg også fått bekreftet.

Snakket med en på salg, han sa at de har allerede 1 inne, antageligvis vareprøve eller lignende som en heldig teknisk fyr leker seg litt med :p

Han visste ikke nøyaktig tidspunkt, men slutten av januar/begynnelsen av februar var det han sa.

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Takk for alle råd og innlegg!

Jeg har vurdert veldig frem og tilbake de siste dagene. Har vært i kontakt med både whitebox og PSdata. Etter en totalvurdering har jeg nå bestilt en noe endret Tundra 1555P, dvs. med dvd-brenner og 80 GB som tillegg. Så får vi se om jeg har gjort noe smart, eller ikke ;)

Med disse endringene oppfylles alle mine viktige krav, og faktisk billigere enn hva whitebox kan tilby gjennom CL 50. Ja, jeg vet jeg ikke får SXGA-skjerm og et godt grafikk-kort, som jeg kunne fått med CL 50. Men jeg skal ikke spille, synes 1024x768 er smått og oversiktlig nok og ville gjerne spare en tusenlapp!

En annen ting som fikk meg til å velge Tundra er forskjellen i størrelse, erfaring og "profesjonalitet" hos PSdata vs. whitebox. Her lest mye om venting, brutte løfter osv. her inne, og sammen med en heller stusselig hjemmeside gir dette meg ikke helt 100% lyst til å satse mange tusenlapper på dem. Muligens dumt, menmen. God risikovurdering er viktig i it-bransjen, lærer jeg jo på skolen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...