Gå til innhold

To kilometer ekstra: Tesla Model Y har fått WLTP-rekkevidde


Anbefalte innlegg

Veldig få har kjørt nokon av dei her i landet så langt, og neppe begge to, så det er vanskeleg å gje gode vurderingar i dag.

Tang er no tilgjengeleg for prøvekjøring og TMY vil vel bli det etterkvart òg. Både Tang og TMY blir i desse dagar levert ut til kundar, så det vil nok dukke opp mykje meir info utover hausten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Øystein Jakobsen skrev (17 timer siden):

Byd Tang og Model Y virker sammenlignbare i egenskaper og pris. Tang er noe mer påkostet utstyrsmessig (soltak, ventilerte skinnseter, suto dimming frontlys osv osv) mens model Y har litt lengre rekkevidde (tross mindre batteri?) Og bedre selvstyring og hurtiglading.

Model Y har soltak (glasstak) over hele kupéen.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Hanhijnn said:

Model Y har soltak (glasstak) over hele kupéen.

Dette setter ungen min veldig stor pris på i Model 3. Full utsikt oppover er veldig spennende når man passerer gatelys og trær 😅k0pOWvsvC7a_iz5NXz2DVEnQ78Dat8pLEtcyIRv3_18.jpeg.a5ea513ac903953e5f64d37109e14b63.jpeg

Men glasstaket har ikke bare fordeler da. På vinteren er det mye bråk av det om bilen er kald (is som skraper mot glasset) og det gir litt kulderas. Men siden Model Y er så effektiv er det jo bare å fyre litt ekstra.

Fordelen med glasstaket er at det stiver av bilen og gjør den enda sikrere i kollisjon.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Er WLTP kun testet på flat vei i konstant 90km/t? 

Nei wltp har en snitthastighet på ca 45km/h. Mange biler kjører raskere på langtur. Da er det interessant hvor langt de går med 90 110 og 130km/h. Her oppstår ofte relativt store avvik. Har man lavt internforbruk i bilen vil optimal rekkevidde komme ved lav hastighet. Har man større vil wltp bli dårlig mens 90km/h kan bli bedre. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Nei. WLTP testar over heile spekteret av hastigheiter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_Harmonised_Light_Vehicles_Test_Procedure

Akkurat, spørsmålet var egentlig retorisk og rettet mot trestein for å få han til å innse at forskjeller mellom to forskjellige test scenarioer ikke er helt uvanlig. En må gjerne si at WLTP er helt feil pga når jeg kjørte bilen til månen så fikk jeg andre tall. Men det gir ingen mening. Det er iallefall min mening om saken :) Og om noen biler treffer bedre på tallene enn andre er likegyldig i mitt hode, de bommer gjerne verre i andre test metoder. En må sammenligne likt mot likt. Altså bør en sammenligne WLTP tall mot WLTP test. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Nei wltp har en snitthastighet på ca 45km/h. Mange biler kjører raskere på langtur. Da er det interessant hvor langt de går med 90 110 og 130km/h. Her oppstår ofte relativt store avvik. Har man lavt internforbruk i bilen vil optimal rekkevidde komme ved lav hastighet. Har man større vil wltp bli dårlig mens 90km/h kan bli bedre. 

Se over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Akkurat, spørsmålet var egentlig retorisk og rettet mot trestein for å få han til å innse at forskjeller mellom to forskjellige test scenarioer ikke er helt uvanlig. En må gjerne si at WLTP er helt feil pga når jeg kjørte bilen til månen så fikk jeg andre tall. Men det gir ingen mening. Det er iallefall min mening om saken :) Og om noen biler treffer bedre på tallene enn andre er likegyldig i mitt hode, de bommer gjerne verre i andre test metoder. En må sammenligne likt mot likt. Altså bør en sammenligne WLTP tall mot WLTP test. 

Vi er ikke uenige der. Vltp mot vltp. 90km/h konstant mot 90konstant.

Poenget var at noen biler er optimalisert mot 45km/h andre mot 70 osv. Dette kan være nyttig å vite om du planlegger å kjøre bilen på landevei. Få kjører wltp syklus mange kjører 90km/h

Lenke til kommentar

Det er eit hav av måtar å kjøre ein bil på og det finnes ingen fasit på rekkevidde. Det beste er om du finn erfaringstal ved ulik bruk frå dei som allereie har bilen. Då får du reelle tall og kan enklare finne indikasjon på kva du kan vente for din bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (37 minutter siden):

Vi er ikke uenige der. Vltp mot vltp. 90km/h konstant mot 90konstant.

Poenget var at noen biler er optimalisert mot 45km/h andre mot 70 osv. Dette kan være nyttig å vite om du planlegger å kjøre bilen på landevei. Få kjører wltp syklus mange kjører 90km/h

Så du mener at en del av WLTP sin måling av tesla sine kjøretøy avviker mer enn andre? Kilde? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Dette setter ungen min veldig stor pris på i Model 3. Full utsikt oppover er veldig spennende når man passerer gatelys og trær 😅k0pOWvsvC7a_iz5NXz2DVEnQ78Dat8pLEtcyIRv3_18.jpeg.a5ea513ac903953e5f64d37109e14b63.jpeg

Men glasstaket har ikke bare fordeler da. På vinteren er det mye bråk av det om bilen er kald (is som skraper mot glasset) og det gir litt kulderas. Men siden Model Y er så effektiv er det jo bare å fyre litt ekstra.

Fordelen med glasstaket er at det stiver av bilen og gjør den enda sikrere i kollisjon.

Er det ikke en tverrstolpe omtrent over nakkestøttene på Model 3?

Dette bildet er vel fra Model Y?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Så du mener at en del av WLTP sin måling av tesla sine kjøretøy avviker mer enn andre? Kilde? 

sier jeg det?

Jeg sier bare at max rekkevidde oppnås ved ulike hastigheter for ulike el biler. 
 

Når det er sagt så finnes det 100vis av metoder for å oppnå lang wltp rekkevidde. 
 

Alt fra hjulspissing til å kjøre uten kontakt med bremseklosser, dekktrykk og supersparsomme dekk med minimums mønster er brukt. samt andre teknikker som forvarmet batteri osv påvirker dette.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

sier jeg det?

Jeg sier bare at max rekkevidde oppnås ved ulike hastigheter for ulike el biler. 
 

Når det er sagt så finnes det 100vis av metoder for å oppnå lang wltp rekkevidde. 
 

Alt fra hjulspissing til å kjøre uten kontakt med bremseklosser, dekktrykk og supersparsomme dekk med minimums mønster er brukt. samt andre teknikker som forvarmet batteri osv påvirker dette.

Selvfølgelig, gjør de det. Bilene er ikke like IE de gir ikke likt resultat. Samme som 90kmt test ikke er lik som WLTP test og gir ikke samme resultat. Det du driver med er semantikk og prøver å finne plasser der Tesla feiler mens andre gjør det bedre for å statuere ett poeng. Det er ganske åpenbart, og de fleste ser det nok. 

Lenke til kommentar

Er det så store forskjellar då? Skal du maksimere rekkevidde er det vel 20-50 km/t som fungerer best for dei fleste bilane? Altså hastigheiter ein bortimot aldri har i timevis.

WLTP-metoden er variert nok til å vere ein grei målestokk for heile fjøla, men det er sjølvsagt forskjellar frå modell til modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...