Gå til innhold

Foreslår nye krav: Bare biler uten utslipp i det offentlige fra 2025


Anbefalte innlegg

Leiv Arne Marhaug skrev (17 minutter siden):

Rotevatn var mot dette vedtaket og argumenterte sterkt for at det ikke er noe som heter biogasskjøretøy

Vet ikke hva som var Rotevatns argument, men «biogasskjøretøy» er like lite en klasse kjøretøy som «biodieselkjøretøy». Dvs kjøper man et «biogasskjøretøy» er det ingenting som hindrer eieren i å kjøre på fossil gass (naturgass) og dermed bør man ikke differensiere på dette ved kjøp av kjøretøyet, men bare ved kjøp av drivstoffet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rotårsaken til store utslipp fra personbiltrafikk har vel å gjøre med hastighet og vekt. Når et 65 kilos menneske skal forflytte seg ved hjelp av et kjøretøy på et par tonn, så blir det store utslipp.

Kjøpte engang en importert Peugeot 104. Da den sto på vekta hos biltilsynet for å bestemme avgiftsklasse viste den 787 kilo. De ville ikke gi seg på at den veide mindre enn 800 kg. De hadde en katalog hvor bilen veide like over 800 kg. Men den hadde soltak. Det er så. Men hva veier en slik bil i dag?

Etter oljekrisen på 70-tallet skulle motorene bli mer drivstoffgjerrige, osv., men i ettertid har man kompensert med å øke vekten på bilene og doblet effekten på motorene. EU diskuterer vel å sette et hastighetstak på 90 km for å begrense energibruken. Tilbake til min Peugeot 104 som endelig fikk aksept for å veie mindre enn 800kg, så kunne Rotevann bestemme hvor store kjøretøy og hvilken hastighet som skal til for å flytte en offentlig ansatt, eller et offentlig tonn med nyttelast.

Kanskje vil "det grønne skiftet" globalt måtte omfatte noen begrensninger på hva en personbil skal være, og hva som er fornuftig ressursbruk. Det er et klimatiltak det også.

 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
43 minutes ago, NERVI said:

Når et 65 kilos menneske skal forflytte seg ved hjelp av et kjøretøy på et par tonn, så blir det store utslipp.

Ikke dersom kjøretøyet har 100 % regenerering. Nå er 100 % regenerering ikke mulig, men vekten betyr altså mindre jo bedre regenerering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

C1 kan maks kjøre 80, med dagens lover.
Når det nå planleggs veier med 110 så kommer de ikke til å kjøpe biler med maks 80 når de kan ha biler uten begrensning.

Det var da veldig bastant. Her kommer vel behovet for å kjøre på Dovrefjell med mer lastekapasitet til å trumfe behovet for å kjøre i 110. Per i dag ligger veiene over Dovrefjell på 80 og 90 km/h, og blir nok ikke endret med det første. Er mer på lavlandet de 110 og 120-veien vil komme i første omgang.

Jeg tror vi vil få se en blanding, noen klassifisert som B, noen som C1. Nettopp fordi det vil være flere hensyn man må vurdere opp mot hverandre.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Ikke dersom kjøretøyet har 100 % regenerering. Nå er 100 % regenerering ikke mulig, men vekten betyr altså mindre jo bedre regenerering.

Rullemotstand vil uansett være knyttet til vekt. Større vekt er lik mere motstand. Opp til 60-70km/h er rullemotstand ofte større enn luftmotstand.

Lenke til kommentar
On 8/13/2021 at 12:03 PM, Trestein said:

Rullemotstand vil uansett være knyttet til vekt. Større vekt er lik mere motstand. Opp til 60-70km/h er rullemotstand ofte større enn luftmotstand.

... som produserer varme. Denne kan jo i teorien gjenvinnes for å oppnå 100 %. Men da kommer vi bort i latterlige løsninger.

Poenget var og er: jo bedre regenerering jo mindre betyr vekten.

Endret av trikola
skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 13.8.2021 den 10.05):

Rotårsaken til store utslipp fra personbiltrafikk har vel å gjøre med hastighet og vekt. Når et 65 kilos menneske skal forflytte seg ved hjelp av et kjøretøy på et par tonn, så blir det store utslipp.

Du forveksler utslipp og energibruk. Det er hverken synonymt eller proporsjonalt ettersom man har flere teknologier å velge blant. Elbiler slipper for eksempel ikke ut et eneste gram CO2 eller NOx under kjøring. De har ikke en gang behov for eksosrør. Da spiller det ingen rolle for utslippet om man kjører 65 kg eller 2 tonn, eller om man kjører 90 eller 120 km/t eller om man har 1 tonn last eller bare en matpakke.

NERVI skrev (På 13.8.2021 den 10.05):

Kjøpte engang en importert Peugeot 104. Da den sto på vekta hos biltilsynet for å bestemme avgiftsklasse viste den 787 kilo. De ville ikke gi seg på at den veide mindre enn 800 kg. De hadde en katalog hvor bilen veide like over 800 kg. Men den hadde soltak. Det er så. Men hva veier en slik bil i dag?

Det har heldigvis skjedd på på sikkerhet siden den gangen. Produsenter som forsøker å bygge så farlige blikkbokser nå til dags får de heldigvis ikke godkjent. NCAP osv. Jeg har ikke noe i mot lav vekt, men tror karbonfiber er såpass dyrt at det ikke ville blitt salgbart i samme segment som Peugeot 104 og i hvert fall ikke noe som vil vinne anbud hos hjemmetjenesten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (På 13.8.2021 den 16.56):

Blir mange offentlige bygg som går opp i røyk når de skal ha elbilene til lading over natten

Visste du at elbiler brenner my sjeldnere enn tradisjonelle biler, selv når man kompenserer for andelsforskjellene i markedet?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Du forveksler utslipp og energibruk. Det er hverken synonymt eller proporsjonalt ettersom man har flere teknologier å velge blant. Elbiler slipper for eksempel ikke ut et eneste gram CO2 eller NOx under kjøring. De har ikke en gang behov for eksosrør. Da spiller det ingen rolle for utslippet om man kjører 65 kg eller 2 tonn, eller om man kjører 90 eller 120 km/t eller om man har 1 tonn last eller bare en matpakke.

Det har heldigvis skjedd på på sikkerhet siden den gangen. Produsenter som forsøker å bygge så farlige blikkbokser nå til dags får de heldigvis ikke godkjent. NCAP osv. Jeg har ikke noe i mot lav vekt, men tror karbonfiber er såpass dyrt at det ikke ville blitt salgbart i samme segment som Peugeot 104 og i hvert fall ikke noe som vil vinne anbud hos hjemmetjenesten.

Vel, det kan sikkert misforstås når jeg ikke forklarer at det kreves mye energi og implisitt genereres store utslipp i produksjon av et moderne kjøretøy på to tonn. Om det drives elektrisk eller med fossilt drivstoff under bruk blir eventuelt en forskjell i totalt utslipp som kommer over tid, osv. Det har seg slik at "sluttutslippet" av en batteribil er lavt hvis energien til bruk er lav, men det gjelder i hovedsak Frankrike og Norge og noen få andre land med "ren kraft". Kanskje kommer man da til slutt ned til ca. 40g CO2/kM. Hurtig innfasing av el-biler vil aksellerere globale utslipp på grunn av utslipp fra produksjonen slik det er i dag. Man burde i det minste kun gi tilskudd ved kjøp av elbil om man samtidig vraket sin kjørbare fossilbil.

Det er nok nødvendig å se på de totale forbruket av ressurser, om det er klima og miljø man skal ta hensyn til.

Og rullemotstanden er nok ganske proporsjonalt økende med vekte av kjøretøyet, og kan ikke "regenereres bort", heller ikke luftmotstsnden. Begge deler går til kråka, som man sier.

Og min Peugeot 104 kom nok aldr til å generere særlig store utslipp fra drivstoff, den nøyde seg med en halvliter - men var ikke bygd for dagens kollisjonstest, det er riktig.

En annen tilfeldighet er at jeg i 2006 dro til København og hentet hjem en brukt ThinkCity som hadde tilhørt Hjemmehjelpen i Tåstrup. Denne påskriften på bilen måtte jeg forøvrig innfinne meg med fordi plasten/fargen på bilen var solbleket, så skriften ble der etter at tapen var fjernet. I originalfargen. Erfaringen fra min tid som Think-eier var egentlig utgangspunktet for mitt spørsmål om hvilke kjøret.y man behøver for å transportere en offentlig ansatt innen kommunegrensen.

Jeg var førøvrig innom Tollboden med papirer og kvitteringen for min ThinkCity og betalte NOK 750,- i avgifter, men måtte vente flere uker på norsk Typegodkjenning hos det samme Biltilsynet som ikke ville tro sin egen vekt da jeg viste min Peugeot 104 uten soltak!

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Vel, det kan sikkert misforstås når jeg ikke forklarer at det kreves mye energi og implisitt genereres store utslipp i produksjon av et moderne kjøretøy på to tonn. Om det drives elektrisk eller med fossilt drivstoff under bruk blir eventuelt en forskjell i totalt utslipp som kommer over tid, osv.

Jeg svarte på ditt innlegg under her og lurer på hvordan du klarer å få produksjonsutslipp til å ha noen sammenheng med det?

Sitat

Rotårsaken til store utslipp fra personbiltrafikk har vel å gjøre med hastighet og vekt. Når et 65 kilos menneske skal forflytte seg ved hjelp av et kjøretøy på et par tonn, så blir det store utslipp.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Jeg svarte på ditt innlegg under her og lurer på hvordan du klarer å få produksjonsutslipp til å ha noen sammenheng med det?

 

Klima- og miljøargumentet er jo implisitt globalt, så jeg har for vane å ta med alt av innsatsfaktorer fra planeten vår. Da må man nødvendigvis tenke globalt også når det handles lokalt. Derfor denne sammenhengen. Så er det jo et økonomisk spørsmål i tillegg.

Suv-er er for øvrig verstingen av personbiler, men det er likevel i stor grad brukt som bybiler, osv.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...