Gå til innhold

Foreslår nye krav: Bare biler uten utslipp i det offentlige fra 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott! Det er jammen på tide med slike føringer på offentlige anskaffelser, nå som man kan få tilstrekkelig rekkevidde til fornuftige priser, og de viktigste kategoriene allerede har alternativer. Foreløpig er det litt tynt, for å si det forsiktig, for de som må ha pickups eller lette lastebiler, og sikkert endel anleggsmaskiner også. Men fortrinnsvis for persontransport og lett varetransport er man allerede godt dekket.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Blir ikke dette litt smør på flesk? De får jo uansett ikke kjøpt fossilbiler etter 2025 om politikerne holder ord. Man trenger jo ikke et forbud mot å kjøpe biler som ikke er å få kjøpt.

Så vidt jeg vet blir det ikke nødvendigvis forbud mot fossilbiler etter 2025, det er vel bare et mål at det da kun skal selges nullutslipp-biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Blir ikke dette litt smør på flesk? De får jo uansett ikke kjøpt fossilbiler etter 2025 om politikerne holder ord. Man trenger jo ikke et forbud mot å kjøpe biler som ikke er å få kjøpt.

Jeg forstår hva du mener, men det har aldri vært snakk om å forby salg av nybiler med forbrenningsmotor fra 2025. Det er kun et mål. Men det er smør på flesk i den grad at det ville vært tidendes politiske mageplask om det offentlige fremdeles kjøpte forbrenningsbiler etter 2025 :)

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Det vil nok bli en lang lang liste med unntak her, så hvorfor i det hele tatt nevne dette for media? Det først som slår meg er unntak for: sykebiler, brannbiler, biler til brannsjefer o.l, politibiler, alle typer militærbiler inkl heimaværnet og sivilforsvaret, biler til vannverk, biler til kraftselskaper, nettselskaper, Statnett osv, biler til regjering, konge og andre vip-personer. Listen er sikkert mye lenger...

Endret av MrAHB
Lenke til kommentar
MrAHB skrev (15 minutter siden):

Det vil nok bli en lang lang liste med unntak her, så hvorfor i det hele tatt nevne dette for media? Det først som slår meg er unntak for: sykebiler, brannbiler, biler til brannsjefer o.l, politibiler, alle typer militærbiler inkl heimaværnet og sivilforsvaret, biler til vannverk, biler til kraftselskaper, nettselskaper, Statnett osv, biler til regjering, konge og andre vip-personer. Listen er sikkert mye lenger...

Alle disse samlet er vel et fåtall i forhold til hjemmetjeneste, park og anlegg, diverse persontransport, renholdspersonell, renovasjon, catering, sykehjemstransport, etc. Og alle disse du nevnte trenger ikke at 100% av bilene går på flytende drivstoff heller. Statnett trenger nok noen i starten for å kjøre offroad på Dovre, men neppe for å sjekke opp nettstasjonene i Oslo by.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (8 minutter siden):

Alle disse samlet er vel et fåtall i forhold til hjemmetjeneste, park og anlegg, diverse persontransport, renholdspersonell, renovasjon, catering, sykehjemstransport, etc. Og alle disse du nevnte trenger ikke at 100% av bilene går på flytende drivstoff heller. Statnett trenger nok noen i starten for å kjøre offroad på Dovre, men neppe for å sjekke opp nettstasjonene i Oslo by.

Offroad på Dovre kan de gjøre i Ford Lightning eller Hummer EV, om de blir godkjent som personbiler i Norge.
Elektriske varebiler fikk unntak, så hvorfor ikke pickups?

Mange av de resterende på listen din kjører allerede elbil, eller har biler som snart må byttes ut med elbil.
Trondheim Kommune, og kirkegårdene har mange elektriske kjøretøy, ikke bare personbiler.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Offroad på Dovre kan de gjøre i Ford Lightning eller Hummer EV, om de blir godkjent som personbiler i Norge.
Elektriske varebiler fikk unntak, så hvorfor ikke pickups?

Mange av de resterende på listen din kjører allerede elbil, eller har biler som snart må byttes ut med elbil.
Trondheim Kommune, og kirkegårdene har mange elektriske kjøretøy, ikke bare personbiler.

Ja, jeg vet. Jeg bare ramset opp ting som er enkle å elektrifisere (mange av dem er allerede elektriske mange steder, som du påpeker), som et svar mot påstanden til MrAHB at det ville bli så mange unntak. Jeg tror unntakene blir et lite fåtall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stavanger kommune vedtok dette i ca. 2012, og har fortsatt mange fossilbiler. Årsaken er leasing, unntak, og kommunesammenslåing.

2025 er vel litt lite ambisiøst, og heller omtrent på trenden, hva som uansett ville skjedd. Istedenfor burde de startet umiddelbart og gitt unntak på de verste flokene. Da ville vi realistisk nærmet oss null fossil i 2025-2028.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Offroad på Dovre kan de gjøre i Ford Lightning eller Hummer EV, om de blir godkjent som personbiler i Norge.
Elektriske varebiler fikk unntak, så hvorfor ikke pickups?

Mange av de resterende på listen din kjører allerede elbil, eller har biler som snart må byttes ut med elbil.
Trondheim Kommune, og kirkegårdene har mange elektriske kjøretøy, ikke bare personbiler.

De trenger vel ikke å klassifisere ned alle til B, kan gi folk som ikke allerede har det, kurs til C1. Så kan de utnytte full kapasitet på de bilene.Husk at mange av disse må kunne håndtere flere kjøretøy, så da er gjerne førerkortet i orden.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

De trenger vel ikke å klassifisere ned alle til B, kan gi folk som ikke allerede har det, kurs til C1. Så kan de utnytte full kapasitet på de bilene.Husk at mange av disse må kunne håndtere flere kjøretøy, så da er gjerne førerkortet i orden.

C1 kan maks kjøre 80, med dagens lover.
Når det nå planleggs veier med 110 så kommer de ikke til å kjøpe biler med maks 80 når de kan ha biler uten begrensning.

Lenke til kommentar

Rotevatn forsøker tydeligvis å omgå/ignorere Stortingsvedtak. I vår gjorde Stortinget blant annet dette vedtaket:

"Stortinget ber regjeringen om å endre bruken av begrepet nullutslipp i alle statlige målsettinger og planer til nullutslipp og biogass, dette i den hensikt å likebehandle biogass med elektrisitet og hydrogen, og denne begrepsbruken skal gjelde allerede vedtatte og fremtidige planer."

Rotevatn var mot dette vedtaket og argumenterte sterkt for at det ikke er noe som heter biogasskjøretøy, litt artig da at Enova (som er underlagt Rotevatn) reklamerer for støtte til kjøp av biogasskjøretøy.

Skjønner ikke helt hva Rotevatn har imot biogass, men dersom prognosene foran høstens valg stemmer er han heldigvis ute av departementet snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...