Redaksjonen. Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Teslas batteriprodusent hevder gjennombrudd for natrium-ion-batterier – forsker er skeptisk [Ekstra] Lenke til kommentar
knuterikb Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Det er viktig at man ikke forkaster Litium som materiale pga *dagens* utfordringer med produksjonen av Li. Disse 'sjøene' som det er snakk om er for det første helt døde og livløse, så det går ikke akkurat utover lokalt dyreliv eller planteliv å hente ut Litium fra de. For det andre så inneholder havet enormt mye mer Li enn vi noen gang vil få bruk for til batterier, og her på tu.no har det jo vært skrevet om utvinning av Li fra havet allerede. ref: https://www.tu.no/artikler/forskere-utvinner-litium-for-batterier-fra-sjovann/511010 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Hva skjer med overskriften? 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Hovedfordelen mad natrium vs lithiumbatterier er etter hva jeg kan se at de kan bruke en vannbasert elektrolytt, noe som i så fall vil ha en vesentlig effekt på sikkerheten. Forskning på Na batterier dreier seg forøvrig om kostnadsoptimering i all hovedsak så det er mest forsket på Fe/Mg baserte katoder og man har unngått Ni/Co basert. Hovedulempen er at Na+ et et tyngre ion med dobbelt så stor radius som Li+ CATL later til å være på dette sporet med ferrocyanid (Preussisk blå, eller preussisk hvit i sin sodierte form) katode (?) og vannbasert elektrolytt etter hva jeg kan finne. Men her er det godt mulig at det skjuler seg en del hemmeligheter. Energitettheten blir ganske lav, men de skal etter sigende fungere bra ved lav temperatur så potensiellt en erstatning for LiFePO4 celler? Til redaksjonen: Hver gang jeg tenker at jeg kanskje burde betalt for abonnement så produserer dere åpenbare clikcbaitoverskrifter, og da slår jeg det fra meg nok en gang. Dere er ikke VG eller dagbladet. Clickbait blir bare for dumt ut i et teknisk tidsskrift. 2 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 Det mest interessante her, siden nyheten er noen uker gammel er vel at TU refererer til CATL som "Teslas Batteriprodusent". Teslas batteriprodusent sin hovedkonkurrent burde det vel stått.... 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 sverreb skrev (4 timer siden): Energitettheten blir ganske lav, men de skal etter sigende fungere bra ved lav temperatur så potensiellt en erstatning for LiFePO4 celler? Sist gang jeg så et intervju om natrium-ion batterier, så var det diversifisering bort fra kun lithium-ion siden flaskehalsene i å få tak i det (battery grade litium) kan snurpe seg igjen over litt tid. Ikke det at de antok at natrium-ion batterier ville være bedre enn alternativet, men at det vil være fint å kunne produsere noe i det hele tatt. Blir det ei mangel på lithium-ion et tidspunkt, så kaster nok de fleste seg over det "nest-beste" kun for å få solgt produktene sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå