Gå til innhold

Naf vil at reise- og næringslivet bygger flere elbilladere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikkje dette presse seg fram "av seg sjølv" etterkvart? Særleg for hotell så vil nok det å kunne tilby parkering og lading til sine gjester være eit viktig konkurransefortrinn på lik linje med andre tenestetilbod for å få gjestane til å velje akkurat det hotellet. Særleg når det blir så mange elbilar at det er få tilgjengelege ladetilbod så blir nok det å kunne lade bilen i løpet av natta like viktig som at hotellet har parkeringstilbod, eller at hotellet serverer frukost.

Kjøpesenter og liknande vil nok utvide med fleire ladeplassar etterkvart som ein finn det kostnadssvarande.

At reise og næringslivet skal bygget ut ladekapasitet utan å at det lønner seg økonomisk vil nok være litt vel optimistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Naf mener ladeinfrastrukturen langs norske veier er under pari.

– Det mangler 500 hurtigladere langs veiene. Samtidig stiger elbilsalget år for år, og i år kommer det rundt 100.000 nye elbiler på veiene. Derfor vil behovet for lading på hoteller, kjøpesentre, utfartsparkeringer, alpinanlegg, museer og andre steder hvor det er naturlig å stoppe bilen en stund, bare vokse framover, sier Ryste.

Tror vi heller kan si er mangel på oversikt over ladere og totalpriser? Skal man velge å prioritere hurtiglading av nissan leaf? ellers kan man forvente å få ladning inkludert i parkeringsprisen? skal laderleverandøren ta risikoen for brann slik med hydrogen? Ellers er det risikoen til bilprodusenten og forsikringen? slike ting er vel med på å øke prisene og gjøre det usikkert for de som lader? Muligens er mangel på ladeplasser ofte er det i bestefall 6 ladepunkter per storsenter\butikk med rundt 30 kr i pris for parkering og pris, Og om det skal være egen tjeneste eller seperat med offentlig parkering for disel\bensin? For i snitt vil nok prisene økes. Er dyrere å tilby elbil ladning og samtidig ha penger å dekke slitt vei på markering. Hvem som regulerer prisene kan jo diskuteres ofte kommumen på offentlig parkeringsplasser.

Hvem har rett på parkering med ladning? problemet med treg lading at det er ulempe til 30 kr dagen eller 26 kr timen burde prissystemet vært anerledesi f.eks gjøvik? på hurtigladning er de som står lengst som må betale mest. Er også problemet med denne prisen ikke dekker utgifter med oppgradering og vedlikehold av strømnettet.

Så har vel fleste rike råd å betale 17 kr liten for bensin\disel, så er vel ikke synd på elbil eierere som å betale 10 kr kilowatt i tilegg til 5-10 kr minuttpris for hurtigladning blir fort samme pris for disel\bensin for drivstoff.

De som selger strøm på bensinstasjonen vil mene økte priser vil gi høyere lyst å invistere i ladning. Da nytter det ikke med lav pris. Siden skal 300 kw\t blir standard må prisene økes. Hjelper lite med inkludert ladning i parkering siden det vil gjøre BKK og andre nedprioriter utbygging.

Så er vel ikke ladeprisene størst problem med elbil i dag, er vel heller systemet som gjør at prisene ved 1000 kw\t omtrent må til før vi kan lade elbil med samme hastighet som disel\bensin full ladning på 1 minutt\30 sekunder. Prisene er blir fort 500 kr per ladning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet her er nok høy investeringskostnader og forholdsvis kort sesong. Samtidig har bilene lang rekkevidde og dermed begrenset ladebehov, vi har nok også begrenset betalingsvilje mot hurtiglading. Det blir nok derfor viktig å holde kostnadene nede.

Tesla har kommet med Wall Charger Gen 3. Denne skal kunne lastbalansere mot 16 andre bokser og koster 5000 kroner inkl kabel. Lignende løsning fra Easee eller Zaptec koster 15000 kroner per ladeboks, så er godt mulig at vi fremover vil se at det løsner litt i dette markedet også. Prisene på lastbalanserte anlegg er nok på tur ned, når Tesla kommer inn i dette markedet. Når kostnadene blir 1/2 - 1/3 av dagens for tilrettelegging av ladeanlegg vil det sannsynligvis medføre en god del flere destinasjonsladere.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (43 minutter siden):

Problemet her er nok høy investeringskostnader og forholdsvis kort sesong. Samtidig har bilene lang rekkevidde og dermed begrenset ladebehov, vi har nok også begrenset betalingsvilje mot hurtiglading. Det blir nok derfor viktig å holde kostnadene nede.

Tesla har kommet med Wall Charger Gen 3. Denne skal kunne lastbalansere mot 16 andre bokser og koster 5000 kroner inkl kabel. Lignende løsning fra Easee eller Zaptec koster 15000 kroner per ladeboks, så er godt mulig at vi fremover vil se at det løsner litt i dette markedet også. Prisene på lastbalanserte anlegg er nok på tur ned, når Tesla kommer inn i dette markedet. Når kostnadene blir 1/2 - 1/3 av dagens for tilrettelegging av ladeanlegg vil det sannsynligvis medføre en god del flere destinasjonsladere.

 

Så er vel slik borettslag må betale ekstra for lading de ikke bruker så de sparer vel lite.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Wisd0m said:

Problemet her er nok høy investeringskostnader og forholdsvis kort sesong. Samtidig har bilene lang rekkevidde og dermed begrenset ladebehov, vi har nok også begrenset betalingsvilje mot hurtiglading. Det blir nok derfor viktig å holde kostnadene nede.

Tesla har kommet med Wall Charger Gen 3. Denne skal kunne lastbalansere mot 16 andre bokser og koster 5000 kroner inkl kabel. Lignende løsning fra Easee eller Zaptec koster 15000 kroner per ladeboks, så er godt mulig at vi fremover vil se at det løsner litt i dette markedet også. Prisene på lastbalanserte anlegg er nok på tur ned, når Tesla kommer inn i dette markedet. Når kostnadene blir 1/2 - 1/3 av dagens for tilrettelegging av ladeanlegg vil det sannsynligvis medføre en god del flere destinasjonsladere.

Det er nok en del forskjeller mellom hotellene for hvordan behov er. Skal man ellers gi lading til sine overnattingsgjester, vil mange ladeplasser være viktigere enn semihurtig eller hurtiglading.

For et hotell blir det et element med effekttariffen hvis man får en haug ladere. Som for hurtigladere, vil et stort antall ladere stille spesielle krav til el-infrastrukturen i området selv om hver bil kanskje bare hadde ladet med 16-20A. Lastbalansering og mange plasser må fortsatt gi en viss forutsigbarhet - dvs. at man ikke ender opp med at bilen knapt har fått strøm i løpet av en natt ved hotellet pga. det er såpass mange ladere som brukes samtidig.

Prisene du oppererer med her - er det Wall Charger enhetskost sammenlignet med boks+installasjon for de andre? 12-15k er typisk det Easee koster ferdig installert på en enebolig. Et element blir jo også hva det elektriske anlegget som må til for en rekke ladere koster. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Så har vel fleste rike råd å betale 17 kr liten for bensin\disel, så er vel ikke synd på elbil eierere som å betale 10 kr kilowatt i tilegg til 5-10 kr minuttpris for hurtigladning blir fort samme pris for disel\bensin for drivstoff.

De fleste har råd, ikke bare "de rike" - uten at det her defineres hva "rike" egentlig er. For de fleste med normal økonomi kan det være snakk om prioriteringer som må gjøres, mens utfordringer vil gjerne kunne være for "fattige", hvor økonomien knapt dekker basiskostnadene man har. Etter min definisjon, er man ikke rik så lenge man ikke er fattig.

Summene du nevner blir jo ellers ikke helt sammenlignbart. Sagt at du på 50kW hurtiglading lader 70% av et 50kW batteri på en halvtime, så kan man forenklet si at man i løpet av tiden trekkes det 35 kWt (om jeg forstår dette riktig - naturligvis er det vel ikke full effektivitet), som da med 10 kr per kWt er 350 kroner + 150 for tidsbruken med 5 kr minuttet. Dette gir deg i praksis kanskje 20-22 mil avhengig av veitype/kjørestil/effektiviteten til elbilen etc. 500 kr i diesel til 17 kr gir deg ca. 29 liter. Tatt utgangspunkt i forbruk på 0,65, så har du drivstoff til 45 mil. 0,65 er da mer blandet kjøring, mens den typiske dieselbilen nok er nede i 0,5 ved langkjøring.  

Lenke til kommentar
35 minutes ago, NULL said:

Det er nok en del forskjeller mellom hotellene for hvordan behov er. Skal man ellers gi lading til sine overnattingsgjester, vil mange ladeplasser være viktigere enn semihurtig eller hurtiglading.

For et hotell blir det et element med effekttariffen hvis man får en haug ladere. Som for hurtigladere, vil et stort antall ladere stille spesielle krav til el-infrastrukturen i området selv om hver bil kanskje bare hadde ladet med 16-20A. Lastbalansering og mange plasser må fortsatt gi en viss forutsigbarhet - dvs. at man ikke ender opp med at bilen knapt har fått strøm i løpet av en natt ved hotellet pga. det er såpass mange ladere som brukes samtidig.

Prisene du oppererer med her - er det Wall Charger enhetskost sammenlignet med boks+installasjon for de andre? 12-15k er typisk det Easee koster ferdig installert på en enebolig. Et element blir jo også hva det elektriske anlegget som må til for en rekke ladere koster. 

Easee Charge = ca. 15 kNOK eksl. Installasjon

Zaptec Pro = ca. 17 kNOK eksl. Installasjon

TWC gen 3 = 5 kNOk

Easee Home med 3 ladestasjoner blir nok ikke formålstjenelig for ladestasjoner. Tror derimot mange kan klare seg med 16 ladestasjoner per kurs, men da må man opp på Charge/Pro som er mye dyrere. Alle kostnader eksl. Installasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

For et hotell blir det et element med effekttariffen hvis man får en haug ladere. Som for hurtigladere, vil et stort antall ladere stille spesielle krav til el-infrastrukturen i området selv om hver bil kanskje bare hadde ladet med 16-20A. Lastbalansering og mange plasser må fortsatt gi en viss forutsigbarhet - dvs. at man ikke ender opp med at bilen knapt har fått strøm i løpet av en natt ved hotellet pga. det er såpass mange ladere som brukes samtidig.

Men et hotell betaler gjerne effektavgift allerede av peak effekten, og den er neppe på natta når det passer for gjestene å lade elbilene sine. Så da får hotellet mye billigere nettleie for strømmen til disse ladestasjonene hvis de holder seg under makseffekten på dagen. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (7 timer siden):

Easee Charge = ca. 15 kNOK eksl. Installasjon

Zaptec Pro = ca. 17 kNOK eksl. Installasjon

TWC gen 3 = 5 kNOk

Easee Home med 3 ladestasjoner blir nok ikke formålstjenelig for ladestasjoner. Tror derimot mange kan klare seg med 16 ladestasjoner per kurs, men da må man opp på Charge/Pro som er mye dyrere. Alle kostnader eksl. Installasjon.

Hva med elkjøp?

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/elmateriell/elbillader/180700/wallbox-pulsar-plus-elbillader-5-m-type-2-sort

Sitat

Pulsar Plus har integrert ladekabel og en ladeeffekt på opptil 22 kW.

https://prisguiden.no/kategorier/ladestasjon-og-elbillader

Problemet er vel heller noen biler kan få problemet med batteri og ladekontroller.

https://www.elbil24.no/nyttig/mange-hurtiglader-feil/73287244

Er man i et borettslag har de ofte egne avtaler med ladere. Som de gjør større avtale med en levrandør, prisene er deretter og mulighetene. Så fordel med å ha egen bolig ulempen blir med tanke på forsikring og brann og ligdene mange billige ladere gir lite beskyttelse her. Så det er vel viktig og gjøre god research for man kjøper særlig firma som har ofte kun 1 års reklamasjon. Noen ladere er beregnet for 400 volt TN nett og funger dårlig med 230 volt IT nett. Eller gir tregere ladning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...