Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Servantskap falt av veggen

Ry8icks

Anbefalte innlegg

Vi pusset opp badet for et par år siden og fikk installert et flott vegghengende servantskap. Under vask av badet, så falt servantskapet plutselig av veggen og skapet ble ødelagt (blant annet så sprakk selve servanten). Det var bare flaks at ingen ble skadet. Skapet er av merke Aura, har 2 skuffer og en bredde på 1 meter. Jeg vet ikke hva det veier, men vil tippe ca. 40 kg. I skuffene så hadde vi kun lette ting, for det meste håndklær. Det viste seg at skapet hang i bare 2 plugger på 6x30 mm. Veiledningen viser at skapet skal holdes oppe med 4 plugger (slik jeg tolket det), men det står ingenting i veiledningen hvilken dimensjon det skal være på hverken plugger eller skruer. Entreprenør har innrømmet at veiledningen ikke har blitt fulgt og har sagt seg villig til å henge opp et nytt skap, men at vi må betale halve regningen. Dette finner jeg urimelig og har mest lyst til å kontakte advokat. Jeg har snakker med en som jobber i rørleggerbransjen. Han sa at det beste er at vi bare betaler; går vi til advokat, så kan vi risikere å måtte ta hele regningen. Hva skal jeg gjøre? Bare bite det i meg og betale halvparten?

For info så har jeg lagt ved veiledning for oppheng av skapet:

https://www.macrodesign.no/media/wysiwyg/pdf/2018/101182 Monteringsanvisning Aura Kommod.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men hva er oppbyygingen av veggen da?om det er flis og litex,så skjønner jeg at skapet faller ned med 3cm skruer.

hengte vel opp skapet mitt med bare 2 skruer også mener jeg,men skruene var vel 3 ganger så lange,og gikk igjennom baderomsplater,og 22mm underpanel

Lenke til kommentar
Oter skrev (7 timer siden):

men hva er oppbyygingen av veggen da?om det er flis og litex,så skjønner jeg at skapet faller ned med 3cm skruer.

hengte vel opp skapet mitt med bare 2 skruer også mener jeg,men skruene var vel 3 ganger så lange,og gikk igjennom baderomsplater,og 22mm underpanel

Dette er sant, men ikkje særleg relevant for trådstarter. Trådstarter har fått skapet montert av entreprenør og skal såleis forvente at arbeidet blir fagmessig utført. Det å vurdere korleis skapet skal festast til den aktuelle veggen er ein del av den fagmessige vurderinga.

Hadde skapet våre festa med dei fire pluggane som monteringsrettleiinga nemner så vil ein nok ikkje kunne holde entreprenør ansvarleg med mindre det openbart at den med følgjande festeanordninga ikkje var sterk nok. Hadde det våre tilfellet så kunne trådstarter retta kravet mot produsenten av skapet.

Her tenker eg at rådet du har fått frå vennen din er fornuftig, få entreprenøren til å henge opp nytt skap og få rekning for halve kostnaden, og deretter kan du bestride rekninga som følge av at dette var reklamasjon. Kjem du ingen veg med saka utan at det blir for dyrt og tidkrevande så må du betale halve summen men du kan oppnå å få dette ordna gratis om du vinn fram. Om du ikkje let entreprenøren montere nytt skap så risikerer du å måtte betale fullpris til nokon andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Tenkte litt på det om å la det bare seile og så etterpå bestride regningen, men at jeg i alle fall måtte ta en siste prat med entreprenør. Jeg stilte ham et enkelt spørsmål: «Mener du at skapet er hengt opp på en fagmessig forsvarlig måte?». Etter litt fram og tilbake så innrømmet han at det nok ikke var det, eller at det i alle fall kunne vært gjort bedre (2 ekstra plugger). Etter dette så sendte jeg ham en mail, refererte til samtalen, og hvor jeg avslo tilbudet om å dekke halve kostnaden. Så her står saken nå, vet ikke helt hva som skjer. Sendte av gårde mailen i ett-tiden i dag, etter dette så har jeg ikke hørt fra han.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Case closed. Vi sendte saken over til vårt forsikringsselskap og etter et par dager kom det en takstmann. Han så på det havarerte skapet og pluggene, tok noen bilder og fikk navn og telefon-nummer til entreprenør. I dag ringte entreprenør og sa at han skulle henge opp et nytt skap og dekke alle kostnader. Så enkelt, vi burde sendt saken over til forsikringsselskapet med en gang.

• Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...