EngineeringStudent Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Hei, noen programmere der ute som kan tipse om hva man burde være på utkikk etter når man skal kjøpe pc? Skal blant annet programmere, bruke Linux o.l. tenker jeg behøver minimum 256gb SSD, 16 gb ram, i7, Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Dell XPS er et generelt godt valg, særlig om du tenker å kjøre linux som OS og ikke bare i et vm. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Thinkpad X1 Carbon bør være et solid valg om du har budsjett til det. Har XPS 15 selv, men er usikker på om jeg hadde gått den veien igjen. Styr gjerne unna Nvidia skjermkort om du ikke har behov for 3D ytelse. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Gavekort skrev (10 minutter siden): Styr gjerne unna Nvidia skjermkort om du ikke har behov for 3D ytelse. this NVIDIA i Linux er kilde til stadig frustrasjon. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 (endret) Ser fin ut denne (men Core i5 1135G7) Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14 82FX002RMX Bærbare datamaskiner specs - Teknisk Informasjon (prisjakt.no) (Det med Linux kjenner jeg ikke til) Endret 11. august 2021 av Svein M Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Mitt råd er stor nok skjerm med høy oppløsning så du slipper å scrolle rundt med frimerkeview på koden din. 1920x1080 i 15" er ganske brukbart. Du kan godt gå for Intel "skjermkort". DELL XPS 13 har 1920 x 1200 i oppløsning, men det er litt smått å bruke native så en ender som regel opp med å forstørre det for at det skal være lesbart. XPS er flott til Linux og anbefales ofte. Holder en knapp på en 15" som ikke har noe åpenbare problemer i Linux. Som regel kan en gå for de som leveres med Linux fra produsent eller legge seg på maskiner som har noen år på baken da de som regel da har blitt greit kompatible med Linux. Sjekk opp modellen litt før du kjøper så slipper du problemer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 vidor skrev (10 timer siden): Holder en knapp på en 15" som ikke har noe åpenbare problemer i Linux Dell har aldri gitt noen garanti for at XPS 15 fungerer med Linux. Det var knot å få til backlight, sleep, optimus og WiFi på min 7590. Jeg var ikke langt ifra å bare returnere den. At Dell er Linux-vennlig er bare tull, med mindre du går for en av de som leveres med Linux. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 (endret) Dell XPS 13 pleier å stå på slike lister, men det betyr ikke det samme som at alle modellene i hovedserien er bra. Kan også være smart å sjekke om anbefalingene stemmer for modellnavnet og revisjonen. Jeg brukte en Dell D600 i sin tid som fungerte fint der alt virket direkte etter installering av Ubuntu, men den begynner å bli gammel selv om den kan brukes. Endret 13. august 2021 av vidor Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2021 Del Skrevet 12. august 2021 XPS 13 pleier å komme med en Developer Edition ja. Men jeg synes fortsatt at Lenovo er flinkere til å faktisk supportere Linux, og ikke bare få det til å fungere med Linux. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå