Gå til innhold

Batterielektriske Emma ruller nå på norske veier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (35 minutter siden):

Det er ikke så enkelt. La oss si man kan hurtiglade batteriet på 1 time. Da er ladekapasiteten 24 stk pr døgn, så det kan ikke overstige 24 lastebiler på strekninga med døgnkontinuerlig skytteltrafikk. Da greier man seg med 4,2% flere batterier enn det er vogntog. Men det forutsetter også at byttet tar null tid og at ladeeffekten er høy nok: gjennomsnittlig 500 kW på et 500 kWh batteri. Trenger man å lade litt rundt om kring i ulike retninger og ikke har en jevnt trafikk på 1 lastebil pr time så vil man trenge høyere prosentandel batterier. Kanskje så mye som ett ekstra batteri pr lastebil. Da åpner man også muligheten for å saktelade batteriet for å forlenge levetida.

Jeg kan vel tenke meg å ha 3-4 batterier på saktelading til enhver tid. Og ikke bare en stasjon, osv.

Jeg tenkte litt større. Men svaret på dine ut fra dine egne premisser skal jeg ikke motsi.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
martin91 skrev (7 timer siden):

Når man kjører i 4,5t så må man uansett ha en 45min pause. Hvorfor kan man ikke lade da?

Fordi det ikke finnes ladere.

Kjører du langs landeveier i Norge så vil du se sjåfører som har parkert for å sove.
Så langt kom de før de måtte stoppe på grunn av kjøre- og hviletid.
Ingen kommer til å kaste bort tid på å stoppe på en plass med lader flere mil fra hvor de kunne a stoppet med dieselbilen, og dermed blir ikke lastebilen byttet ut innen de enten har rekkevidde nok, eller man kan lade overalt. 
Det er et tredje alternativ, men det kommer aldri til å skje, mer fleksibel kjøre- og hviletid.

Lenke til kommentar
oophus skrev (6 timer siden):

120km rekkevide. Diesel utgaven den var basert på har garantert mer rekkevidde. 

Dog trenger man ikke mer rekkevidde enn det, så er det jo bortkastet å tilby mer for å spise opp nyttelast. 

På en arbeidsdag så kjører jeg fort 40 mil, dette med masse stopp med av- og pålessing.
12 timers uten tid for å lade. (Med mindre laderen er plassert der jeg stopper som er utenkelig)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

På en arbeidsdag så kjører jeg fort 40 mil, dette med masse stopp med av- og pålessing.
12 timers uten tid for å lade. (Med mindre laderen er plassert der jeg stopper som er utenkelig)

Hva slags type transport kjører du? 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 timer siden):

Fordi det ikke finnes ladere.

Kjører du langs landeveier i Norge så vil du se sjåfører som har parkert for å sove.
Så langt kom de før de måtte stoppe på grunn av kjøre- og hviletid.
Ingen kommer til å kaste bort tid på å stoppe på en plass med lader flere mil fra hvor de kunne a stoppet med dieselbilen, og dermed blir ikke lastebilen byttet ut innen de enten har rekkevidde nok, eller man kan lade overalt. 
Det er et tredje alternativ, men det kommer aldri til å skje, mer fleksibel kjøre- og hviletid.

Ladere kommer. På meg virker det logisk å samlokalisere lastebilladere med elbilladere. Jeg mistenker at bruken ikke vil overlappe noe særlig tidmessig og tillate at laderne deler på nettkapasiteten.

Hvor lenge er du villig til å forskyve pausen? På strekningen Oslo-Kristiansand er det nå 10 superladelokasjoner, dessuten er det superladere i Oslo Sentrum og Skien sentrum. Ikke mange mil til neste lader altså. På sikt vil det stå ladeparker 'overalt'. Litt enkel matematikk antyder 1-3000 ladelokasjoner med 5-10 lynladere for bil. Hver av disse lokasjonene kan uten videre levere nok effekt til å lade 1-5 lastebiler. 

Hva legger du i mer fleksibel kjøre- og hviletid? Lengre etapper før pause? Er du ikke allerede fleksibel 'nedover'? Du *må* ikke utnytte kjøretiden fullt ut hver eneste gang..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Hva legger du i mer fleksibel kjøre- og hviletid? Lengre etapper før pause? Er du ikke allerede fleksibel 'nedover'? Du *må* ikke utnytte kjøretiden fullt ut hver eneste gang..

Jeg makser aldri kjøre- og hviletid, men tydeligvis gjør mange andre det, siden de stopper langs veien, ofte i "nødlommer".

Fleksibelt ved at man kan kjøre lengre uten å risikere en bot.
Kan f.eks være 1 time lengre i uka, som må dokumenteres.
Jeg har noen ganger rekkeviddeangst, kun på grunn av kjøre- og hviletid, og jeg er nok ikke alene.

I USA så blir vogntog tauet når de makser hviletiden, uansett om det er bare noen mil til endestedet.
I Norge så kan man ihvertfall bytte sjåfør.

Lenke til kommentar

  

Dubious skrev (18 timer siden):

Fordi det ikke finnes ladere.

Kjører du langs landeveier i Norge så vil du se sjåfører som har parkert for å sove.
Så langt kom de før de måtte stoppe på grunn av kjøre- og hviletid.
Ingen kommer til å kaste bort tid på å stoppe på en plass med lader flere mil fra hvor de kunne a stoppet med dieselbilen, og dermed blir ikke lastebilen byttet ut innen de enten har rekkevidde nok, eller man kan lade overalt. 
Det er et tredje alternativ, men det kommer aldri til å skje, mer fleksibel kjøre- og hviletid.

Ser ofte sjofører parkert på bensinstasjoner, kontrollstasjoner og døgnhvileplasser. Dette er gjerne plasser som også har ladere til elbil, hva er da problemet med å plugge i lastebilen på disse? Er du egentlig klar over hvor mange ladere det er i landet eller hører du bare på hva alle andre elbilmotstandere sier?

Når man først har ført frem høyspenten koster ikke hver ekstra lader så utrolig mye, bare noen hundre tusen. Detter er drivstoffkosten på en lastebil i året! Så i starten vil man måtte bestemme seg for bestemte lokasjoner slik som ruter som Trondheim - Oslo og bygge en lader på Hvileplassen på Shell Koppang, slik at man lader der når man skal ta 45minutteren. på denne tiden får man nok til å kjøre til Alnabru. Man har også selvfølgelig også lader på depoene og på Alvdal for turen oppover. Etter hvert som det blir flere ellastebiler setter man opp flere ladere.

Husk at om du kjører lastebiler med 6 timers mellomrom vil aldri noen av laderene oppleve å bli belastet samtidig du kan derfor trolig ha 4 ladere på 350kW med to uttak hver som deles av 8 biler forutsatt at de kjører på forskjellige timer av døgnet. Om man måtte stoppet før, pga vær eller vegarbeid så går vel det bra når rekkevidden er 500km og avstanden mellom Alnabru og Tiller bare er på 474km. kan jo også hende lastebilsjoføren må pisse mer enn en gang på turen så da kan man jo stoppe på Alvdal eller Koppang for å lade de 10 minuttene det tar å springe på do og kjøpe en pølse.

Endret av martin91
Lenke til kommentar
martin91 skrev (1 time siden):

Ser ofte sjofører parkert på bensinstasjoner, kontrollstasjoner og døgnhvileplasser. Dette er gjerne plasser som også har ladere til elbil, hva er da problemet med å plugge i lastebilen på disse? Er du egentlig klar over hvor mange ladere det er i landet eller hører du bare på hva alle andre elbilmotstandere sier?

Mange flere som ikke parkerer på slike plasser.
Skal lastebilen lade på elbil-plassene så vil den okkupere 10 ladere.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (25 minutter siden):

Mange flere som ikke parkerer på slike plasser.
Skal lastebilen lade på elbil-plassene så vil den okkupere 10 ladere.

Hører du sier det. men da må de gjemme seg godt, for jeg ser gjerne bare noen få som stiller seg på lommer på vegen og på rasteplasser for privatbiler. men det går faktisk å sette ladere på noen av disse plassene også

Videre kan du se under at at 6 elektriske lastebiler som tar opp de 10 plassene du snakket om De i grønt er 4 plasser fra Ionity. De i lilla er 6 plasser til Tesla. Og i rødt ser du størrelsesforskjellen på en parkeringsplass for lastebil mot plassen tesla har satt av til sine biler, i teorien får en lastebil plass, men det er litt trangt. Plassen er forresten Klett og det er ladere som allerede er bygget i dag. det går faktisk ann å bygge flere ladere på hvileplassene for lastebilene som er nederst i bildet, tro det eller ei.


139399737_LastebilpIonityogTeslapklett.thumb.jpg.fa3bae5629043609c38945784d09f534.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
martin91 skrev (På 2021-8-13 den 15.08):

Hører du sier det. men da må de gjemme seg godt, for jeg ser gjerne bare noen få som stiller seg på lommer på vegen og på rasteplasser for privatbiler. men det går faktisk å sette ladere på noen av disse plassene også

Videre kan du se under at at 6 elektriske lastebiler som tar opp de 10 plassene du snakket om De i grønt er 4 plasser fra Ionity. De i lilla er 6 plasser til Tesla. Og i rødt ser du størrelsesforskjellen på en parkeringsplass for lastebil mot plassen tesla har satt av til sine biler, i teorien får en lastebil plass, men det er litt trangt. Plassen er forresten Klett og det er ladere som allerede er bygget i dag. det går faktisk ann å bygge flere ladere på hvileplassene for lastebilene som er nederst i bildet, tro det eller ei.

Du har bare markert 6 av de 8 laderne ved Klett. De siste står til oppe og til høyre for den grønne ringen du har tegnet inn...

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både de blå og de grønne gjør det vanskeligere for vogntog å fylle diesel.
Semier vil ha store problemer, og kjører mest sansynlig forbi.
Men, jeg har aldri sett noen semier stå der og lade.  
Ikke lagt merke til ihvertfall, men så kjører jeg en nokså liten lastebil.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 12.8.2021 den 18.50):

Jeg kan vel tenke meg å ha 3-4 batterier på saktelading til enhver tid. Og ikke bare en stasjon, osv.

Jeg tenkte litt større. Men svaret på dine ut fra dine egne premisser skal jeg ikke motsi.

Ok. Hva legger du i saktelading forresten? Hvis det er 0,1C så vil 3-4 batterier til en hver tid gi 0,1 * 24t * 3-4 batterier = 7,2 - 9,6 batteriladinger pr døgn. Dvs. 3-4 batterier til en hver tid på saktelading kan betjene inntil 7,2 - 9,6 lastebiler pr døgn. Eller sagt på en annen måte: Man trenger 42% flere batterier enn biler. Vel og merke ved perfekt døgnkontinuerlig ruteplan.

Edit: Hvis du mener 0,2C så klarer man seg med 21% flere batterier enn biler. Det er en del mer enn de 5% som du skisserte tidligere i tråden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 timer siden):

Du har bare markert 6 av de 8 laderne ved Klett. De siste står til oppe og til høyre for den grønne ringen du har tegnet inn...

😉

De ble nevnt at en lastebil kom til å ta opp 10 ladeplasser, jeg beviser at 1 lastebil tar opp maks 2 ladeplasser. Jeg vet utmerket godt hvor laderene på klett er ettersom jeg jobber med hurtigladere i Trondheim. Den røde ringen er for å vise forskjell på en parkeringsplass for tesla mot en lastebil, jeg har nemlig tegnet inn bredden for en parkeringsplass for lastebil her.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 timer siden):

Både de blå og de grønne gjør det vanskeligere for vogntog å fylle diesel.
Semier vil ha store problemer, og kjører mest sansynlig forbi.
Men, jeg har aldri sett noen semier stå der og lade.  
Ikke lagt merke til ihvertfall, men så kjører jeg en nokså liten lastebil.

Dette var et tenkt eksempel på hva som i teorien kan gjøres. det er INGEN elektriske semi lastebiler som kjører langtransport. Dette var bare for å påpeke at 1 lastebil IKKE tar opp 10 ladeplasser. Om det skal bygges ladestasjoner for lastebil vil man bygge dem som en moderne døgnhvileplass med en lader mellom hver parkeringsplass, verre er det ikke. De blå er dessuten Tesla sine ladere, så ingen andre kan lade der uansett enn så lenge. Jeg velger derfor å ikke svare på påstanden om å fylle disel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
martin91 skrev (8 minutter siden):

De ble nevnt at en lastebil kom til å ta opp 10 ladeplasser, jeg beviser at 1 lastebil tar opp maks 2 ladeplasser. Jeg vet utmerket godt hvor laderene på klett er ettersom jeg jobber med hurtigladere i Trondheim. Den røde ringen er for å vise forskjell på en parkeringsplass for tesla mot en lastebil, jeg har nemlig tegnet inn bredden for en parkeringsplass for lastebil her.

Det blir litt misvisende å påstå at lastebiler kun potensielt tar plassen til 2 ladeplasser dog. Det avhenger jo av utformingen til ladestasjonene. Det eksempelet du viser der, er "best-case" angående arealbruken, der arealbruken til personbilene allerede er dårlig optimalisert. Står ladestolpene i ytterkant, så får man flere personbiler inntil hverandre f.eks. image.thumb.png.35952e34e147b947962c180a40947f5d.png
Ved en slik situasjon med ladestolper i ytterkant, så vil lastebiler måtte ta mer areal fra personbilene for å få parkere der og lade. De har jo ofte ladekontakten sin på siden, slik at de må stå med siden inn mot stolpene. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Det blir litt misvisende å påstå at lastebiler kun potensielt tar plassen til 2 ladeplasser dog. Det avhenger jo av utformingen til ladestasjonene. Det eksempelet du viser der, er "best-case" angående arealbruken, der arealbruken til personbilene allerede er dårlig optimalisert. Står ladestolpene i ytterkant, så får man flere personbiler inntil hverandre f.eks. image.thumb.png.35952e34e147b947962c180a40947f5d.png
Ved en slik situasjon med ladestolper i ytterkant, så vil lastebiler måtte ta mer areal fra personbilene for å få parkere der og lade. De har jo ofte ladekontakten sin på siden, slik at de må stå med siden inn mot stolpene. 

Så det vi er enig om er at når det begynner å komme litt lastebiler som trenger strøm så må vi bygge ladere tilpasset dem? Dette er jeg isåfell helt enig i. dette er ikke et problem i dag siden ingen kjører elektrisk semi i langtransport, og om asko begynner med det så er løsningen beskrevet i post: Skrevet fredag kl 13:20

Om det skal bygges ladestasjoner for lastebil vil man bygge dem som en moderne døgnhvileplass med en lader mellom hver parkeringsplass, verre er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
martin91 skrev (4 minutter siden):

Så det vi er enig om er at når det begynner å komme litt lastebiler som trenger strøm så må vi bygge ladere tilpasset dem? Dette er jeg isåfell helt enig i. dette er ikke et problem i dag siden ingen kjører elektrisk semi i langtransport, og om asko begynner med det så er løsningen beskrevet i post: Skrevet fredag kl 13:20

Om det skal bygges ladestasjoner for lastebil vil man bygge dem som en moderne døgnhvileplass med en lader mellom hver parkeringsplass, verre er det ikke.

Jepp. Arealbehovet for elbiler og tunge kjøretøy må separeres ja, og det må bygges betydelig med nye rasteplasser. Dagens tungtransportflåte parkerer/raster litt overalt. Ofte ved lokasjoner det ikke ville lønnet seg å føre opp lademuligheter. Så slikt må sentraliseres i større grad inn mot større arealer og nye parkeringsplasser for å støtte alt sammen. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
martin91 skrev (1 time siden):

Dette var et tenkt eksempel på hva som i teorien kan gjøres. det er INGEN elektriske semi lastebiler som kjører langtransport. Dette var bare for å påpeke at 1 lastebil IKKE tar opp 10 ladeplasser. Om det skal bygges ladestasjoner for lastebil vil man bygge dem som en moderne døgnhvileplass med en lader mellom hver parkeringsplass, verre er det ikke. De blå er dessuten Tesla sine ladere, så ingen andre kan lade der uansett enn så lenge. Jeg velger derfor å ikke svare på påstanden om å fylle disel

En semi vil blokkere 10 ladere om den ikke skal blokkere dieselpumpene for andre semier.

Ladere for semier må settes opp til venstre der de står på døgnhvil i dag.
Evnt. rett fram mellom grønt og blått.
Men dette finner de nok ut av, når det blir behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...