BobbyBobby Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Hei, jeg skal investere i et amerikansk nystartet selskap og motta aksjer (under 10%, men kommer trolig eie dem lenger enn 2 år). Jeg eier idag et Norskt AS, men tolker det som at denne eierpost faller utenfor fritaksmetoden (salg/utdeling er ikke fritatt beskatning). Utbytte er ikke aktuelt men salg av min post er aktuell i fremtiden. Hvis jeg eier dette via mit AS tolker jeg det som at jeg må beskatte et salg 2 ganger (mit AS skatter på vinst + privat skatt ved utbytte), i motsetning til om jeg gjører investeringen privat (allmenlig inntekt + trinnskatt) Er dette korrekt? Finnes det noen fordeler med å gjøre det med mit AS? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Siden du eier under 10% faller dette utenfor fritaksmetoden. Da bør du eie aksjene privat for å unngå dobbeltbeskatning. Ser ingen klare fordeler med å legge dette inn i AS. 1 Lenke til kommentar
BobbyBobby Skrevet 11. august 2021 Forfatter Del Skrevet 11. august 2021 Takk for kjappt svar! Hva med en situasjon der det amerikanske selskapet i fremtiden skulle betale meg med flere aksjer for gjennomførte tjenester. Skjulle jeg fordelaktigen motta dem som en privatperson og, eller burde jeg ta dem med et AS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå