Gå til innhold

Husk mat, kaffe og lettlest litteratur til neste ladestasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Hva tror du at du oppnår du ved å forsøke å fremstille min uttalelse som bastant?

Du misforstår. Jeg leste svaret som et bastant svar siden du siterte ei bastant mening om at det ikke var profitabelt. 
En bastant uttalelse trenger da ikke være negativt? 

Simen1 skrev (34 minutter siden):
Teknisk1 skrev (2 timer siden):

Kanskje fordi det ikke er penger å tjene,

Det er nok penger å tjene - men det ser bare ut som ett selskap har funnet ut hvordan.

Det er nok penger å tjene - leses som at det er profitabelt, spesielt når du sier at ett selskap har funnet ut av hvordan - etter å ha sitert noen som indirekte spør og påstår det ikke er det. 

Om du mente spekulasjon, så ok. Misforståelser. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

"Det er nok .. <antagelse>"

 

Når du skriver 'det er nok penger å tjene' , så leser i alle fall jeg det som at ordet 'nok' er et adjektiv til substantivet 'penger', ikke at man bruker taleformen 'er nok' for å utrykke en usikkerhet. I.e. en ekvivalent setning kan være 'Det er tilstrekkelig penger å tjene'  

I skriftlig språk ville jeg forvente å finne formen 'er sannsynligvis nok penger' om man mente å utrykke en usikkerhet.  

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (34 minutter siden):

Det er først og fremst Tesla som tar ansvar*. Ionitys satsning så ganske frisk ut til å begynne med men nå ser det reint ut slapt ut.

 

*Ansvar betyr i dette tilfellet å innse at god ladeinfrastruktur er salgsfremmende for elbiler. Det er mulig at de andre har regnet på det og kommet til at de uansett ikke har kapasitet til å produsere særlig fler elbiler enn de gjør nå og derfor ikke gir mening å bruke ressurser på ladenettverk.

Tesla har gjort en veldig god jobb med ladenettverket sitt, det skal de ha skryt for. Men jeg synes ikke det er bilbransjen sitt ansvar å sette opp energistasjoner. Det at de faktisk gjør det (med Ionity) går over min forventning til bilbransjen. 

Bilbransjen kan ikke lage alt, selv om det er mulig å tjene penger på det. Mercedes kunne ha satt opp oljeplattformer og tjent seg søkkrike, de kunne ha solgt bensin til andre bensinstasjonkjeder, de kunne ha produsert motorolje og solgt til andre bilprodusenter, de kunne ha satt opp egne bensinstasjoner osv. Det er mye de kunne ha gjort som er utenfor hovedoppgaven deres, som er å lage biler, lastebiler, busser m.m. Men de gjør det ikke fordi de ikke er interessert i å utvide i de markedene. Det synes jeg er helt greit at andre tar seg av.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (20 minutter siden):

Tesla har gjort en veldig god jobb med ladenettverket sitt, det skal de ha skryt for. Men jeg synes ikke det er bilbransjen sitt ansvar å sette opp energistasjoner. Det at de faktisk gjør det (med Ionity) går over min forventning til bilbransjen. 

Bilbransjen kan ikke lage alt, selv om det er mulig å tjene penger på det. Mercedes kunne ha satt opp oljeplattformer og tjent seg søkkrike, de kunne ha solgt bensin til andre bensinstasjonkjeder, de kunne ha produsert motorolje og solgt til andre bilprodusenter, de kunne ha satt opp egne bensinstasjoner osv. Det er mye de kunne ha gjort som er utenfor hovedoppgaven deres, som er å lage biler, lastebiler, busser m.m. Men de gjør det ikke fordi de ikke er interessert i å utvide i de markedene. Det synes jeg er helt greit at andre tar seg av.

Det kommer sikkert av at de første bilene gikk på bensin som allerede var et salgbart produkt som man fikk kjøpt på vanlig butikk. Det var heller ikke flust med biler, så bilfabrikantene så nok ikke på det som noe de kunne/skulle tjene på. Kanskje fordi de ikke så helt for seg i starten, hvordan dette ville ta av.

"Ta av" var det dessverre endel av disse butikkene som gjorde bokstavelig talt, og det ble etterhvert lovkrav om å begrense hvem som fikk selge, og hvor. Sikkerhetskrav førte til at disse ble "jaget" ut på utkantene av byene. Og i takt med økende bilisme, gikk og salget naturlig.

For elbiler er det litt anderledes. De skal inn å kjempe "mot" et etablert marked. Da nytter det ikke å la dette bygges seg naturlig opp over tid. Nei, her må man få opp kjedene i takt med, eller aller helst i forkant av utbredelsen. Og de kjemper selvsagt en konkurranse med lovkrav, effektprising og dyrt utstyr for rask lading, i tillegg hjemmelading, hyttelading, lading ved hoteller og i bysentra, "nødlading" hos venner, familie etc. Kort og godt saktelading der man kan og skal oppholde seg over lengre tid.

Problemet forsterkes og av biler med bedre rekkevidde, så man trenger kanskje ikke lade så ofte og så tidlig fra før, i tillegg så startet man med relativt treg lading (50 kW) mens markedet nå ber om 150 kW, og allerede lurer "spøkelset" om 350 kW effekt. Da får man ikke så lang levetid på stasjonene som ønsket, fordi markedet krever at laderne følger opp hva bilene er i stand til å motta.

Jeg synes derfor at både myndigheter og bilprodusentene/importørene og kraftselskapene burde ha reagert langt raskere, ikke akseptere minimumsløsninger, og pushe for å dekke "hull" der ladere hadde vært behov for.

Pandemien hart gitt et kraftig spark til alle disse, ved å vise at folk ønsker å bruke landet mer enn før. Selvsagt vil mange gå tilbake til sydenturismen, men andre har fått sansen for eget land som feriedestinasjon. Og elbilsalget fosser frem slik at det etterhvert blir et større marked for brukte elbiler med god nok rekkevidde og ladehastighet.

Behovet vil altså bare øke på, men man kan lure på om noen sover i timen, med vilje. Her er det på tide å våkne opp for flere, og ikke la Tesla få et monopol der de allerede nå er sterkt ledende, men innen få år kan bli eneveldende. Vi trenger flere for å skape konkurranse.

Lenke til kommentar
Kjetil Bøe skrev (1 minutt siden):

Kan noen fortelle meg hva strømleverandørene har med saken å gjøre?? Hva forventer forfatteren av artikkelen at strømleverandørene skal bidra med? Er det noen leverandører som nekter å levere strøm til ladestasjoner?

Det har nok å gjøre med at strømleverandørenes effekttariffer slår veldig skeivt ut for ladestasjoner. De virker dessuten til å være programfopliktet til å være vanskelige.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

Det har nok å gjøre med at strømleverandørenes effekttariffer slår veldig skeivt ut for ladestasjoner. De virker dessuten til å være programfopliktet til å være vanskelige.

Mulig det er det som menes, men det er i tilfelle skivebom siden strømleverandørene ikke har noe med effekttariffer å gjøre?

Lenke til kommentar

Som @Snowleopard nevner over her. For at elbiler skal konkurrere med fossilbiler, så må man ha paritet på forflytningshastighet. Og man må ha det med en gang. Kan’ke vente i et par tiår.

Kronikkforfatteren har helt rett. Det er kun Tesla som prøver skikkelig, de andre bare håper det skal gå over, sånn at de kan gå tilbake til å sandbag’e adblue teknologien sin i noen tiår til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At de venter på at det snart går over er nok delvis riktig. Jeg tror, ja jeg skrev tror, at det handler mer om påvente av større og mer effektive batterier. Faststoff og doblet kapasitet fører til et annet behov for ladertetthet og infrastruktur. Dog, dette kan være langt unna fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synker dette aldri skikkelig inn ? Teslas ladenetverk er betalt av alle som har skaffet seg en TESLA ! Det er bakt inn i bilens pris. Har tatt meg bryet med å få kalrhet i hva "alle de andre elbilene" betaler i oppstartspris, kwt pris per minutt +++ sluttprisen blir helt uvirkelig brutal nå "alle disse andre" får klarhet i hva teslas eiere betaler, de fleste svarer at det jeg angir ikke stemmer, har de undersøkt hva disse forskjellene består i ?

Så et ørlite sidesprang, som også er del av totaliteten i alt dette, igjen med basis i flere narrative media aldri bidrar til få lagt død, here goes:

Tesla confirms that 100% of its scrapped batteries are recycled and 0% end up in landfills

https://www.teslarati.com/tesla-100-percent-battery-recycling-model/

Tesla’s business is built on the strength of the company’s battery innovations. From the days of the original Roadster to the launch of the Model S Plaid this year, it was evident that Tesla’s battery technology is a critical factor that allows the company to maintain its lead against competitors in the sustainable transportation market. 

Batteries, however, still tend to attract criticism, and a key talking point for anti-EV groups usually includes claims about how batteries could not be recycled. This idea was soundly debunked by Tesla in its 2020 Impact Report, with the company stating that 100% of its scrapped batteries are recycled, and 0% end up in landfills. In the recently-released document, Tesla stated that it had established an internal ecosystem to re-manufacture batteries coming from the field to Tesla service centers. 

A CLOSED LOOP RECYCLING SYSTEM (Future mining is not needed anymore...)

With Tesla focusing a lot of its efforts on battery recycling, the company is looking to eventually attain a closed-loop system. Onsite battery recycling facilities in the company’s battery production sites are then crucial to attain this goal. Tesla added that once battery recycling is achieved at scale, it could push the envelope for its products even further

Tesla is adding an EV parts recycling facility to Gigafactory Shanghai

https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-shanghai-ev-recycling-faciity-confirmed/

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...