Gå til innhold

Husk mat, kaffe og lettlest litteratur til neste ladestasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje fordi det ikke er penger å tjene, fordi elbileiere ikke betaler det det egentlig koster å lade bilen. Det har ikke vært en statlig oppgave å sørge for tilstrekkelig antall bensinstasjoner, og ladestasjoner er heller ikke en stalig oppgave. Pengene rår, dersom bileierne er villig til å betale tilstrekkelig til at ladestasjoenen tjener brukbart med penger, så ordner det seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Utfordringen er å komme over kneika. Hurtigladere er dyrt, samme med netttilknytning. Det blir ikke noe enklere av at både biler og ladere i stor grad er umoden teknologi.Tesla har funnet sin egen løsning for å komme over kneika, å se på superladernettet som en nødvendighet for å selge biler og bake prisen for nettverket inn i bilen. Den luksusen har ikke frittstående ladeoperatører. Andre bilprodusenter kunne gjort det samme* men de har valgt å la vær, kanskje fordi det som artikkelforfatteren antyder, at de egentlig ikke har lyst til å selge elbiler?

 

*Jeg er klar over at Ionity tilsynelatende har kopiert Teslas superlader-strategi men satsingen er i beste fall halvhjertet. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Teknisk1 said:

Kanskje fordi det ikke er penger å tjene, fordi elbileiere ikke betaler det det egentlig koster å lade bilen. Det har ikke vært en statlig oppgave å sørge for tilstrekkelig antall bensinstasjoner, og ladestasjoner er heller ikke en stalig oppgave. Pengene rår, dersom bileierne er villig til å betale tilstrekkelig til at ladestasjoenen tjener brukbart med penger, så ordner det seg.

Jeg tenker også dette. Har inntrykk av at veldig mange sammenligner med hva det koster å lade hjemme, men tenker ikke på hva slags inntjenning som skal til for å betale inn det det koster det å ha en egen - på lang vei dedikert - ladeinfrastruktur. Ladeinfrastuktur som strengt tatt blir brukt veldig sjelden av majoriteten av ebileiere(sjelden ift tilsvarende fylling av bensin/diesel). Dette bør jo være åpenbare ting , men ikke åpenbart for mange nok kan det virke som.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her var det mye rart. Det er ikke bilprodusentenes ansvar å lage ladeinfrastruktur. Vi ser ikke bensinstasjoner fra Toyota, Ford, VW, osv. Det er private aktører som lager og drifter disse. At Tesla har valgt å gjøre dette, får heller være en bonus for Tesla-eiere.

For at en ladestasjon skal være lønnsom, må den også brukes. Derfor er det klart at de vegrer seg for å etablere ladestasjoner på små steder hvor de kanskje har litt trafikk i fellesferien, men ellers står ubrukt. Man kan ikke bygge ladenettverket utifra argumentet om at det ikke skal oppstå ladekøer i fellesferien i en pandemi hvor "alle" er på elbil-ferie. Det er økonomisk selvmord, og vil bare bidra til enda høyere ladepriser. Enkelte (som Mer og Ionity) vet å ta seg svært godt betalt allerede.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Det er ikke bilprodusentenes ansvar å lage ladeinfrastruktur.

Det er bilprodusentenes 'ansvar' å selge biler. Tesla har skjønt at for å selge elbiler er god ladeinfrastruktur salgsfremmende. Om de andre ikke *ønsker* å selge elbiler er det logisk at de heller ikke er interessert i å lage ladeinfrastruktur.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å tjene penger på et produkt ingen vil ha. Jeg hurtiglader om jeg må, men foretrekker å klare meg uten. Stort sett klarer jeg meg med hjemmeladet strøm. Å bruke hurtiglader mer enn nødvendig blir som å kjøpe dyrt vann på butikken for å ta med hjem der jeg har billig vann selv. Jeg kjøper gjerne ei flaske dyr drikke langs veien, selv om den koster mer enn på Kiwi eller i springen hjemme. Men jeg hamstrer ikke ekstra for å ha til seinere.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Teknisk1 skrev (1 time siden):

Kanskje fordi det ikke er penger å tjene, fordi elbileiere ikke betaler det det egentlig koster å lade bilen. Det har ikke vært en statlig oppgave å sørge for tilstrekkelig antall bensinstasjoner, og ladestasjoner er heller ikke en stalig oppgave. Pengene rår, dersom bileierne er villig til å betale tilstrekkelig til at ladestasjoenen tjener brukbart med penger, så ordner det seg.

Eeh jo det har lenge vært en statlig oppgave å sørge for tilstrekkelig antall bensinstasjoner i distriktene der det ikke er lønnsomt å drive bensinstasjon. Derfor deler staten hvert år ut millioner av kroner i støtte til bensin og dieselanlegg i distriktene, så hvorfor skal de ikke da også gi litt starthjelp til hurtiglading i distriktene inntil det blir lønnsomt å drive der? Folk i distriktene må jo også få mulighet til å kjøre elbil på lokal strøm istedet for å kjøre til byen for å fylle drivstoff.

https://www.merkur-programmet.no/drivstoff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (25 minutter siden):

Eeh jo det har lenge vært en statlig oppgave å sørge for tilstrekkelig antall bensinstasjoner i distriktene der det ikke er lønnsomt å drive bensinstasjon. Derfor deler staten hvert år ut millioner av kroner i støtte til bensin og dieselanlegg i distriktene, så hvorfor skal de ikke da også gi litt starthjelp til hurtiglading i distriktene inntil det blir lønnsomt å drive der? Folk i distriktene må jo også få mulighet til å kjøre elbil på lokal strøm istedet for å kjøre til byen for å fylle drivstoff.

https://www.merkur-programmet.no/drivstoff

Følger man linken så ser man at det er hele 45 millioner i året i distriktsstøtte. Helt greit for meg at ladestasjoner blir tilgodesett med samme enorme beløp. 

Heldigvis har man ladehybrider så Staten slipper å åpne lommeboka på vidt gap om man skal på en sjelden langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

*Jeg er klar over at Ionity tilsynelatende har kopiert Teslas superlader-strategi men satsingen er i beste fall halvhjertet. 

Ionity har 0 ladestolper innen 1000 km radius fra der jeg bor. Tesla har 147. Ionity er ikke bare halvhjertet, det er en dårlig vits.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Teknisk1 skrev (3 timer siden):

Kanskje fordi det ikke er penger å tjene,

Det er sannsynligvis penger å tjene - men det ser bare ut som ett selskap har funnet ut hvordan.

Kajac skrev (2 timer siden):

For at en ladestasjon skal være lønnsom, må den også brukes.

Javisst, men det er jo ikke akkurat problemet med de offentlige ladestasjonene. De har jo ofte køer av folk som vil bruke de. Hva med å øke ladeeffekten så de får betjent køene raskere? Da kunne flere kunder blitt fristet til å bruke de. I tillegg kunne omsetningen pr time økt (samme pris men flere solgte kWh per time). Det ville gitt en bedre kundeopplevelse og flere kunne blitt fristet til å kjøpe biler som bruker disse - i stedet for å bli skremt bort fra elbilkjøpet. Hva med å forbedre kundeopplevelsen på betaling? Eller oppetid? Lav oppetid setter folk i svært vanskelige situasjoner så det er helt naturlig å sky disse tjenestene som pesten. Eller hva med å strategisk lappe "sorte huller" i ladekartet slik at ikke kunder som skal "feil vei" plutselig havner i svært vanskelige situasjoner og må ringe veihjelp for redning? Eller hva med å velge bedre plasseringer sånn at folk slipper å måtte pakke med seg kaffe, matpakke og lettlest litteratur før de legger ut på tur? Kaffe, mat og enkel underholdning bør være en selvfølge å finne der man lader. Ladere som står ved et forblåst veikryss eller bak et søndagsstengt kjøpesenter gir elendig kundeservice. Disse selskapene "ser" ikke kundenes behov. Det er nærmest en hån, - subsidiert hån.

Endret av Simen1
nok -> sannsynligvis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Bilprodusentene har åpenbart den langsiktige strategi at elbilene er en hype som skal gå over igjen. De forventer åpenbart at elbilistenes neste bil skal være en fossildrevet bil. Det er dette bilprodusentene kan. 

Bilprodusenter skal ikke eie ladeinfrastruktur slik de ikke skal eie bensinstasjoner. Har folk glemt historien og utrullingen av bensinstasjoner? Dvs, det er vanskelig å glemme noe man ikke levde for å kunne oppleve, men historien er tilgjengelige, og interessant. Den viser hvorfor bilprodusenter ikke burde pløye mark for noe noen andre kommer til å knuse dem på om/når det blir profitabelt. 

Isåfall må bilprodusenter produsere energi og eie distribusjonsnett i tillegg. 



 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Bilprodusentene har åpenbart den langsiktige strategi at elbilene er en hype som skal gå over igjen. De forventer åpenbart at elbilistenes neste bil skal være en fossildrevet bil.

Dette er i hvert fall ikke åpenbart for meg. Har bilbransjen noen gang tatt ansvar for å sette opp bensinstasjoner?

Til sammenligning tar faktisk bilbransjen ansvar for å sette opp fyllestasjoner for elbiler. At Ionity ikke setter opp ladere i den hastigheten man ønsker er en helt annen diskusjon. Men åpenbart satser de mye penger på elektrisk mobilitet.

Edit: oophus kom meg akkurat forkjøpet 😂

Endret av (not the real) Dr. Bombay
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 minutt siden):

Til sammenligning tar faktisk bilbransjen ansvar for å sette opp fyllestasjoner for elbiler. At Ionity ikke setter opp ladere i den hastigheten man ønsker er en helt annen diskusjon. Men åpenbart satser de mye penger på elektrisk mobilitet.

Det er først og fremst Tesla som tar ansvar*. Ionitys satsning så ganske frisk ut til å begynne med men nå ser det reint ut slapt ut.

 

*Ansvar betyr i dette tilfellet å innse at god ladeinfrastruktur er salgsfremmende for elbiler. Det er mulig at de andre har regnet på det og kommet til at de uansett ikke har kapasitet til å produsere særlig fler elbiler enn de gjør nå og derfor ikke gir mening å bruke ressurser på ladenettverk.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

"Det er nok penger å tjene" = "Det er sikkert penger å tjene"

Et bastant sitat pleier å ha et bastant svar. Om du bare nevner at det sikkert er mulig å tjene penger på ladenettverket så er jo det en selvfølge og passer lite med sitatet du siterte. Er jo bare å kaste opp prisene for å lade det. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...