Gå til innhold

Utviklerbedriften lager kortreiste smarthalsbånd til hunden din [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein positiv artikkel om eit norsk firma som etablerer norske arbeidsplassar, men det må vel være lov å stille kritisk spørsmål på om dette er "kortreist"? Joda, produktet er ikkje importert heilt ferdig frå Kina før det får påklistra ein logo og vidaresolgt frå Trondheim. At produktet er designa og produsert i Norge er sjølvsagt positivt, men eg tek vel ikkje mykje feil når eg antek at produktet blir montert i Norge av komponentar som er produsert i utlandet?
Det kan være at eg tek feil og at produktet er produsert frå råvarene i Norge, men då hadde eg blitt veldig overraska.

Eg er også klar over at det ikkje er ein klar definisjon av kva kortreist skal bety, men formålet er å indikere at produktet har lavare CO2 avtrykk fordi transporten har blitt minimert. På grønsaker og liknande så er det klart ein miljøfordel å kjøpe poteter frå nabogården i staden for poteter som er importert frå eit anna kontinent, men på teknologi så kan vel ikkje miljøforskjellen på å importere heile produktet eller berre samme mengde med komponentar frå utlandet?

Som sagt så er det kjempebra at ein får til ei slik bedrift, men eg ville fokusert meir på at det er ei lokal bedrift som har verdiskapninga i Norge, og mindre på ein litt tvilsom påstand om at produktet er kortreist.

Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

Ein positiv artikkel om eit norsk firma som etablerer norske arbeidsplassar, men det må vel være lov å stille kritisk spørsmål på om dette er "kortreist"? Joda, produktet er ikkje importert heilt ferdig frå Kina før det får påklistra ein logo og vidaresolgt frå Trondheim. At produktet er designa og produsert i Norge er sjølvsagt positivt, men eg tek vel ikkje mykje feil når eg antek at produktet blir montert i Norge av komponentar som er produsert i utlandet?
Det kan være at eg tek feil og at produktet er produsert frå råvarene i Norge, men då hadde eg blitt veldig overraska.

Eg er også klar over at det ikkje er ein klar definisjon av kva kortreist skal bety, men formålet er å indikere at produktet har lavare CO2 avtrykk fordi transporten har blitt minimert. På grønsaker og liknande så er det klart ein miljøfordel å kjøpe poteter frå nabogården i staden for poteter som er importert frå eit anna kontinent, men på teknologi så kan vel ikkje miljøforskjellen på å importere heile produktet eller berre samme mengde med komponentar frå utlandet?

Som sagt så er det kjempebra at ein får til ei slik bedrift, men eg ville fokusert meir på at det er ei lokal bedrift som har verdiskapninga i Norge, og mindre på ein litt tvilsom påstand om at produktet er kortreist.

Synes det er bra at du stiller kritiske spørsmål ved slike tema. La meg forsøke å svare. Du har helt rett i at kortreist kan ha ulike betydninger, derfor skal jeg forsøke å svare på de temaene du trekker opp slik som arbeidsplasser, komponenter, og miljøaspekter (som CO2, forsøpling og tilsvarende).

Som du sier så produseres råvarene mye i utlandet, da tenker jeg spesielt på elektronikkomponenter, som i stor grad kommer fra de store fabrikantene som TSMC og lignende (i Taiwan, Malaysia, Kina og så videre). Slik er det også med våre produkter, på likhet med de aller fleste andre. Men selv om mye av innmaten (wafers) av prosessorer og slike ting produseres i utlandet kommer likevel mye av råvarene som halvledermeterialet, fra blant annet Norge (i Norge er det omlag 1700 årsverk som utvinner Silisium med Elkem, REC og Hydro i spissen, som betydelige aktører i verden. Se mer her: side 163 og utover: https://www.regjeringen.no/contentassets/4c45ce92ef804c01ba63982c005c9f6b/r16-2020-verdikjeder-i-norge.pdf). Videre så designes det mye teknologi i Norge slik som komponenter fra Nordic Semiconductor, Atmel, Chipcom og mange flere. Dette sikrer norske arbeidsplasser. Videre utvikles også mye av mobilteknologien i Norge, slik som 4G og 5G, og nordiske operatørene er fremst i markedet for å utvikle dette, teste det ut og sette i gang kommersielle tjenester på det. Her er både Telia og Telenor svært langt fremme. Dette sikrer også norske arbeidsplasser. 

Våre produkter bygger på nyeste teknologier for mobile nettverk og benytter både Telia og Telenor. Ca 90% av kostnadene for komponentene i produktet norske, hovedsaklig ved Nordic Semiconductor. Produktets ytre er også utviklet i Norge av trønderske bedrifter, og skallene skal produseres i Leksvik. Verktøy og produksjonslinje er utviklet ved NTNU og norske bedrifter. Som du korrekt sier så produseres kretskort i trønderske fabrikker, hvor også kretskort testing, sammenstilling og pakking foregår. Det skjer på Løkken. Produktets innpakning er produsert i Trondheim, hvor det er et stort fokus på miljøvennlig forpakning. Alle feil og mangler fra produksjon sjaltes ut, for å unngå at feilvare kommer ut, og det vil bli reparert for å redusere svinn, noe som er negativt for alle. Andelen feil som kommer til markedet vil være tilnærmet null.

Med tanke på arbeidsplasser, så utvikles vårt produkt i Norge, med norske ingeniører både på hardware, firmware, skytjenester, mobilapp, design, produksjonslinje, produksjonsprosesser, og drift/support. Vi har ei lita avdeling i Polen på grunn av nødvendig tilgang til teknologi, ellers er alt norsk. 

For å gi en sammenligning med hva vi hadde tidligere da vi importerte produkter fra Kina, så var det mye feil på produkter, og feilende produkter ble returnert til produsent (og antageligvis kastet). Konsekvensen av dette ble mye befraktning. Alle produkter var pakket i plast, alt det er borte. Da var alle arbeidsplasser fra design til salg var i utlandet. Det ble vanskelig på alle mulige måter, og det var ikke i tråd med våre verdier. Derfor valgte vi for to år siden å endre dette, det har vært krevende å snu det, men nå begynner det virkelig å bli spennende, siden vi kan leve opp til våre verdier, og selge høy kvalitet, miljøvennlig og kortreist (for å bruke det ordet).

Så jeg vil konkludere med at vår holdning, misjon og visjon er at våre produkter skal være miljøvennlige med minst mulig fotavtrykk og minst mulig feil. Dette i første omgang vil tjene forbruker og miljøet. Men det tjener også oss, siden vi fjerner svinn, vi kan redusere support, vi kan bli mer effektive i logistikk og distribusjon. Og vi skaper norske arbeidsplasser, og bygger norsk kompetanse. 

Jeg følte for å gi et litt utdypende svar, siden temaet du tok opp er veldig viktig, og det traff "nerven" av det vi fokuserer på og er nærme vår visjon. Håper svaret er ok 🙂

Her kan du se litt mer: https://www.lilbit.no/no/nyheter/produkt-eierhttps://www.lilbit.no/no/nyheter/teknisk-sjef-einar

Endret av Einar Aaland
La til en link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/11/2021 at 6:14 PM, Livar Bergheim said:

Spennande produkt! Vi brukar Weenect til våre kattar, men batteritida er typisk berre 2 døgn, sjølv med oppdateringsfrekvens sett til 1 time (maks). Det blir for lite når eine katten tar seg ein 4-5 dagar lang skogstur.

Lurer på om ein får tilgang til eigne data via API?

Hei,

Batteritid er jo avhengig av flere forhold, og det er summen av forholdene som avgjør. Det er batteriets kapasitet i mAh, hvilken radiotype som benyttes, hvilken standard, hvor frekvent radioen benyttes, hvilke type posisjonering og hvordan. I tillegg er det viktig at antenner er store nok slik at enheten slipper å forsterke signalet eller retransmittere.

Dersom enhetene blir for små (fysisk) vil det gå utover batteriets størrelse, og dermed mAh, men det gjør også antennene mindre, og effekten blir da at enheten bruker mer strøm både på radiokommunikasjon og på GPS mottak. Dersom dekningsområdet er dårlig vil batteriet bruker opp raskere, siden enheten oppdager dette og forsterker maksimalt, og ved pakketips vil den sende på nytt. Da er det viktig at antennene ikke er for små fysisk.

Mange trackere på markedet idag benytter 2G/4G mobil som er bredband. Denne type radio bruker mye strøm (i tillegg til dyre månedsabonnement) siden de åpner datakanaler som er åpne hele tiden.

Vår enhet benytter siste standard mobil som er 4G smalbånd (NB-IoT eller LTE-M1), som bare sender små pakker av og til. Modus på sporingen (tracking som er ved jevne mellomrom, eller tracing som betyr oppdatering hele tiden) er avgjørende. Om vi gjør tracing vil vi ha batteri i ca 14 dager, tracking i noen måneder, og i sleep i noen år. Dette har som sagt noen faktorer som påvirker, men en grei pekepinn.

Angående tilgjengeliggjøring av data vil det variere hvilken data det dreier seg om og hvordan ting er stilt inn. Her spiller også GDPR inn, så det er vanskelig å svare direkte. Men i teorien vil det være mulig, dersom du har rettighet til dataene, det er mest det som avgjør.

du kan sende en e-post så kan jeg undersøke det for deg om det er aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...