Gordana Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Jeg har jobbet for en utbygger som ikke betaler regningen sin. Jeg vil ta dette rettens vei da jeg har en god sak men er redd de slår seg konkurs før vi kommer så langt. De har et holding selskap. Kan man gå etter det isteden da? Hvis aksje eier er eneste eier i holding selskap også? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Du kan ikke gå på holdingselskapet med mindre det har gitt noen garantier av noe slag. Det er et av hovedpoengene med AS og konsernstruktur; en avgrenser risikoen til det enkelte AS. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Gordana skrev (5 timer siden): Jeg har jobbet for en utbygger som ikke betaler regningen sin. Jeg vil ta dette rettens vei da jeg har en god sak men er redd de slår seg konkurs før vi kommer så langt. De har et holding selskap. Kan man gå etter det isteden da? Hvis aksje eier er eneste eier i holding selskap også? Hvorfor begjærer ikke du de konkurs? Har du vært ansatt her eller har du som bedrift gjort en jobb for de? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 9 minutes ago, Nimrad said: Hvorfor begjærer ikke du de konkurs? Har du vært ansatt her eller har du som bedrift gjort en jobb for de? Det er regninger som ikke er betalt iflg første innlegg. Da får vi legge til grunn at det er en leverandør det er snakk om. Det vil koste ca 60 000 å slå kunden konkurs, penger ut av vinduet dersom det ikke er noe å hente likevel.. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Nimrad skrev (30 minutter siden): Hvorfor begjærer ikke du de konkurs? Har du vært ansatt her eller har du som bedrift gjort en jobb for de? Og, uavhengig av hvem som slår dem konkurs må vel boet fordeles mellom kreditorer, etter at eventuell utestående lønn og regninger til det offentlige er betalt. Det er ikke slik at man får noen forkjørsrett fordi man er den som starter prosessen. Er det et selskap med lite penger på bok nå man vurdere om det finnes andre verdier, maskiner, verktøy, eiendommer osv. som faktisk kan dekke utgiftene. Men om selskapet har stor gjeld fra før ksn være vanskelig å finne ut av. Man må som nevnt betale omkostningene på ca 60K, pluss diverse andre gebyrer. Fordelen er at det vil bli et møte mellem dere og den dere begjærer konkurs der de får mulighet til å gjøre opp og unngå at konkursbegjæringen går i gjennom. Om det faktisk finnes penger må den du begjærer konkurs dekke inn gebyret. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Planlagte konkurser er veldig vanlig dessverre. Folk spekulerer i at mindre bedrifter jobber under dem og gjør ferdig jobben uten å motta noe oppgjør først eller underveis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå