Oly Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 (endret) Jeg bor i et leilighetskompleks hvor vi har en gruppeavtale på Telenor. 350/350 hastighet med poengbasert ordning for TV kanaler på 100 poeng. Selve TV kanalene blir ordnet via dekoderboksen T-We II, som jeg har koblet til min Yamaha RX-383 HDMI Reciever fra 2018. Jeg bruker HDMI Reciever for å få flere HDMI porter i tillegg til å kjøre lyd i mitt 5.1 Surround system. Det er mange uker siden jeg brukte denne boksen, ettersom jeg ikke er vandt til å ha TV-kanaler (klarte meg i over 10 år uten TV-kanaler). Jeg skrudde denne dekoderboksen på i dag og ble møtt med en melding om at HDCP 2.2 ikke er støttet. Dette var veldig merkelig, ettersom jeg har kjørt denne dekoderen via HDMI Reciever helt siden jeg fikk denne boksen tidligere i år uten problemer, og først nå begynner denne boksen å skape seg. Jeg har prøvd forskjellige HDMI porter på min Yamaha RX-383 Reciever ved å koble HDMI kabler derifra til dekoderboksen, samme feilmedling dukker opp uansett hva jeg gjør. Etter å ha lest litt på nettet kunne tilbakestilling av fabrikkinnstillinger muligens hjelpe, men dette gjorde ingen forskjell. Jeg sjekket også om det finnes nye oppdateringer til Firmwaren på denne Te-We boksen som muligens fikser dette, men jeg fant ingen oppdateringer her. HDMI Recieveren min har støtte for HDCP 2.2 i følge spesifikasjonene. Jeg oppdaterte nylig Firmwaren til min Yamaha RX-383 Reciever for å se om det hjalp, fortsatt samme HDCP 2.2 feilmelding. Det eneste som nå virker er å koble HDMI kabel direkte til TVen fra Te-We II dekoderboks, men jeg ønsker å fortsatt bruke min HDMI Reciever til alle HDMI porter (lettere å ha alle HDMI enheter samlet på denne boksen). Det virker svært merkelig at noe bare sånn plutselig slutter å fungere som før. Det eneste jeg har lest som kan hjelpe til nå er å kjøpe en HDMI splitter som gjør at HDCP beskyttelsen omgås, men ettersom min forsterker skal være HDCP 2.2 kompatibel er det merkelig at dette skal forekomme. Det virker også litt feil å måtte punge ut for en HDMI 2.2 splitter pga noe med dekoderboksen har krøllet seg skikkelig. Endret 16. august 2021 av Oly Lenke til kommentar
Oly Skrevet 11. august 2021 Forfatter Del Skrevet 11. august 2021 Jeg har nå kontaktet Telenor angående dette, og får nå tilsendt en ny dekoderboks. Godt mulig at den forrige dekoderboksen har fått en defekt angående den missvisende feilmeldingen om at HDCP 2.2 ikke lenger er å finne i HDMI Recieveren min. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 Ellers har Yamaha på min 5 år gamle RX-A 860 en innstilling under advanced setup menu som kan være det problemet du har. Har ikke sjekket din receiver. Dette har med 4K å gjøre. Du finner manual på nett. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 12. august 2021 Forfatter Del Skrevet 12. august 2021 (endret) I dag så ordnet alt seg selv av en eller annen grunn. Da jeg skrudde på Te-We boksen i dag så spurte den etter hvilket språk jeg ville velge av Norsk og Engelsk, så jeg byttet HDMI kabel fra TV til Reciever på Te-We boksen før jeg gjorde noe mer. Til min overraskelse så virket dette nå når Te-We boks er koblet gjennom HDMI Reciever til TV, ingen HDCP 2.2 feilmelding i dag. Endret 16. august 2021 av Oly 1 Lenke til kommentar
Oly Skrevet 16. august 2021 Forfatter Del Skrevet 16. august 2021 (endret) Og der kom samme feilmelding opp igjen. Det står en ny dekoderboks og venter på meg hos Obs Bygg, så den henter jeg da i morgen. Jeg som hadde tenkt å returnere denne dekoderboksen for jeg ikke så ut til å ha bruk for den, sannelig tok jeg feil 🙂 Edit: Jeg skiftet instilling på Advanced Mode, ingen forskjell. Dekoderen min er nok litt smådefekt. Kom en slags feilkode opp på boksen da jeg så TV-Serier gjennom den koblet til Recever i går. Feilkoden fortsatte i dag (har glemt ut eksakt feilkode), den påsto at jeg ikke hadde kontakt med TV-kanaler, stor feilboks i midten av skjermen mens TV2 virket som bare det med lyd og bilde i bakgrunnen. Så kom HDCP 2.2 feilkoden igjen. Endret 16. august 2021 av Oly 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Forsvinner HDCP-feilmeldingen om du stiller oppløsningen ned til 1080p? Kan gjøres via videooppløsningsvalget i instillingene. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 18. august 2021 Forfatter Del Skrevet 18. august 2021 Nope, har forsøkt og fortsatt samme feilmelding. Nå fikk jeg ny Te-We boks i posten, samme feilmelding som før. Må være ny hovedprogramvare på boksen som gjør denne inkompatibel med min HDMI Reciever. Har lest noe om HDMI Splitter eller noe slik for å omgå HDCP beskyttelsen, ser ut til jeg må skaffe meg en slik en bare for å slippe denne feilmeldingen på Te-We boksen når den er koblet via min Yamaha HDMI Reciever. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 2 hours ago, Oly said: Nope, har forsøkt og fortsatt samme feilmelding. Nå fikk jeg ny Te-We boks i posten, samme feilmelding som før. Må være ny hovedprogramvare på boksen som gjør denne inkompatibel med min HDMI Reciever. Har lest noe om HDMI Splitter eller noe slik for å omgå HDCP beskyttelsen, ser ut til jeg må skaffe meg en slik en bare for å slippe denne feilmeldingen på Te-We boksen når den er koblet via min Yamaha HDMI Reciever. Prøvd en factory reset av receiveren? Lenke til kommentar
Oly Skrevet 19. august 2021 Forfatter Del Skrevet 19. august 2021 Nei, kanskje vil det hjelpe? Jeg kommer med oppdatering så snart jeg får sjekket opp i dette. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 19. august 2021 Forfatter Del Skrevet 19. august 2021 (endret) Der gjorde jeg nettopp dette, ingen forskjell. Det må være den oppdaterte hovedprogramvaren til Te-We som forårsaker dette, siden dette ikke skjedde før. Da ser jeg to løsninger: 1: Koble Te-We boks direkte til TV 2: Få tak i en HDMI Switch som omgår HDCP 2.2 kopibeskyttelsen Jeg vil helst ikke koble boks direkte til TV pga dette medfører et par ekstra steg for å få både lyd & bilde på plass på Te-We boks kontra når boks er koblet direkte til Reciever. Jeg må dermed bytte HDMI port på TV fjernkontrollen fra Reciever til Te-We boks, så forandre på innstillinger på Reciever slik at det kommer både lyd & bilde, dvs bilde fra HDMI i TV og lyd fra HDMI i Reciever (har 5.1 Surround). Når jeg skifter tilbake til å bruke PC eller PS4 som er koblet direkte til Reciever, må jeg stille tilbake på innstillingene til Reciever igjen slik at lyd kommer direkte fra enten PC eller PS4 osv. Derfor vil jeg undersøke muligheten for alternativ 2, som i seg selv hører "sketchy" ut. Slik blir det når en forbruker ikke lenger kan bruke elektronikken sin på lovlig vis pga kopibeskyttelse som ødelegger. Edit: Da blir det en slik på meg, denne støtter HDCP 2.3. Nå skal det bli slutt på tull og tøys med denne Te-We boksen. Virker alt som det skal når jeg får denne i posten, så bare kobles Te-We boks til denne, og Te-We boks vil godkjenne signalet for at denne støttet HDCP 2.2. Det Te-We boksen ikke vet derimot er at neste kilde er Recieveren min, for kopibeskyttelsen skal da stoppe i denne lille HDMI Splitteren. Endret 19. august 2021 av Oly Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. august 2021 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) Vanlig T-WE boks kan i alle fall få ny firmware om du slår den av og holder inne powerknappen til det kommer opp en oppdateringsskjerm som laster ned siste firmware fra Telenor (via kabelnettet). Er vel videreført til 2'er boksen. Høres litt ut som Telenor kanskje allerede har gjort dette remote for deg. Gjør du dette manuelt så bruk den direkte i HDMI i TV for sikkerthets skyld. Endret 19. august 2021 av vidor Lenke til kommentar
Oly Skrevet 20. august 2021 Forfatter Del Skrevet 20. august 2021 Jeg tipper at det er den nye firmwaren (som nå kommer med nye Te-We boksen) er roten til problemene med å godkjenne min Reciever sin HDCP 2.2 støtte, siden dette ikke var noe problem før. Jeg gleder meg til jeg får satt opp HDMI Splitteren for å omgå denne kopibeskyttelsen, da skal alt bli som før (i teorien) 🙂 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Har hørt om splitter-trikset før for lenge siden, men trodde ikke det virket med HDCP 2.2. Er det verifisert ? Lenke til kommentar
Oly Skrevet 20. august 2021 Forfatter Del Skrevet 20. august 2021 Jeg har nå fått HDMI Splitteren i posten, og koblet den til som et mellomledd mellom Te-We boks og Yamaha Reciever. Jeg plugget inn ledninger og gjorde alt som det skulle gjøres, startet opp TV, Reciever og dekoder og ventet i spenning på om den irriterende HDCP 2.2 feilmeldingen skulle dukke opp atter en gang. Jeg satt med en klump i halsen og forventet det verste. Det virket. Endelig, dette viste seg å være en bra investering. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 Har du fortalt hva din TV heter ? Lenke til kommentar
Oly Skrevet 21. august 2021 Forfatter Del Skrevet 21. august 2021 Nei, har vel ikke det. Det er en 55" Sony TV fra 2013, Full-HD dvs 1080p. Har ikke modellnr på meg sånn her i farten, jeg gav 20 000 kr for den da jeg kjøpte den (toppmodell til Sony tilbake i tid). Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 21. august 2021 Del Skrevet 21. august 2021 Jeg får samme feilmelding på mitt oppsett innimellom, men da er det som oftest bare å skru av enhetene og på igjen så er meldingen borte. Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 22. august 2021 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) On 8/21/2021 at 6:38 PM, Oly said: Nei, har vel ikke det. Det er en 55" Sony TV fra 2013, Full-HD dvs 1080p. Har ikke modellnr på meg sånn her i farten, jeg gav 20 000 kr for den da jeg kjøpte den (toppmodell til Sony tilbake i tid). Der har du problemet ditt. TeWe boksen og din Yamaha receiver er nye, din TV er for gammel. Derfor får du feilmelding, fordi din tv ikke støtter HDCP 2.2. Siste ledd i kjeden er for gammel. Men derfor vil det funke med TeWe boksen rett i TV. Men ikke gjennom receiver. TeWe boksen kan sende et 4K signal, derfor får du feilmelding. Og da hjelper det ikke å sette oppløsning til 1080. Sånn er det bare. Men med en switch kan du omgå problemet. HDCP 2.2 kom med 2016 TV og receivere. 4K/HDR/Dolby Vision/Deep Colour. Har en kamerat som har en 65 Sony fra 2013. Han fikk satt inn 4K inngang gratis fra Sony, men det er 5 år siden. En ny TV har mye bedre lysstyrke. Endret 22. august 2021 av Kjell Olaf Winther Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. august 2021 Del Skrevet 23. august 2021 6 hours ago, Kjell Olaf Winther said: Der har du problemet ditt. TeWe boksen og din Yamaha receiver er nye, din TV er for gammel. Derfor får du feilmelding, fordi din tv ikke støtter HDCP 2.2. Siste ledd i kjeden er for gammel. Men derfor vil det funke med TeWe boksen rett i TV. Men ikke gjennom receiver. TeWe boksen kan sende et 4K signal, derfor får du feilmelding. Og da hjelper det ikke å sette oppløsning til 1080. Sånn er det bare. Men med en switch kan du omgå problemet. HDCP 2.2 kom med 2016 TV og receivere. 4K/HDR/Dolby Vision/Deep Colour. Har en kamerat som har en 65 Sony fra 2013. Han fikk satt inn 4K inngang gratis fra Sony, men det er 5 år siden. En ny TV har mye bedre lysstyrke. Nå forstår jeg det slik at dette hadde fungert tidligere, og fungerer tidsvis? Jeg mistenker her at det kan være noe som er evt. er knyttet til implementasjonen i Yamaha-receiveren, som ikke viderefører riktig EDID-informasjon om hva tv-en støtter. Jeg har en Philips-skjerm hvor jeg hadde HDCP-problemer med T-We Boks 2. Løsningen her var å sette ned oppløsningen. Forstår det slik at ved 4K kreves HDCP 2.2, mens settes oppløsningen til 1080 går kravet ned til HDCP 1.x. Gul knapp etterfulgt 3 gir 1080. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 23. august 2021 Forfatter Del Skrevet 23. august 2021 (endret) TVen er gammel ja, men det var bare litt merkelig at det ikke oppsto problemer med kobling mellom Te-We boks og Yamaha Reciever de 3 første månedene, men at de dukket opp nå sent. Gul knapp etterfulgt 3 gir 720p hos meg, gul etterfulgt 4 1080 (1080i sikkert) og gul knapp etterfulgt 5 gir 108P, dvs 1080p (står 108P på displayet til Te-We boksen, er vel kun plass til 4 siffer der). Jeg har min stilt inn på gul knapp etterfulgt av 5 for 1080p. Det hadde ikke overrasket meg om Yamaha Recieveren kan være litt medskyldig her i tillegg, selv om alt virket tidligere. Endret 23. august 2021 av Oly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå