Gå til innhold

Kvikk, komfortabel og med mye plass: Vi har kjørt Tesla Model Y


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, uname -i said:

Stoffseter er helt klart foretrukket foran polyuretan, ja. Eller plastikk som det kalles.

Glemte vel forøvrig å nevne at stoffsetene Q4 kommer med er manuelt justerbare.

Og virker som at bilen kun leveres med manuelt justerbare seter? Selv den dyreste interørpakken med sportseter til 44 tusen har manuell justering?

Det kan være så mye skinn det bare vil for min del da. Jeg elsker at setene i bilen er profilbasert på nøkkel og alltid er i min posisjon uansett hvor mange andre som har tuklet med det. Og dette er standard på Tesla, selv på billigste Model 3 SR+.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -i said:

5 sekunder med justering eller 5 timers kjøring i dårlige seter? Fritt valg.

 

Du kan jo prøve å søke litt på reviews av setene til Tesla. Noen synes de er litt for myke men de aller fleste er veldig fornøyde. 

Og ja jeg er veldig glad for at jeg og samboeren min slipper å justere setet, rattet og speilene 3-5 ganger i uken etter hvem som har brukt bilen. 

Skal man begynne med slikt kan man jo liksågreit innføre fysisk nøkkel igjen om man ikke bare kan hoppe inn å kjøre som der er nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er faktisk en av tingene jeg syns er litt irriterende i min Model X. Bakspeilet justerer seg ikke automatisk. Det er det eneste som må justeres manuelt når man bytter sjåfør.

Ja det er godt poeng. Jeg har dog sotet bakruten på min bil så jeg ser ikke så mye i det speilet uansett :p

Men min forrige bil hadde manuelt på alt, og det var ett irritasjonsmoment å måtte justere inn alt hver eneste gang. Jeg å madammen har vidt forsjellige sitteposisjoner og jeg slet litt med å i det heletatt komme meg inn i bilen når det var justert til hennes posisjon.

Så veldig digg nå at det alltid står i min posisjon når jeg skal bruke bilen. Mye heller det enn å ha ekte skinn som krever vedlikehold.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nimrad said:

Skinn(og fake skinn) klarer jeg meg veldig fint uten, men når vi snakker ventilerte seter så sier jeg gjerne ja takk. Dessverre ikke mulig å få på Y selv om det vel er samme seter som S/X?

Nei er vel litt andre seter på S og X, og de har vel heller ikke hatt ventilerte seter på en stund nå. Men det er det på de nye S og X som kommer nå. Kansje Y og 3 også får det etterhvert.

Det blir litt klamt i stumpen på visse dager med både skinnseter og "plastseter".

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Sedanformater utenfor premiumklassen er totalt ukurant, men Model 3 hadde ingen konkurrenter når den kom, og ikke så mange direkte konkurrenter nå heller. Model Y har betydelig høyere startpris og opererer i et segment med mange konkurenter

Om du sammenlikner TMY LR med TM3 SR+ er prisforskjellen betydelig men om du sammenlikner med TM3 LR* er ikke forskjellen så stor. At SUV-formatet er salgsmessig mer kurant vil med god margin veie opp for den forskjellen.

 

*I følge teslastats.no er over 90% av TM3 i norge solgt med stort batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Setene på rad 2 er regulerbare og da blir hattehylle litt vrient.

Jeg trur ingeniørene er lure nok til å bygge ei hattehylle og festepunkter som følger det som beveges. Når fokuset er å kaste ut bolter for å spare noen cent per bil bygd, så ryker ting som hattehylle rimelig kjapt når man kontinuerlig skal lete etter steder å spare penger i produksjon. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (37 minutter siden):

Ja, det er et ganske viktig punkt for meg når man må ut med en halv mill. Det og manglende AirPlay er det som trekker ned for Y-en.

Hva bruker du airplay til i bilen, som ikke støttes av tesla? Vi har airplay i vår VW men savner ikke funksjonalitet i tesla. Iallefall ikke oppdaget noe jeg savner 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (23 minutter siden):

Jeg trur ingeniørene er lure nok til å bygge ei hattehylle og festepunkter som følger det som beveges. Når fokuset er å kaste ut bolter for å spare noen cent per bil bygd, så ryker ting som hattehylle rimelig kjapt når man kontinuerlig skal lete etter steder å spare penger i produksjon. 

Du nevner i fleng blant modeller med hattehylle bak justerbar seterygg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Salvesen. said:

Hva bruker du airplay til i bilen, som ikke støttes av tesla? Vi har airplay i vår VW men savner ikke funksjonalitet i tesla. Iallefall ikke oppdaget noe jeg savner 

En ting jeg kunne tenke meg er å "sende" destinasjoner fra f.eks. Google Maps til navigasjonen i min TMS. Riktignok 2014-modell, så kan hende det er visse muligheter nå i nyere modeller enn det er med min(?), eller bare det å kunne bruke Google Maps direkte fra skjermen i bilen (eller andre map-applikasjoner for øvrig) vil jeg tippe kan være en fordel enkelte ganger.

Hender navigasjonen oppfører seg litt rart - sender meg inn på andre veier enn E6 for så ut på E6 igjen lenger nordover.
Eksempel: Kjører E6 mot Moss - blir bedt om å ta av ved Mosseporten, for så ut på E6 igjen litt nærmere Oslo.
Hvorfor vet jeg ikke - men har forsåvidt aldri opplevd noe slikt før i sommer.

I tillegg er det noe begrensninger - man (jeg i hvertfall) kan ikke legge inn flere stopp på veien mot destinasjonen, slik man kan med Google Maps - unntaket er automatisk lagt inn SuC-stopp selvsagt.

Utover har jeg ingen savn mht. Airplay - men så har jeg har aldri brukt Airplay heller..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Du nevner i fleng blant modeller med hattehylle bak justerbar seterygg?

Ioniq 5?

Seriøst? Hva mener du er problemet med å ha en justerbar seterygg angående hattehylle? En hard eller myk hattehylle kan da løses med justerbar seterygg uten problemer. I verstefall så legger man ned hattehylla med feil justering på seteryggen om man mangler kyndigheten som skal til for å løse det simple problemet. 

Lenke til kommentar
VbD skrev (31 minutter siden):

En ting jeg kunne tenke meg er å "sende" destinasjoner fra f.eks. Google Maps til navigasjonen i min TMS. Riktignok 2014-modell, så kan hende det er visse muligheter nå i nyere modeller enn det er med min(?), eller bare det å kunne bruke Google Maps direkte fra skjermen i bilen (eller andre map-applikasjoner for øvrig) vil jeg tippe kan være en fordel enkelte ganger.

Hender navigasjonen oppfører seg litt rart - sender meg inn på andre veier enn E6 for så ut på E6 igjen lenger nordover.
Eksempel: Kjører E6 mot Moss - blir bedt om å ta av ved Mosseporten, for så ut på E6 igjen litt nærmere Oslo.
Hvorfor vet jeg ikke - men har forsåvidt aldri opplevd noe slikt før i sommer.

I tillegg er det noe begrensninger - man (jeg i hvertfall) kan ikke legge inn flere stopp på veien mot destinasjonen, slik man kan med Google Maps - unntaket er automatisk lagt inn SuC-stopp selvsagt.

Utover har jeg ingen savn mht. Airplay - men så har jeg har aldri brukt Airplay heller..

Jeg tenkte andre veien,  altså hva savner en I en tesla som er brukt på andre biler med airplay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VbD skrev (36 minutter siden):

En ting jeg kunne tenke meg er å "sende" destinasjoner fra f.eks. Google Maps til navigasjonen i min TMS.

Jeg har ikke prøvd å sende fra google maps men jeg har sendt fra iOS sin kartløsning til bilen(TM3). Ikke så ofte jeg bruker den, synes det er enklere å bruke stemmestyringen til å finne adresser for meg mens jeg sitter bak rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VbD skrev (40 minutter siden):

En ting jeg kunne tenke meg er å "sende" destinasjoner fra f.eks. Google Maps til navigasjonen i min TMS. Riktignok 2014-modell, så kan hende det er visse muligheter nå i nyere modeller enn det er med min(?), eller bare det å kunne bruke Google Maps direkte fra skjermen i bilen (eller andre map-applikasjoner for øvrig) vil jeg tippe kan være en fordel enkelte ganger.

Hender navigasjonen oppfører seg litt rart - sender meg inn på andre veier enn E6 for så ut på E6 igjen lenger nordover.
Eksempel: Kjører E6 mot Moss - blir bedt om å ta av ved Mosseporten, for så ut på E6 igjen litt nærmere Oslo.
Hvorfor vet jeg ikke - men har forsåvidt aldri opplevd noe slikt før i sommer.

I tillegg er det noe begrensninger - man (jeg i hvertfall) kan ikke legge inn flere stopp på veien mot destinasjonen, slik man kan med Google Maps - unntaket er automatisk lagt inn SuC-stopp selvsagt.

Utover har jeg ingen savn mht. Airplay - men så har jeg har aldri brukt Airplay heller..

Dette fungerte før faktisk. Man kunne sende destinasjon til Tesla-appen og så var det klart i navigasjonen i bilen når du satte deg i den neste gang. Men, denne funksjonaliteten har vært død de siste par årene på biler med MCU1 (i hvert fall til meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hva bruker du airplay til i bilen, som ikke støttes av tesla? Vi har airplay i vår VW men savner ikke funksjonalitet i tesla. Iallefall ikke oppdaget noe jeg savner 

Apple Maps, Apple Music, Apple podkaster osv. 

Det er såååå mye enklere å ha det samme i bilen. Har jeg fått en adresse på SMS er den tilgjengelig på kartet med en gang og jeg har som oftest trykket den inn på mobilen før jeg setter meg i bilen.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...