Gjest a6129...177 Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Far har barn. Han er skilt fra barnas mor, og har giftet seg på nytt med en barnløs kone. Han har kontaktet advokat for å få opprettet testament og ordne med arv. Han eier 1 bolig i Norge, og 1 i utlandet, ingen verdier utenom det. Han sier at han ønsker å sikre sin kone på beste mulige måte, siden hun ikke har noen eiendeler/inntekter. Det er blitt presentert et ønske om at i stedet for vanlige regler, vil være uskiftet bo(?), slik at ved hans død overtar konen alt, men når hun dør overtar barna alt (altså mer enn de 2/3 loven sier). Dette må han vel ha signatur for å kunne gjøre. Alternativt har det blitt hintet om at han nå kan overføre alle verdiene sine til konen, og barna dermed ikke arver noe. Det er ikke et godt forhold mellom far og barn. Han fremlegger alternativet med uskiftet bo som at det er en god løsning for barna, siden de da får mer enn de har krav på. Det er jo derimot litt usikkerhet hvor mye som er igjen til slutt... Det hører med til historien at ved fars død, vil konen mest sannsynlig selge bolig i Norge og flytte til utlandet - antagelig selge boligen der også, og kjøpe ny. Spørsmål: 1. Er det mulig for han å overføre verdiene sine til konen, slik at barna ikke arver noe? 2. Nøyaktig hva skjer ved fars død - barna har jo krav på 2/3 oppad til ca 1,5m per barn. Hvordan skjer det i praksis med en bolig? Blir konen tvunget til å selge, for at barna skal få denne andelen? Eller registrereres det at barna er medeier av bolig eller noe slikt? 3. Finnes det noen vanlige avtaler som kan lages for at alle parter skal komme godt ut av det? Noe som kan foreslås som alternativ? Uskiftet bo med begrensninger? Barna ønsker ikke å skape problemer for konen ved fars død, og trenger ikke kreve arven umiddelbart. Det er akseptabelt at konen selger boligene og kjøper seg en ny, og at barna først da krever arv. PS: Er klar over at det bør snakkes med advokat, men det er ikke akkurat gratis, så vil helst være litt forberedt på forhånd. Anonymous poster hash: a6129...177 Lenke til kommentar
Gjest 2500a...b89 Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 Høres helt likt ut planene min far har, ovenfor meg som sønn. Frata meg mest mulig ved å føre over alle verdier til sin nåværende utenlandske kone. Jeg har slått meg til ro at jeg ikke får noe. Orker ikke styre med advokater og slikt. Jeg syns det er "skitne penger" da han ikke ønsker å ha meg i livet sitt. Så bare tanken på å få noe han har eid/opparbeidet - gjør meg kvalm alene. Så like greit. Anonymous poster hash: 2500a...b89 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 10. august 2021 Del Skrevet 10. august 2021 (endret) Man kan jo få snakket uforpliktende med en advokat om dette. Det kan være aktuelt. Det koster jo ingenting. Samtidig så finnes det enkelte gratishjelp man kan benytte. Slikt hjelper jo en med å bli forberedt. De eneste rådene jeg kan gi i akkurat denne tråden. Endret 10. august 2021 av anon_83104 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. august 2021 Del Skrevet 11. august 2021 1) Ja. 2) Hvis far dør i dag vil konens handlinger avhenge av dødsboets økonomiske stilling. Konen kan erklære seg å være enearving hvis dødsboet er lite. Hvis paret samlet sett hadde felles netto eiendeler mindre enn ca. 800 000 vil konen være enearving. Årsaken er at konas rett til arv går foran barnas rett til arv. Hvis dødsboet er større enn det vil det bli offentlig skifte. Dette kalles et sammensatt skifte - først skal man skifte felleseiet (fordi ekteskapet er oppløst ved død), og når eiendelene er fordelt mellom dødsboet og gjenlevende ektefellet, så skal man skifte dødsboet mellom arvingene. Det følger av arveloven § 113 at konen vil ha rett til å overta felles bolig som eneeier. Som oftest vil dette gjøres ved at andre eiendeler i dødsboet selges slik at barna får kontantoppgjør, men konen vil også kunne gi barna pantesikrede rettigheter i boligen. Se arvelova § 107. 3) Det vanligste i slike saker er at barna forhåndssamtykker til at ektefellen sitter i uskiftet bo. Med den nye arveloven er det eksplisitt bestemt at barna kan sette vilkår for et slikt samtykke (§ 15). Det ser ut til at det er det far skisserer, at han ønsker at skiftet av arv etter ham utsettes til etter at hans kone er død. I utenlandssaker er det ofte naturlig å stille som vilkår at ektefellen fortsatt bor i Norge - konsekvensen blir da at boet må skiftes (og arven fordeles) før ektefellen kan flytte til utlandet. Dette er ikke nødvendigvis byrdefullt ettersom eiendommer i Norge da uansett gjerne selges, og det innebærer at barna slipper å måtte gjennomføre et skifte i utlandet (hvor arv- og skifteregler kan være annerledes -- norsk arvelov gjelder bare når dødsfallet skjer mens den avdøde bor i Norge). Hva slags andre vilkår som stilles vil avhenge av hvilke interesser barna mener er viktige. 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå