Gå til innhold

Hvorfor er bensin så billig i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man må ikke ha storservice hvert år eller ei heller ikke annenhvert år. Når bilen er ny kan man følge serviceintervallene slavisk for å holde tritt med garanti og forsikringsvilkår som ofte krever at man følger dette nøyaktig for at det skal være gyldig, men når bilen er eldre, garantien er utgått og bilen er forsikret på del-kasko eller ansvar, så er det greit å ta del-service og oljeskift når man selv mener det er riktig tid for det. Dette kan man også gjøre selv. Da er det ikke særlig dyrt lengre. Jeg brukte bare 2400 kr på delservice hos Toyota merkeverksted sist, og det holder i to år. Da fikk jeg oljeskift, bremsebelegg og ett års gratis veihjelp. Dette holder lenge.

Lenke til kommentar
1 minute ago, FrihetensRegn said:

Man må ikke ha storservice hvert år eller ei heller ikke annenhvert år. Når bilen er ny kan man følge serviceintervallene slavisk for å holde tritt med garanti og forsikringsvilkår som ofte krever at man følger dette nøyaktig for at det skal være gyldig, men når bilen er eldre, garantien er utgått og bilen er forsikret på del-kasko eller ansvar, så er det greit å ta del-service og oljeskift når man selv mener det er riktig tid for det. Dette kan man også gjøre selv. Da er det ikke særlig dyrt lengre. Jeg brukte bare 2400 kr på delservice hos Toyota merkeverksted sist, og det holder i to år. Da fikk jeg oljeskift, bremsebelegg og ett års gratis veihjelp. Dette holder lenge.

Har du ny bil må du ha servise en gang i året/eller 15000km.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Emsal said:

Bare fordi vi har mye penger betyr ikke det at vi har råd til å kjøpe mer. Vi ligger langt nede på lista over kjøpekraft.

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-er-langt-nede-pa-lista-over-land-med-kjopekraft/s/12-95-3423920827

Har du ikke, jeg fikk over 3000 siste justering. 30% skatt.:shrug:

Ja plus de andre som setter penger inn på kontoen min?

Så slutt å klag, at as norge har mye penger er bra for deg og meg.

Ja er uføre. Men har ca 30000 utbetalt med alt.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 timer siden):

Har du ikke, jeg fikk over 3000 siste justering. 30% skatt.:shrug:

Ja plus de andre som setter penger inn på kontoen min?

Så slutt å klag, at as norge har mye penger er bra for deg og meg.

Ja er uføre. Men har ca 30000 utbetalt med alt.

Har du 30000 utbetalt i måneden som ufør, så har du en rimelig god uføretrygd må jeg si.

 

Ellers, og relevant for tråden, så fylte jeg blyfri for 16,85 kr pr. liter i dag i bergen.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Ifølge SSB (https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/transport-star-for-30-prosent-av-klimautslippene-i-norge) står transport for ca 30 prosent av utslippene i Norge. Av disse er ca 60 prosent biltrafikk, det vil si at biltrafikk står for ca 18 prosent av klimautslippene sammenlagt i Norge. Da har man et utgangspunkt for å estimere effekten av avgifter. Jeg har laget tre ulike scenarioer: Man klinker til på avgiftssiden, og får ned utslippene fra biltrafikk 30, 50 eller 90 prosent. På totalen for klimautslipp av Norge får vi følgende utslag: nedgang på ca 5,4, 9,0 eller 16,2 prosent. Da tas det ikke høyde for klimagassutslipp i forbindelse med alternativ transport, enten det er økt bruk av kollektivtransport eller økte utslipp i forbindelse med produksjon og drift av el-bil. Jeg vet ikke hvor priselastisiteten for fossilt drivstoff vs elektrisk ligger, men antar man skal opp betraktelig i pris, kanskje dobling eller tredobling, for å få en halvering av salget av fossilt drivstoff, for da å oppdage at klimagassutslippene er gått ned med maksimalt ni prosent, trolig noe mindre. Jeg vet ikke hvor mye ni prosent i Norge utgjør globalt, men er trolig forsvinnende lite. Økning av drivstoffprisene kun i Norge er og blir kun symbolpolitikk uten praktisk betydning.

Hvis man ønsker at Norge skal ha en betydning internasjonalt for kutt i klimagassutslipp, burde man satt opp moderne atomkraftverk i høyfjellet, og på den måten hjulpet polakker og tyskere med raskere avvikling av kullkraftverk.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (På 17.8.2021 den 22.24):

Om du tar time betalingen i norge er den ikke dyr.

 

Gir det mening at Nordmenn og Indonesere skal kunne kjøpe en liter bensin for X timer med jobbing, men Nordmannen skal kunne kjøpe en TV for brøkdelen så mange arbeidstimer som Indoneseren?


-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...