Gå til innhold

Hvorfor er bensin så billig i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Groovy Gorilla skrev (10 timer siden):

Her på østlandet kan man spare 3-4kr/L ved å fylle før lunsj mandag og torsdag.

Det var da voldsomt, slik forskjell har ikke jeg sett på et par år. Den er omtrent like døgnet rundt alle ukedagene her i bergensområdet. Mens så fyller jeg når det nærmer seg tom tank uansett hva prisen er.

Lenke til kommentar
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Det var da voldsomt, slik forskjell har ikke jeg sett på et par år. Den er omtrent like døgnet rundt alle ukedagene her i bergensområdet. Mens så fyller jeg når det nærmer seg tom tank uansett hva prisen er.

Ganske ufint å klage høylytt på høye bensinpriser når du ikke engang gidder å gjøre noe for å få den billig... 

 

Lenke til kommentar
On 8/11/2021 at 10:12 PM, Kajac said:

Jeg visste Biden var en fornuftig president :) Mens her i Norge blir de stakkars politikerne som ser samme problemet stemplet som høyreekstreme, klimafornektere og miljøhatere. I hvert fall av media.

Ja, NRK peprer jo bare på med hensynsløs klimaproppaganda. Der kan en nå se overskriften:

«Klimadebatten viser brutalt hvor ulikt venstresiden tenker om vår tids viktigste utfordring.»

Jeg mener NRK er en useriøs debattarrangør fordi de misbruker sin makt til å styre politikken. Ut fra den overskriften så ser jeg at de har bestemt seg for at det er udiskutabelt om noe annet er minst like viktig som klima.

Lenke til kommentar
3 hours ago, newman221 said:

Ganske ufint å klage høylytt på høye bensinpriser når du ikke engang gidder å gjøre noe for å få den billig... 

 

Bensinen har vel gradvis blitt en mindre del av bilutgiftene uansett.

Husker at jeg fylte til 13-14 kr/l i 2013(?). Og da brukte bilene på det jevne en god del mer drivstoff enn nå. Den jeg kjørte brukte 0,75 l/mil. Altså ca. 10 kroner mila. Nå får man jo billige hybridbiler i den prisklassen som bruker 0,5 liter på mila og man fyller for rundt 17 kr. Drivstoffkostnadene har gått ned for mange grunnet mer energieffektive biler.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (38 minutter siden):

Bensinen har vel gradvis blitt en mindre del av bilutgiftene uansett.

Husker at jeg fylte til 13-14 kr/l i 2013(?). Og da brukte bilene på det jevne en god del mer drivstoff enn nå. Den jeg kjørte brukte 0,75 l/mil. Altså ca. 10 kroner mila. Nå får man jo billige hybridbiler i den prisklassen som bruker 0,5 liter på mila og man fyller for rundt 17 kr. Drivstoffkostnadene har gått ned for mange grunnet mer energieffektive biler.

Litt morsomt at min 32 år gamle veteran-Mazda bruker 0,65 liter på milen (blandet kjøring). Så på slutten av 1990-tallet og frem til sikkert 2010-ish har  drivstoff-forbruket gått opp. Btw. samme forbruk på en 84 Corolla jeg hadde for mange år siden. Så Mazdaen er ikke et engangstilfelle.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kajac said:

Litt morsomt at min 32 år gamle veteran-Mazda bruker 0,65 liter på milen (blandet kjøring). Så på slutten av 1990-tallet og frem til sikkert 2010-ish har  drivstoff-forbruket gått opp. Btw. samme forbruk på en 84 Corolla jeg hadde for mange år siden. Så Mazdaen er ikke et engangstilfelle.

Ja problemet at bilene har som regel blitt dobbelt så tunge og pga sikkerhet.

Hadde jo biler på 80 tallet med motorer på rundt1 liter som brukte under halv liter på mila.

Litt artig at mange på denne lista er fra 80 og 90 tallet: 

https://www.motherearthnews.com/green-transportation/green-vehicles/miles-per-gallon-cars-zb0z11zblon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Fylte i dag til rett under 14 kroner... husker så vidt når jeg fylte til 11 kroner..

Laveste jeg har fylt for er vel 9,99. Var enten i 2009 eller 2010. Laveste jeg har fylt for siste året er vel sikkert 14,99 eller noe sånt. Men i Bergen kommer den sjelden under 16 kr for tiden. Sist jeg fylte kostet den 17,85, så fylte ikke mye. Men det er ikke så veldig farlig lenger siden bensinbilen er blitt "oppgradert" til finværsbil :) 

Lenke til kommentar
4 hours ago, onkel_jon said:

Ja problemet at bilene har som regel blitt dobbelt så tunge og pga sikkerhet.

Hadde jo biler på 80 tallet med motorer på rundt1 liter som brukte under halv liter på mila.

Litt artig at mange på denne lista er fra 80 og 90 tallet: 

https://www.motherearthnews.com/green-transportation/green-vehicles/miles-per-gallon-cars-zb0z11zblon

Den billigste jeg har hatt er 99 yaris. Den jeg har nå bruker ca en desiliter mere. Men forskjell på ca 1000kg og 1500,  og 68hk og 180 på lexus jeg har nå.

Så drivstoff forbruket har gått mye ned siden 99.

Lenke til kommentar

Jeg har fylt opp tanken for under 10 kr/L inkl. rabatt i år, men det er ganske billig enten prisen er ti kr eller tjue kr, med en dieselbil som bruker ca 0.7 L/mil så er jeg fornøyd uansett.

qyFgCnS_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&

Det er litt verre med de som kjører svært mye til og fra jobb i distriktene med gamle bensinslukere.

Jeg så nylig en som kjørte rundt i en gammel Ford Excursion V10 bensin som sikkert bruker to liter på mila om han kjører forsiktig.

Om han da bor 2 mil fra jobben så bruker han 8 L per dag. Om han jobber 20 dager pr. mnd. så bruker han 160 liter pr. mnd. noe som med en bensinpris på 20 kr literen koster ham 3200 kr i drivstoffutgifter pr mnd eller 38 400 kr pr år (rask hoderegning). Det er fort 10% av netto årslønn. Har man mye kjøring utenom også pluss vannscooter, snøscooter, plenklipper etc. så skal man begynne å ha god råd.

Personlig kommer jeg nok til å beholde dieselbilen min i mange år til, det skal ganske mye til før jeg bytter ut min dieselbil som er verdt ca. 50 000 kr til en elbil i samme prisklasse. Kanskje om ti år når jeg kan kjøpe en brukt Tesla Model 3 LR. Akkurat nå er det 1 gen. Leaf som er å få i den prisklassen og det frister ikke særlig. 

Lenke til kommentar

Linken under kommer (gitt en rekke antagelser) fram til en kostnad på 113.000,- i snitt per år (2018) for å ha dieselbil, hvorav drivstoff utgjør 11.255,-  Altså under 10% av totalen.

https://finanssans.no/bilkostnader

Hvis man har en gammel bil og skrur mye selv og kjører langt og ikke har kasko og bor et sted uten bompenger og med fri parkering så blir det naturligvis et annet regnestykke.

-k

Lenke til kommentar

Den billigste bilen jeg har hatt er en Toyota Carina 3 som jeg arvet av min bestefar. Den var ekstremt slitesterk og bruktdeler var grisebillige. Motoren på 1.6l og 116 hk var akkurat passelig for en ungdom og bensinforbruket var passelig. Jeg ser mange gode Toyotaer på finn som har lav km-stand og lav pris som kan være en god bil i mange år til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...